Video EXCLUSIV. CEO-ul Wizz Air, despre TAROM: "Îmi pare rău pentru contribuabilii români. Este o risipă de bani și de timp"
Jozsef Varadi, CEO-ul Wizz Air, liderul pieței aviatice din România, critică deschis ajutoarele de stat acordate companiei TAROM și pune sub semnul întrebării eficiența cheltuirii fondurilor publice în aviația românească.
"Îmi pare rău pentru contribuabilii români care trebuie să plătească pentru TAROM. Din punctul meu de vedere, este o risipă de bani și de timp. Desigur, nu ne afectează direct, dar este deranjant faptul că această companie aeriană continuă să fie subvenționată, ceea ce distorsionează concurența corectă pe piață", afirmă CEO-ul companiei maghiare, într-un interviu pentru Observator.
Váradi spune că Wizz Air este pregătită să preia rutele lăsate libere de TAROM, dacă activitatea companiei de stat se va restrânge sau va dispărea: "Suntem lideri de piață, indiferent dacă TAROM există sau nu. (…) Dacă TAROM va reduce și mai mult capacitatea sau va dispărea, vom considera că avem responsabilitatea să acoperim acele rute sau capacități lăsate libere".
Ce a câștigat Wizz Air după falimentul Blue Air
După ieșirea de pe piață a companiei Blue Air, Wizz Air a suplimentat rapid capacitatea în România, consolidându-și poziția dominantă. Compania a înlocuit patru rute operate anterior de Blue Air și a adus mai multe aeronave pentru a acoperi cererea: "Practic, înlocuim acea capacitate. Și exact asta ar trebui să aștepți de la un lider de piață. Dacă o altă companie aeriană întâmpină dificultăți, dă faliment sau își reduce capacitatea, este firesc să te aștepți ca noi să intervenim, să acoperim acea capacitate și să continuăm să răspundem cererii din piață".
Ajutorul de stat pentru TAROM: "Asistăm la o Terapie Intensivă"
TAROM a primit recent peste 95 de milioane de euro, aprobate de Comisia Europeană, pentru restructurare și revenirea la profitabilitate. Planul vizează reînnoirea flotei și reducerea costurilor, însă compania rămâne dependentă de sprijinul public.
Varadi susține că astfel de intervenții afectează sănătatea pieței: "Piața ar trebui să funcționeze liber, să lase concurența să-și urmeze cursul. Jucătorii puternici să devină și mai puternici, iar cei care nu fac față să se retragă natural din piață. Acum, însă, pare că asistăm la o terapie intensivă – companii care supraviețuiesc doar prin perfuzii financiare, fără perspective reale de redresare".
Wizz Air: "Ne considerăm compania națională a românilor"
Wizz Air deține în prezent peste 50% din piața aviației comerciale din România și operează zboruri de pe 13 aeroporturi către 24 de țări. Compania își propune să ajungă la 50 de aeronave staționate local în următorii doi-trei ani.
"Unul din doi pasageri care zboară din sau spre România alege Wizz Air. Este o realizare importantă, de care suntem mândri și pe care vrem să o consolidăm în continuare", declară Jozsef Varadi.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰