Antena Meniu Search
x

Video De ce au împărţit casele self-service societatea în două. Ministrul Muncii, întrebat dacă scanează singur produsele sau merge la casieriţă

Polemica legată de înlocuirea casierilor cu aparate la care să scanăm produsele şi să plătim singuri a deschis o dezbatere amplă. De ce ne revoltăm din moment ce achităm facturi electronic, facem check-in la aeroport sau punem bani pe card cu ajutorul unor maşinării? Sociologii spun că există două răspunsuri. Primul: vârstnicii se descurcă mai greu cu digitalizarea. Iar al doilea este legat de rezistenţa naturală a oamenilor la tot ce înseamnă schimbare. 

Bianca Iacob
de Bianca Iacob

la 07.03.2023, 20:54

Vezi și

De câteva zile, de când lanţul de hipermarketuri Auchan a decis să renunţe la casieri, societatea e divizată. "Nu mi se pare un lucru rău, până la urmă ar putea să îşi găsească altceva de făcut casierii", spune un român. "Deloc nu îmi plac, deloc! Mie îmi place să interacţionez cu oamenii", comentează altcineva.

Casele de marcat self pay. Cum plăteşte ministrul Muncii

Dezbaterile aprinse din spaţiul public au ajuns până în Guvern. Întrebat cum plăteşte, la casieriţă sau la self pay, ministrul Muncii, Marius Budăi, răspunde:  "Şi, şi. Când e aglomerat la casă mă duc la self pay. Când e aglomerat acolo, mă duc la casă".

Sociologii cred că digitalizarea şi robotizarea fac parte din evoluţia firească a dezvoltării societăţii umane. "Companiile aeriene au introdus lucrurile acestea cu mult timp în urmă. Băncile, sunt o serie de bănci unde nu mai poţi folosi decât bancomatele", spune Adrian Dan, sociolog.

Pe acelaşi subiect

"Dacă aş avea o factură aş putea să o plătesc cu uşurinţă la un astfel de terminal doar scanând codul de bare. Şi nu doar factura de utilităţi o putem plăti la astfel de terminale self pay, ci şi taxe, impozite. La unele chiar putem alimenta cardul de debit. Astfel de aparate au fost puse de ani buni, în locurile aglomerate din România, în supermarketuri şi malluri, dar şi afară, la exterior", arată Bianca Iacob, reporter Observator.

Schimbări majore pe piaţa muncii

Tehnologia a schimbat major şi piaţa muncii. "Oamenii nu mai vor să facă munci care nu sunt neapărat pentru oameni. Avem două categorii de joburi - pentru oameni şi pentru maşini", susţine Sorin Faur, expert HR.

"Este o foarte mare problemă cu angajaţii în Romania. În acest moment, sunt foarte mulţi plecaţi afară şi nu mai are cine să lucreze, în orice domeniu", crede Lucian Muşat, antreprenor. Din 2019 şi-a deschis o spălătorie unde îţi cureţi singur maşina. "Timpul contează foarte mult. Aici vii, dai un jet şi în 10 minute ai plecat. Pe când la o spălătorie cu lucrător manual poţi să stai şi o oră", adaugă Lucian Muşat, antreprenor. 

Unii clienţi preferă rapiditatea, alţii vor să mai schimbe o vorbă cu angajaţii, spun sociologii. "Oamenii dezvoltă rezistenţă la schimbare şi aceasta ar fi o schimbare fundamentală în viaţa lor, pentru că suntem obişnuiţi cu ritmurile noastre", mai spune Adrian Dan, sociolog. "Tehnologia evoluează într-un ritm foarte rapid, iar oamenii nu se adaptează în acelaşi ritm. Învăţăm, ne adaptăm, dar asta ne ia timp", a precizat Sorin Faur, expert HR.

În plus, marele avantaj al maşinăriilor este că nu obosesc niciodată, nu cer pauză sau concedii şi, mai ales, nu se plictisesc la locul de muncă.  

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Sunteţi la curent cu ofertele în ceea ce priveşte titlurile de stat?

Observator » Evenimente » De ce au împărţit casele self-service societatea în două. Ministrul Muncii, întrebat dacă scanează singur produsele sau merge la casieriţă