Subiecte la Evaluarea Națională 2022, proba la română. Elevii au avut de analizat un text al lui Radu Tudoran. Ce a picat la subiectul II
Subiecte limba şi literatura română: Evaluarea Națională a început marți, 14 iunie 2022, cu proba scrisă la Limba și literatura română. Peste 155.000 de absolvenți ai clasei a 8-a s-au înscris pentru susținerea examenului, anunță Ministerul Educației. Joi, 16 iunie, se va desfășura proba la Matematică, iar vineri, 17 iunie, va avea loc proba la Limba și literatura maternă.
- Asia Express continuă cu o nouă etapă Sâmbătă și Duminiă 20:00, Luni și Miercuri de la 20.30 pe Antena 1 și AntenaPLAY
- Adevărul din spatele cifrelor de afaceri ale companiilor din România
Mii de absolvenţi ai clasei a 8-a au primit, astăzi, subiectele la proba scrisă la limba și literatura română, din cadrul Evaluării Naţionale. Joi și vineri, 16, respectiv 17 iunie 2022, copiii vor susține celelalte două probe ale examenului - matematică și limba maternă.
Subiectele la limba română, date din "Toate pânzele sus" și "Frânturi din viața lui Delavrancea"
Prezentăm mai jos subiectele care au picat la proba scrisă la Limba şi literatura română, din cadrul Evaluării Naționale 2022:
La primul subiect, elevii au primit un text de Radu Tudoran, din "Toate pânzele sus", şi unul scris de Cella Delavrancea, din "Frânturi din viaţa lui Delavrancea". Copiii au avut de prezentat în 30-70 de cuvinte un element comun celor două texte, valorificând câte o secvenţă relevantă din fiecare text.
La al doilea subiect, elevii au trebuit să îşi imagineze că tocmai s-au întors din vacanță. Ei au trebuit să scrie un text narativ, de cel puţin 150 de cuvinte, în care să prezinte cea mai frumoasă întâmplare din vacanță, incluzând o secvență descriptivă, de minimum 30 de cuvinte, și o secvență dialogată, de minimum patru replici.
Elevii au primit 12 puncte pentru conţinutul compunerii şi 8 puncte pentru redactare.
Primele rezultate vor fi afișate joi, 23 iunie, până la ora 14:00, iar contestațiile pot fi depuse în zilele de 23 iunie (în intervalul orar 16:00 - 19:00) și 24 iunie (în intervalul orar 8:00 - 12:00). Acestea pot fi transmise și prin mijloace electronice. Candidații care depun/transmit contestațiile completează, semnează și depun/transmit și o declarație-tip în care se menționează că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, documentele sunt semnate și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora. Rezultatele finale vor fi afișate joi, 30 iunie.
Evaluarea Naţională 2022. Reguli în sala de examen la proba de limba și literatura română
Accesul candidaților în unitățile de învățământ/centre de examen este permis în intervalul orar 8:00 - 8:30. Candidații care susţin proba la lima şi literatura română trebuie să aibă asupra lor un act de identitate valid și instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor scrise. Probele încep la ora 9:00, când candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne. Ministerul Educaţiei precizează, într-un comunicat, că, la probele scrise ale Evaluării Naționale - 2022, candidații primesc subiectele sub formă de broșură, putând să solicite și pagini suplimentare dacă este cazul.
Timpul de redactare a subiectelor la proba scrisă la română este de 120 de minute (două ore), calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta. Beneficiază de prelungirea timpului de lucru, cu maximum două ore, candidații pentru care s-a aprobat această solicitare de către Comisia Județeană de Organizare a Evaluării Naționale, în baza prevederilor Procedurii nr. 25.464/11.02.2022 cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale în anul 2022. Probele sunt monitorizate audio-video.
Este interzisă introducerea în sălile de examen a oricărui tip de materiale ajutătoare: manuale, dicționare, notițe, însemnări, cărți, ciorne, rezumate, culegeri etc., care pot fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum și a telefoanelor mobile și a instrumentelor electronice de calcul, de stocare de informații sau de comunicare. De asemenea, se interzice candidaților să introducă în sala de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete și altele asemenea, candidații având obligația de a lăsa obiectele menționate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învățământ/centrul de examen în acest scop.
Nu sunt acceptați în examen candidații care refuză depozitarea obiectelor în sala stabilită de comisie în acest scop. Nerespectarea dispozițiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea elevului din sală, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu, și la notarea cu 1 (unu) a lucrării elevului eliminat.
Ministerul Educației pune la dispoziția celor interesați o linie TELVERDE - 0800801100 - pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul va fi disponibil pe durata probelor scrise (14 și 16 iunie, între orele 8:00 - 16:00, respectiv vineri, 17 iunie, între orele 8:00 -14:00).
Reguli pentru Evaluarea Națională standardizată pilot din județul Dâmbovița
Potrivit unei decizii aprobate prin ordin de ministru, lucrările scrise ale absolvenților de clasa a VIII-a din județul Dâmbovița vor fi evaluate digitalizat în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an (pentru examenul de bacalaureat această pilotare se va desfășura în județul Călărași). Comunicarea rezultatelor obținute se face anonimizat, atât în centrele de examen, cât și pe Internet, respectându-se Regulamentul general privind protecția datelor personale. Mai exact, vor fi utilizate coduri individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută.
Media generală obținută în cadrul Evaluării Naționale are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenții clasei a VIII-a își vor putea continua studiile în învățământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri pentru toți elevii care au finalizat ciclul gimnazial.
Cum se rezolvă subiectele la română de la Evaluarea Naţională
Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, din cadrul Ministerului Educației, a transmis precizări care fac referire la structura subiectului la disciplina limba și literatura română de la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a.
Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează: A – preponderent, evaluarea competenței de lectură, a competenței intelectuale; B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.
Itemul care evaluează competența de Recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de Evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere: identificarea structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare, rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar, relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal, valoarea stilistică a diminutivelor, identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc. Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie. Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.
În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen: Compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse, Compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii și Compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi (așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text ), compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate: tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc,; subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.
Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.
Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.
Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului. În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-l de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.
Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca: precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice, precizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text, comentarea unor secvențe relevante, asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) sau asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului); în cazul unui item care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea despre text), reperele pot avea în vedere: descrierea în cuvinte proprii a lumii textului (redare parafrastică), prezentarea unor semnificații ale textului dat, interpretarea unor figuri de stil, corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc. În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.
Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrările astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.
Teste de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 - proba de Limba şi literatura română
Pentru examenul de Evaluare Naţională, elevii de clasa a opta au avut la dispoziţie şase teste de antrenament. Modelele de subiecte au fost publicate pe Observatornews.ro împreună cu baremul de rezolvare pus la dispoziţie de Ministerul Educaţiei.
- Testul 1 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română
- Testul 1 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română - barem de corectare
- Testul 2 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română
- Testul 2 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română - barem de corectare
- Testul 3 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română
- Testul 3 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română - barem de corectare
- Testul 4 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română
- Testul 4 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română - barem de corectare
- Testul 5 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română
- Testul 5 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română - barem de corectare
- Testul 6 de antrenament pentru Evaluare Naţională 2022 la limba şi literatura română
Evaluarea Naţională 2022. Cum se depun contestaţiile
Elevii nemulţumiţi de notele obţinute la Evaluarea Naţională 2022 pot depune contestaţii pe 23 iunie între orele 16:00 şi 19:00, respectiv pe 24 iunie între orele 8:00 şi 12:00. Candidații care depun contestații completează și semnează o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. În cazul candidatului minor, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestuia.
Acestea vor fi soluţionate între 24 şi 29 iunie 2022.
Potrivit ordinului emis de Ministerul Educaţiei, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele iniţiale. Dacă se observă o diferenţă mai mare de un punct, se numeşte o nouă comisie de evaluare, iar nota oferită de această a doua comisie va fi şi cea finală.
Când se afişează rezultatele la Evaluarea Naţională 2022
Primele rezultate la examenul de Evaluare Naţionalî 2022 vor fi publicate pe evaluare.edu.ro și în centrele de examen pe 23 iunie 2022. Rezultatele finale (după contestaţii) vor fi afişate joi, 30 iunie 2022. De asemenea, rezultatele pot fi consultate şi pe Observatornews.ro, care vă va informa şi asupra paşilor pe care trebuie să îi facă absolvenţii de gimnaziu.
Odată cu intrarea în vigoare a GDPR, numele şi prenumele candidaţilor la examenele naţionale vor fi publicate în format anonimizat. Comunicarea rezultatelor obținute la examenul de evaluare națională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia.
Pe site-ul Edu.ro, lista de note va fi însoțită de coduri, în loc de nume și prenume. Astfel, doar cei care au un cod pot vedea nota din dreptul acestuia.
Măsura a fost adoptată în conformitate cu Regulamentului privind protecția persoanelor fizice, la solicitarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
JJ0000000
Model de cod unic aferent candidatului, unde JJ este indicativul judeţului
Cum se calculează media la Evaluarea Națională 2022
Media generală obținută la Evaluarea Națională are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere la clasa a IX-a.
Calculul mediei de admitere:
MA= 0,2 x ABS + 0,8 x EN
unde:
MA = media de admitere
ABS = media generală de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a;
EN = media generală obținută la evaluarea națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a.
Calendar Evaluare Națională 2022
Ministerul Educației a stabilit când va avea loc examenul de Evaluare Națională pentru absolvenții de clasa a opta în anul școlar 2021-2022. Prima probă, de limba română, va fi pe 14 iunie, matematica pe 16 iunie iar afișarea rezultatelor finale, după contestații, pe 30 iunie.
- 30 mai — 3 iunie 2022 - Înscrierea la evaluarea națională
- 3 iunie 2022 - Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 14 iunie 2022 - Limba și literatura română — probă scrisă
- 16 iunie 2022 - Matematica — probă scrisă
- 17 iunie 2022 - Limba și literatura maternă — probă scrisă
- 23 iunie 2022 (până la ora 14.00) - Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
- 23 iunie 2022 (ora 16,00—ora 19,00)
- 24 iunie 2022 (ora 8,00—ora 12,00) - Depunerea contestațiilor
- 24 iunie—29 iunie 2022 - Soluționarea contestațiilor.
- 30 iunie 2022 - Afişarea rezultatelor finale după soluţionarea contestaţiilor.
După examenul de Evaluare Națională, pe 14 iulie, începe repartizarea computerizată la liceu.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰