Video Cum afectează România acordul tarifar dintre UE şi SUA: cele mai lovite industrii
Un compromis, o dovadă de slăbiciune şi, totodată, un semnal periculos. Așa este descris de către Uniunea Europeană semnarea acordului tarifar cu Statele Unite, care aduce taxe de 15% pentru exporturile europene peste ocean. Mulți europeni văd acordul drept o capitulare în fața presiunilor Washingtonului.
"Am convenit asupra unui tarif unic de 15% pentru marea majoritate a exporturilor UE. Acest tarif se aplică în majoritatea sectoarelor, inclusiv pentru automobile, semiconductori şi produse farmaceutice", a declarat Ursula von der Leyen, şefa Comisiei Europene. "Uniunea Europeană va fi de acord să cumpere din Statele Unite energie în valoare de 750 de miliarde de dolari. Ei vor investi în Statele Unite cu 600 de miliarde de dolari mai mult decât investesc deja", a declarat Donald Trump, preşedintele SUA.
Bruxelles-ul și Washington-ul au ajuns la un acord
Bruxelles-ul și Washington-ul au ajuns la un acord. Dar cu un preț greu pentru Europa și, implicit, pentru România. De la 1 august, Statele Unite introduc o taxă vamală de 15% pe aproape toate produsele europene - de la mașini și piese auto, până la echipamente electrice, tehnologie și unele medicamente. Oțelul și aluminiul rămân cu taxă separată, de 50%. Cele mai lovite vor fi Germania, Franța și Italia - giganții industriali ai Europei. Exporturile lor în SUA riscă să scadă. La fel, comenzile și producția.
Dar nici România nu scapă. Exporturile noastre către SUA trec de 2 miliarde de euro anual. Pare puțin – doar două procente din comerțul total - dar vorbim de industrii strategice, zeci de mii de locuri de muncă și firme care trăiesc din acest schimb. Printre cele mai expuse produse: oțel și fier, anvelope, tablouri și echipamente electrice, cabluri, motoare şi componente auto. Pentru aceste sectoare, noile taxe înseamnă costuri mai mari, competitivitate pierdută și riscul unor concedieri.
Şocul nu se opreşte aici. România produce anvelope de peste un miliard de euro pe an. Multe ajung în Germania - iar Germania vinde mașini în America. Dacă scade producția germană, scade și cererea pentru furnizorii români. Europa nu răspunde cu taxe. Din contră, Bruxelles-ul s-a angajat să cumpere energie americană de 750 de miliarde de dolari, să investească alte 600 de miliarde direct în economia Statelor Unite şi să cumpere armament. Practic, Europa acceptă compromisul pentru a evita ceva și mai dur: taxe de 30%, deja amenințate.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰