Video Detalii neştiute despre Metrorex. Cum funcţionează metrourile şi ce incidente au întâlnit, de-a lungul timpului, angajaţii: "Responsabilitatea este foarte mare"
În exclusivitate, o echipă Observator a filmat în cel mai fierbinte punct din subteranul bucureștean. Dispeceratul Central, kilometrul zero al siguranței călătorilor de la metrou. Acolo sunt gestionate toate liniile de tren, însă uneori apar şi situaţii care scapă de vigilenţa dispecerilor.
Piața Unirii 1. În spatele unor uşi interzise celor din exterior, zeci de angajaţi urmăresc ce se întâmplă în tunelurile metroului, dar şi pe peroane. Încă de la intrare, ecranele uriaşe îţi fură ochii.
"Metrorex are 62 de trenuri puse în circulaţie, iar toate sunt gestionate de aici, din punctul central al instituţiei. Cea mai aglomerată magistrală este Tudor Arghezi-Pipera unde sunt transportaţi zilnic peste 150 de mii de călători", transmite Alin Stan, reporter Observator.
Tatiana Ilie, şef regulator circulaţie: Informaţia trenul o primeşte din cale, este transmisă trenului, iar toate orele de circulaţie care se trasnmit către mecanicii de tren, sunt colaţionate de către aceştia. Totul este înregistrat.
Cele mai impresionante departamente ale Dispeceratului central sunt cele în care se supraveghează, în timp real, circulaţia trenurilor în tuneluri, cu ajutorul camerelor video. Din când în când, apar tot felul de probleme. Mesajele ajung imediat în Dispecerat.
- Cât vor dura lucrările la stația de metrou Piața Unirii 2. Vremea rea amână termenul iniţial
- Noul tren Metropolis produs de Alstom a sosit la Depoul Berceni. Când îl va pune Metrorex în funcțiune
- Haos la staţia de metrou Piaţa Unirii 2 în această dimineaţă. Pasagerii au fost daţi jos din tren, după ce un...
Cel mai recent incident a avut loc în urmă cu două luni
Un tren vechi plin de pasageri a rămas blocat în staţia Mihai Bravu în urma unei defecţiuni. Imediat, în spatele lui a oprit un tren de generaţie nouă care nu mai avea pe unde înainta. Mecanicul a fost sfătuit să întoarcă, doar că acesta nu a schimbat macazul şi a circulat pe contrasens, fiind la un pas de impact violent cu un alt tren care era circula regulamentar. O dublă eroare, tehnică şi umană, aceasta a fost explicaţia Metrorex.
Tatiana Ilie, şef regulator circulaţie: Toate trenurile sunt monitorizate printr-o instalaţie care se numeşte trenograf acolo se văd toate trenurile în timp real. Ca să gestionăm situaţiile de deranjament, avem proceduri foarte clare.
Doar într-un singur tren intră circa 1.500 de călători, iar aglomeraţia poate duce la timpi mai mari de aşteptare.
Tatiana Ilie, şef regulator circulaţie: Sunt scoase în circulaţie toate trenurile care sunt pe grafic şi atunci în care apare o situaţie. Un călător leşinat în tren, un suicid, atunci trenurile sunt decalate de grafic. Responsabilitatea este foarte mare.
Mai lasă de dorit şi trenurile pentru că de multe ori au fost şi s-au întâmplat multe incidente.
Florin Toma, mecanic de tren: Este o responsabilitate foarte mare. În primul rând, siguranţa în circulaţie este foarte importantă, apoi confortul călătorilor. Avem în fiecare lună şedinţe de pregătire profesională. Avem câte 5 ore de şcoală în fiecare lună în care facem tot felul de simulări.
Dispeceratul instituţiei funcţionează de 45 de ani fără oprire. De la înfiinţare, metrourile au parcurs aproape 300 de milioane de kilometri, practic, înconjurul Pământului de 6 ori.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰