Antena Meniu Search
x

Video Dragarea Canalului Bâstroe ar însemna "moartea întregii Delte". De ce vor ucrainenii să îl adâncească până la 9 metri

Ucraina recunoaşte pe Twitter că a adâncit Canalul Bâstroe cu doi metri şi jumătate, deşi până acum spunea că face doar lucrări de întreţinere. Asta ar fi scăzut nivelul Dunării pe braţul Sulina cu aproape un metru şi ar putea aduce pagube României. Ambasadorul Ucrainei a fost chemat să dea explicaţii la ministerul de Externe, în vreme ce premierul Ciucă vorbeşte despre plângeri la Comisia Europeană. 

de Redactia Observator

la 20.02.2023, 21:16

Vezi și

Consiliul de miniştri ai Ucrainei ar fi aprobat încă din februarie, anul trecut, lucrările pentru navigaţia pe Canalul Bâstroe, susţin surse din ministerul Transporturilor. Războiul ar fi fost pretextul ideal pentru ca ucrainenii să obţină şi un acord de tranzit pentru navele cu cereale. România a fost de acord doar să ofere sprijin, nu să şi dea undă verde lucrărilor pentru adâncirea canalului. O idee mai veche.

Liviu Mihaiu, fost guvernator al Deltei Dunării: Intenţiile sunt acelaşi. Transformarea canalului Chilia în canal navigabil. Este, de fapt, semnătura la moarte a întregii Delte. Convenţia Espoo, convenţiile de transport internaţional pe Dunăre, convenţia rezervaţiei Deltei Dunării. Încalcă tot! Noi putem să protestăm! 

Ministrul Transporturilor a discutat deja cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, care susţine că Bruxelles-ul nu va accepta nicio abatere a Ucrainei de la convenţiilor internaţionale şi bilaterale de mediu. Deja ucrainenii au dregat până la 7 metri pe canalul Bâstroe, susţin cei din transporturi, fără să anunţe oficial partea română. 

Nicolae Ciucă, premierul României: Am solicitat prin Ambasadă ca autorităţile ucrainene să îşi dea acordul, astfel încât navele noastre cu echipamente tehnice care pot să verifice adâncimea canalului să poată să meargă inclusiv în partea ucraineană şi să facă aceste verificări. 

Pe acelaşi subiect

Ce fac, de fapt, ucrainenii la Canalul Bâstroe

Ucrainenii folosesc două nave pentru dragarea Canalului Bâstroe. Şi lucrează în două puncte strategice. Hegeman adânceşte canalul Bâstroe, iar Ingulsky malul drept al braţului Chilia. Ingulsky, dragorul sub pavilion ucrainean, are un joc de du-te-vino, la intersecţia canalului Solomonov cu braţul Chilia. Încă nu ştim la ce adâncime a ajuns, dar, în mod clar, nu consolidează vreun mal... pentru că sapă chiar pe mijlocul canalului, după cum bine se observă. 

Hegeman, dragorul sub pavilion Tanzanian, lucrează doar pe canalul Bâstroe. Ieri, spre exemplu, a avut activitate intensă la vărsarea în Marea Neagră. Ce face Hegeman aici? Deversează materialul dragat pe Bâstroe. Iar asta pune în pericol circulaţia de mare tonaj pe braţul Sulina.

Surse Observator susţin că nivelul apei pe brațul Sulina a scăzut deja cu 70 de centimetri

Şi asta doar din lucrările care au adâncit canalul de la 3,9 metri la 6.5m, după cum transmit chiar ucrainenii. Ca să fie clare diferenţele, voi lua reper o navă de transport de capacitate medie, care cântăreşte 10.000 de tone. Un canal cu adâncime de 3,9 metri poate fi tranzitat de o astfel de navă doar dacă e descărcată. La 6,5 metri, putem vorbi deja de jumătate din capacitatea de încărcare. Iar la 9 metri adâncime, de altfel scopul "proiectului Bâstroe" încă din 2004, poate fi încărcată la maximum, deci undeva la 15.000 de tone. 

Lucrările ilegale vor aduce consecinţe pe toate planurile pentru România. Deja în zona Deltei efectele se văd. 

Gabriel Marinov, guvernatorul Deltei Dunării: Oricât ar fi adâncit, un impact asupra ecosistemului din Deltă există! Oficial, nu am fost informaţi nici de Administraţia Rezervaţiei Biosfera Deltei Dunării din partea ucraineană, nici din partea altor instituţii vecine sau instituţii româneşti.

Viorel Panait, Asociația Operatorilor Portuari: Tot ce a cheltuit România pentru acest canal, Sulina, de-a lungul deceniilor, s-ar pulveriza ca fumul unei ţigarete. 

Oficial, ucrainenii pretind că fac doar lucrări de întreţinere la Canalul Bâstroe

Nicolae Ciucă, premierul României: Orice excede acestor lucrări va fi clarificat între autorităţile din România şi cele din Ucraina şi, desigur, va fi sesizată Comisia Europeană. 

Potrivit Convenţiei de la Belgrad, din 1948, singurul canal navigabil acceptat în Delta Dunării este Canalul Sulina. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Vă tentează să mergeţi în vacanţă cu rulota în loc să vă cazaţi la hotel?

Observator » Evenimente » Dragarea Canalului Bâstroe ar însemna "moartea întregii Delte". De ce vor ucrainenii să îl adâncească până la 9 metri