Stop Bullying! Profesorii cer o lege pentru combaterea violenței în școlile românești
În lipsa unor reguli clare şi a unor metodologii care să poată fi aplicate, profesorii încearcă - aşa cum ştiu şi cum pot - să rezolve episoadele de bullying din şcoală!
În lipsa unor reguli clare şi a unor metodologii care să poată fi aplicate, profesorii încearcă - aşa cum ştiu şi cum pot - să rezolve episoadele de bullying din şcoală! Pentru că sunt atât de dese, elevii au început să şi vorbească despre această problemă, mai ales că împărţirea a devenit clară - elevi buni şi elevi răi. Iar cei care agresează pot fi uşor recunoscuţi. Problema nu o avem doar noi. Există şi în alte ţări. Un exemplu este Japonia. Acolo, numărul cazurilor de bullying a atins un număr record în 2017. Doar că japonezii au şi instrumente cu care să combată bullyingul.
Se întâmplă pe culoarul unei şcoli de stat din Cluj-Napoca. Dar poate fi oricare altă şcoală din România.
Este doar un episod pe care elevii îl recunosc şi despre care reuşesc să vorbească deschis cu profesorul. Dar bullyingul continuă şi dincolo de porţile şcolilor, unde dascălii nu mai au cum să intervină.
Iar la ore, prea puţin se vorbeşte despre acest fenomen. O recunosc mulţi profesori şi părinţi. Strategia Naţională pentru combaterea şi eliminarea violenţei în şcoli a fost făcută în urmă cu 13 ani şi nu cuprinde nicio referire la bullying ca o formă specială și cu risc ridicat de violență în rândul copiilor. Abia anul trecut termenul a fost definit în legislatie, dar iniţiativa zace încă în Parlament.
Bullyingul se manifestă în şcolile din toată lumea. Cristian a studiat în Japonia. Acolo, cazurile de bullying au atins recordul din istoria acestei ţări, în 2017 şi la începutul anului trecut. Aproape jumătate de milion de copii japonezi au fost victimele violenţei în mediul şcolar. Cu toate că este unul dintre statele cu o legislaţie riguroasă anti-bullying. Oficialii niponi au lansat chiar şi o aplicaţie prin care elevii şi profesorii raportează cazurile, iar agresorii sunt obligaţi să plătească amenzi victimelor.
De aceea, elevii niponi sunt extrem de disciplinaţi, respectă regulile şi, mai ales, pe profesori. Şcolit în sistemul japonez, Onizaua s-a mutat, în urmă cu 5 ani, în România. Aici, la o şcoală privată, le face cunoscută copiilor români, o dată cu limba, şi cultura niponă.
În România, o soluţie ar putea fi, crede Onizawa, introducerea orelor de etică şi morală, după modelul japonez. Însă, în timp ce nevoia de reacţie a învăţământului românesc la fenomenul bullying este mai mult decât evidentă, România avea la sfârşitul anului 2017 Doar 2.209 consilieri şcolari, pentru cele 6.000 de unităţi de învăţământ, potrivit datelor Salvaţi Copiii. Adică, un consilier, la 800 de elevi.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰