Video Când vom putea circula pe autostrada care se leagă Capitala de Siret. Moldova, singura regiune istorică decuplată de la infrastructură
La anul vom circula pe mici bucăţi de autostradă în Moldova. Cel puţin asta promit mai marii din Transporturi în ziua în care s-au dat în execuţie toate tronsoanele şoselei de mare viteză. Până ce planurile devin realitate, Moldova rămâne singura regiune istorică decuplată de la infrastructură.
Toate cele 13 loturi ale Autostrăzii Moldovei intră în execuţie. Drumul de mare viteză se întinde între Ploieşti şi Siret, 450 de kilometri. Ultimul contract pentru lucrări, pentru tronsonul Pietroasele - Buzău, a fost semnat azi. Era singura porţiune fără constructor, după mai multe contestații în instanță. La anul, pe şase loturi se va putea deja circula, promite ministrul Trasporturilor. "Pot să spun că mă aștept ca anul viitor, deși nu sunt termene decât pe o parte (loturile 1,2 4 și 7) şase, poate chiar șapte loturi, în jurul Adjudului între Focșani și Bacău, dar cele patru între Focșani și Buzău să fie finalizate și cele două care sunt conform contractului, între Ploiești și Buzău", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Conexiunea, mai facilă cu Bucureştiul pentru moldoveni ar putea creşte puterea economică a oraşelor de pe traseu
Experţii în infrastructură nu sunt deloc la fel de optimişti şi spun că termenele vor fi, cel mai probabil, depășite. Constructorii au avansat greu şi din cauza siturilor arheologice. A pus frână lucrărilor şi explozia unei conducte de gaz de pe șantierul dintre Bacău şi Focșani, care a provocat moartea a patru oameni. "Observ cu amărăciune că a început campania electorală. Este absolut imposibil să fie gata anul viitor şase loturi. Avem progres în 7 luni de contract, 7 luni de la emiterea ordinului de începere, progres fizic în teren 1,5%, 3% cu indulgenţă. În ritmul ăsta, cu 3, 4, 5 procente făcute în 7 luni de contract nu termini nici în 2026, nu 2025", a declarat Ionuţ Ciurea, Pro Infrastructura.
Drumul de aproximativ 330 de kilometri de la Ploieşti până la Paşcani este făcut prin PNRR. Banii trebuie cheltuiţi până în 2026, în caz contrar ii pierdem. Pentru restul de autostradă de 118 kilometri, până la Siret, fondurile necesare vin tot de la Uniunea Europeană, dar printr-un alt program. Legătura dintre Autostrada Moldovei şi A3 s-ar putea face chiar de anul viitor, pe la Ploieşti. Conexiunea, mai facilă cu Bucureştiul pentru moldoveni ar putea creşte puterea economică a oraşelor de pe traseu, precum Buzău, Focşani, Roman sau Iaşi.
În acest moment, singura poartă de acces dinspre Bucureşti este Drumul Naţional 2, cel mai periculos din ţară. Guvernanţii promit drumuri de mare viteză şi în alte regiuni ale ţării. "Anul acesta, domnul Grindeanu și echipa sa vor mai semna încă aproape 60 de km de autostradă și vor da în folosință 100 de km de autostradă și drum expres. De foarte mult timp nu s-a mai întâmplat acest lucru în România. Anul viitor o să finalizăm aproape 250 km de autostradă și de drum expres", a declarat Marcel Ciolacu, premierul României. În planurile guvernanţilor intră şi Autostrada Unirii, care ar urma să lege Târgu Mureş de Ungheni, din Republica Moldova. Cel mai devreme in 2030.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰