Video Imagini din "Momaia", primul tunel de autostradă din România. Metoda inedită prin care este forat
Premieră în România. Primul tunel de autostradă este aproape gata. Vorbim despre "Tunelul Momaia" din județul Argeș, parte din cea mai complexă lucrare de autostradă care se execută în țara noastră. Acesta trece printr-o zonă de dealuri, are o lungime de 1.35 kilometri şi este compus din două galerii, botezate "Alina" și "Daniela".
Tunelul Momaia, săpat prin dealul cu acelaşi nume din judeţul Argeş, este cea mai complexă lucrare de autostradă care se execută în ţara noastră. Tunelul are două galerii, două sensuri de mers şi este forat printr-o metodă inedită austriacă ce presupune escavarea secvenţială şi ranforsarea pe parcurs a pereţilor. Iar asta se face prin pulveruzarea de beton. Fiind un strat nisipos, săpătura se face prin metode tradiţionale. Imediat, însă, pereţii vor fi ranforsaţi cu beton, menit să ţină fixă cupola creată, pentru a nu se prăbuşi. Odată finalizat un astfel de segment, se trece la forarea următorului. Ulterior, de-a lubgul tunelului astfel săpat şi stabilizat se vor aplica hidroizolaţia şi căptuşeala finală. Tot din beton, care înglobează şi armătura principală.
Apoi, se va trece la finisaje şi dotarea tunelului cu instalaţii electrice sau de stingere a incendiilor.
Tunelul Momaia are două galerii: Alina şi Daniela
Sunt două galerii săpate, pentru fiecare sens de mers, "Alina" şi "Daniela". Sunt numele a două femei care lucrează la acest proiect şi au fost date pentru ca muncitorii să poată diferenţia mai uşor galeriile. Au fost realizate şi trei conexiuni între tuneluri, pentru situaţii de urgenţă. Se poate trece uşor dintr-unul în celălalt. Până la primăvară, muncitorii ar trebui să străpungă dealul în întregime, lungimea totală fiind de aproximativ 1,3 kilometri pentru fiecare galerie.
Tunelul face parte din secţiunea 4 a autostrăzii Piteşti - Sibiu, care mai cuprinde şi viaducte, poduri şi va fi gata, potrivit contractului, în martie 2027. Întreaga autostradă are cinci secţiuni, cele mai complicate fiind cele de pe Valea Oltului. Însumează în jur de 70 de kilometri şi acolo lucrările serioase vor începe anul acesta, cu termen de finalizare 2030.
Dar, pe măsură ce secţiunile vor fi finalizate ele vor fi date în circulaţie.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰