Video Wizz Air, compania care apelează cel mai des la overbooking. Cum poţi evita să ratezi zborul deşi ai bilet sau ce despăgubiri poţi primi dacă eşti dat jos din avion
Biletul de avion nu îţi garantează întotdeauna că pleci în vacanţă. Overbookingul a ajuns un obicei pentru companiile aeriene, care au dreptul să te lase pe jos deşi ai tichet în regulă. Singura şi cea mai la îndemână soluţie ca să nu rămâi pe dinafară este să faci check-in cât mai devreme, ca să îţi asiguri locul.
Odată cu înmulţirea zborurilor după pandemie, s-au înmulţit şi cazurile în care pasageri cu bilete în regulă nu au fost lăsaţi să urce în avion.
Bilete fără loc în avion
"Faptul că aţi ajuns până în aeroport nu vă garantează şi faptul că veţi urca în aeronavă. Mulţi operatori de zbor apelează la overbooking, adică vând mai multe bilete faţă de numărul locurilor disponibile. Procedura este legală şi se practică peste tot în lume", spune Greta Neagu, reporter Observator.
"Vedem acest overbooking mai mult pe companiile low cost care au şi declarat acest fapt - că fac în mod voit overbooking. Majoritatea zborurilor care sunt afectate de acest lucru sunt cele în Europa", arată Cosmin Vasile, specialist în turism.
- Cozi şi agitaţie pe Otopeni, după ce mai multe zboruri Wizz Air au fost anulate. Pasagerii s-au trezit blocaţi...
- O cursă Wizz Air a avut întârziere 10 ore. Printre pasageri, Mirela Vaida, care voia să se întoarcă în ţară...
- Bilete ieftine de avion, doar în visele românilor. Cât s-au scumpit zborurile: ar urma noi majorări de preţ
În majoritatea situaţiilor, un bilet prea ieftin poate însemna că linia aeriană vinde tichete în plus faţă de numărul de locuri. Roma, Londra sau Bruxelles sunt destinaţiile cu cele mai multe cazuri de overbooking.
Ce se întâmplă dacă toţi pasagerii fac check-in
Să luăm cazul unui avion cu 180 de locuri. Practica overbookingului înseamnă că o companie de zbor vinde 190 de bilete: este dovedit statistic faptul că între 3% şi 5% dintre pasageri nu se prezintă la îmbarcare. Practic, operatorul îşi ia o plasă de siguranţă ca să nu zboare în pierdere. Dacă la birourile de check-in se prezintă toţi cei care au cumpărat bilete pentru cursa respectivă compania este obligată să le ofere celor 10 pasageri pe care nu îi poate îmbarca un loc la următoarea cursă, cazare sau despăgubiri.
"Overbooking nu se întâmplă doar din acest motiv. Un alt exemplu ar fi, să zicem, când se schimbă aeronava cu care se operează zborul cu una care are o capacitate mai mică. În acel moment, s-ar putea să existe pasageri care rămân pe afară", explică Irina Maria, specialist în turism.
Cum sunt despăgubiţi pasagerii care nu urcă în avion, deşi au bilet cumpărat
Dacă se trezesc la poarta de îmbarcare cu mai mulţi pasageri cu bilete decât numărul de locuri din avion, liniile aeriene caută, în primă instanţă, călători care vor să renunţe de bunăvoie la acel zbor, în schimbul unor compensaţii. Acestea variază între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţa până la destinaţie.
"Pasagerii pot cere companiei aeriene - care, de fapt, are obligaţia - să îi ruteze pe următorul zbor disponibil şi, în cazul în care acesta este mai târziu, să le ofere cazare şi mâncare sau băuturi", spune Claudia Tocilă, specialist în turism.
Dacă te confrunţi cu o asemenea situaţie, trebuie să obţii neapărat de la poarta de îmbarcare dovada că linia aeriană a refuzat să te lase în avion. Asta te ajută, ulterior, să obţii despăgubiri. "E foarte bine să facem check-in-ul online, astfel încât să avem confirmarea acestui lucru, a zborului şi să ajungem la timp la aeroport", adaugă Cosmin Vasile, specialist în turism.
Despăgubiri în cazul suprarezervării
- 250 de euro - până la 1.500 de km
- 400 de euro - peste 1.500 de km în UE
- 600 de euro - peste 3.500 de km
Wizz Air, compania care apelează cel mai des la overbooking
Cea mai mare companie aeriană din România ca număr de pasageri este, în acelaşi timp, şi cea care a apelat cel mai des la overbooking. Contactaţi de reporterii Observator, reprezentanţii Wizz Air anunţă că au luat măsuri suplimentare pentru a gestiona cererea mare la care se aşteaptă în sezonul estival.
Printre măsurile luate de Wizz Air în pregătirea pentru sezonul estival se numără:
- reorganizarea eficientă a programului de lucru pentru echipaj;
- dublarea echipei de OCC (Operation Control Centre);
- colaborarea îndeaproape cu furnizorii de servicii de handling la sol;
- automatizarea completă a procesului de rambursare – asistenţă online non-stop.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰