Antena Meniu Search
x

Campaniile „Observator”, campanii care au salvat vieți și au reîntregit familii!

Pe 29 noiembrie, Antena 1 aniversează 21 de ani. 21 de ani de când Observatorul le este mereu aproape românilor, vorbind despre probleme ale societăţii şi încercând să găsească metode pentru a le rezolva sau pentru a le preveni. Campaniile Observator s-au adresat nu doar publicului larg ci şi autorităţilor în încercarea de a le determina să schimbe legi şi să găsească soluţii. Şi a reuşit!

Pe 29 noiembrie, Antena 1 aniversează 21 de ani. 21 de ani de când Observatorul le este mereu aproape românilor, vorbind despre probleme ale societăţii şi încercând să găsească metode pentru a le rezolva sau pentru a le preveni. Campaniile Observator s-au adresat nu doar publicului larg ci şi autorităţilor în încercarea de a le determina să schimbe legi şi să găsească soluţii. Şi a reuşit!

VREAU SĂ SALVEZ ÎN ROMÂNIA” - După campaniile ”Alege să nu suferi”, prin care Observatorul Antenei 1 a determinat autorităţile să schimbe legea şi să deconteze protezele mamare pentru pacientele cu cancer mamar, şi ”Ajută-i să zâmbească”, prin care statul a fost convins să le dea copiilor cu probleme grave, precum cancerul osos, proteze, dar şi să ofere bolnavilor de cancer condiţii pentru radioterapie – echipa Observator atrage atenţia asupra lipsei medicilor . Numărul medicilor care se întorc nu se poate calcula în procente. Îi numeri pe degete. Însă cazurile lor arată că se poate. Sunt specialişti formaţi şi recunoscuţi în toată lumea, care au decis să accepte provocarea sistemului medical din România. Doctori care cred că migraţia medicală e de folos, atâta vreme cât cei care se specializează se şi întorc, la un moment dat, acasă, unde pot aplică metodele diferite practicate în străinătate, pentru a dezvoltă sistemul medical.

“GENERAŢIA PIERDUTĂ” - Peste 30 de mii de copii au luat drumul străinătăţii imediat după Revoluţie. Practic, în anii 90, România a pierdut o generaţie. Sunt copiii pe care România i-a dat, oficial, spre adopţie, neoficial, pe bani grei în special în Statele Unite, dar şi în alte ţări, Canada, Franţa, Italia şi Grecia. Generaţia vândută a României a ajuns acum la maturitate şi îşi caută nu doar rădăcinile, ci şi identitatea pierdută.

După ce au arătat că, în ţară noastră, copiii încă sunt o marfă, prin campania COPIII NU SUNT DE VÂNZARE, reporterii Observator trec graniţa şi vorbesc în premieră, în România, despre GENERAŢIA PIERDUTĂ a acestei ţări, despre zecile de mii de copii daţi la export imediat după Revoluţie.

O generaţie care, însă, a avut şi şansă unei vieţi nesperat de bune. Din familii şi acum sărace sau din orfelinatele groazei, în care au rămas fraţii şi surorile lor, aceşti copii pe care România i-a făcut pierduţi au ajuns adulţi eminenţi, pentru care ţară lor de origine NU e o ruşine, deşi au aflat, o dată cu atingerea majoratului, că au fost o marfă pentru părinţi şi pentru autorităţi. Reporterii Observator Mihaela Biliovschi, Ana Moraru şi Andreea Topan au făcut un tur de forţă în zece state americane, 13 judeţe din România şi patru ţări, SUA, România, Canada şi Grecia. Şase luni de filmări, mii de kilometri parcurşi, zeci de ore de imagini şi sute de documente arată cum şi-a înstrăinat România o generaţie.

“DONEAZĂ ROŞU PENTRU ROMÂNIA” - o campania de mobilizare socială în aşa fel încât românii să doneze sânge, într-un cuvânt, viaţă. Sub 10% dintre români sunt donatori de sânge , iar şi mai puţini dintre ei o fac constant. Că urmare, în ţară noastră încă se moare şi pentru că sângele nu ajunge la timp sau nu ajunge deloc la cei care au atâta nevoie de el. Medicii şi familiile bolnavilor sunt într-o negociere cinică pentru viaţă, pentru acel strop care asigura supravieţuirea. OBSERVATORUL Antenei 1 arată telespectatorilor săi prin campania “Donează roşu” cât de simplu e să fii donator şi mai ales cât de important este acest fapt.

Marele premiu al Festivalului Golden Drum

“ORAŞUL DE SUB ORAŞ” - Copiii străzii. Homleşi. Aurolaci. Le spunem aşa fără ruşine şi fără compasiune. Nu-i acceptăm, pentru că nu sunt ai noştri. Sunt... ai nimănui. Refugiaţi la doi metri sub pământ. Ei sunt lumea subterană a României. Oraşul de sub oraş. Pată ruşinoasă pe istoria recentă a ţării.

Abandonaţi cu miile. Fugiţi de acasă sau din orfelinatele supraîncărcate, şi-au făcut un rost sub pământ. Au case în canale, cu paturi, televizoare şi bucătării. Cu lumina trasă ilegal de deasupra şi apă din conducte. După şase luni alături de ei şi de puţinii oameni care le mai întind o mâna, Observatorul a arătat cum s-a pus capac peste canalele pline de copiii nedoriţi ai României.

“ALEGE SĂ NU SUFERI”

Campania a pornit de la drama Angelinei Jolie, care a şocat o lume întreagă după ce a recurs la mastectomie totală şi reconstrucţie mamară pentru că, în urmă unor teste genetice, a aflat că are risc extrem de mare să dezvolte cancer mamar. în România, există sute de femei care au făcut asta de frică bolii. Cancerul la san este cea mai frecvenţa formă de cancer în România. Deşi e vindecabil dacă este diagnosticat şi tratat la timp, peste 90% dintre paciente află despre boală într-o faza avansată, ceea ce scade dramatic şansele de supravieţuire. La noi, despre prevenţie, nici nu poate fi vorba. Nu există nici informare suficientă, nici aparatură de depistare precoce, în afară ecografiilor şi a mamografiilor.

Există însă mii, zeci de mii, sute de mii de drame. Şi femei mutilate. Şi un program naţional care prevede tratament gratuit, dar clinici şi medici şi aparatură insuficientă pentru evitarea transformării acestor drame în tragedii. Mastectomii, adică extirpări de sâni, se fac. Nu şi reconstrucţii mamare. În Ungaria, aceeaşi intervenţie, de extirpare a ţesutului bolnav, se face şi reconstrucţia mamară. GRATUIT. Pentru că, într-un stat civilizat, reconstrucţia este parte a tratamentului FIZIC ŞI PSIHIC. Reporterii Observator au găsit, totuşi, bolnave care lupta şi medici şi asistente medicale eroi. Românce filmate înainte, ÎN TIMPUL INTERVENŢIEI şi după intervenţie. Medici care s-au dedicat vindecării lor indiferent de costuri. Comparaţia cu străinătatea, unde mastectomia se decontează de către stat, indiferent de dacă bolnavă are 30 sau 70 de ani.

Campania a iniţiat schimbarea legii sănătăţii, astfel încât protezele mamare să fie decontate de stat.

ROANATAMO, ÎNCHISORILE CIA DIN ROMÂNIA” - Observatorul a dezvăluit faţă nevăzută a unui război crunt, dus cu un duşman de temut, terorismul - zborurile şi închisorile CIA în România şi în restul lumii. Doi ani de documentare şi un demers jurnalistic fără precedent au dezbrăcat de secrete un program extrem de controversat care arată implicarea României în cea mai vastă operaţiune de capturare şi încarcerare a celor mai vânaţi terorişti de pe pământ. Unii dintre ei au călcat pe pământ românesc şi au dus la prinderea liderului suprem al reţelei Al-Qaeda, Ossama bin Laden. Unde au aterizat, unde au fost ţinuţi, până unde a mers tortură şi ce informaţii au dat - reporterii Observatorului şi ai Centrului Român pentru Jurnalism de Investigaţie au pus cap la cap date, documente, mărturii ale celor care au văzut şi ale celor care au ştiut.

“COPIII NU SUNT INVIZIBILI” - Sute de mii de copii din România sunt copii nevăzuţi. Sunt copii care nu au niciun act de identitate. Ei nu există pentru statul român, deşi trăiesc alături de noi şi sunt viitorul nostru. Observatorul şi Antena 3 v-au propus să îi cunoaşteţi. Şi, împreună, să le întindem o mâna.

BRONZ LA NEW YORK FESTIVALS

"COPIII NU SUNT DE VÂNZARE"

Imagini absolut halucinante, negocieri fără perdea, un copil, în România, costă 50 de milioane de lei vechi. Campania a determinat autoritățile să regândească legea adopţiilor, să facă verificări la abandonurile din maternităţi şi poliţia să facă anchete. În România, până şi copiii au ajuns o marfă. Sărăcia, lipsa de educaţie şi de interes a autorităţilor dezumanizează sute de mame an de an. Spitalele şi centrele de plasament adăpostesc în total 60 de mii de orfani. Care cu greu pot fi adoptaţi. Şi de asta profit vânzătorii de copii. Culmea, comercianţii de suflete sunt chiar părinţii. Nu e un fenomen izolat. Reporterii Observator au găsit copii de vânzare în toată ţară. Sunt locuri în care se VÂND cu CINCI MII de lei "bucată". Într-un sat din Bistriţa-Năsăud, comerţul cu prunci a devenit industrie. Observatorul a arătat o Românie aşa cum n-aţi mai văzut - România copiilor vânduţi că la tarabă.

AUR ŞI ARGINT LA NEW YORK FESTIVALS

"AUTISMUL EXISTĂ" – (Sonia Somionov)

Campanie şi-a propus să atragă atenţia asupra unei afecţiuni ignorate şi să preseze autorităţile să dea norme pentru lege aporbata încă de acum câţiva ani. Autismul nu este contagios şi nu ucide. Dar există. În lume, un copil dintr-o sută se naşte cu autism. De numărat au numărat doar părinţii afectaţi. În total, în România,sunt peste 30 de mii de copii cu autism. Şi nici 130 de specialişti care să-i trateze. Marea Britanie cheltuie, în fiecare an, până la 340 de mii de lei pentru recuperarea unui copil cu autism. România oferă o indemnizaţie de 84 de lei pe luna. Observatorul a prezentat drama prin care trec copiii cu autism din România

şi părinţii lor.  

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

V-a trezit suspiciuni culoarea puilor din magazine?

Observator » Evenimente » Campaniile „Observator”, campanii care au salvat vieți și au reîntregit familii!