Video Încep lucrările la cel mai mare proiect feroviar din România. Cât va dura drumul între Braşov şi Sighişoara după finalizarea lor
Cele mai lungi tuneluri feroviare din România vor începe să fie săpate curând - două galerii de 12 kilometri în total, între Braşov şi Sighişoara. Calea ferată dintre cele două oraşe turistice va fi modernizată integral, iar trenurile vor merge cu 160 de kilometri pe oră pe acea porţiune.
Tunelurile vor fi săpate de patru utilaje enorme, ca cele care sfredelesc pământul pentru lucrările la metrou. Cârtiţele, cum sunt poreclite, vor avansa 15 metri pe zi. Primul utilaj a ajuns deja pe şantier şi este asamblat zilele acestea.
Claudiu Loghin Reporter Observator: "Aşa arată capul tăietor al unuia din cele patru utilaje de săpat. Are nu mai puţin de 44 de astfel de roţi care zdrobesc roca, iar toată excavaţia este transportată în spatele utilajului prin benzi speciale."
Utilajele care costă 18 milioane de euro bucata vor săpa două tuneluri duble cu lungimi record: galeria de la Ormeniş va avea şapte kilometri, iar cea de la Homorod, cinci. Fiecare cârtiţă are aproape 10 metri diametru şi toate au nume de fete - Alexa, Melinda, Evelina şi Katerina.
Claudiu Loghin, reporter Observator: "Aşa arată acum portalul viitorului tunel de cale ferată de la Ormeniş, din judeţul Braşov. Se sapă pe două file separate, câte unul pe fiecare sens cu două utilaje de mare putere. Lungimea totală a tunelului va fi de nu mai puţin de 7 kilometri. Va fi practic cel mai lung tunel feroviar din ţară."
- Marele obstacol din calea noii linii de metrou Eroilor-Pantelimon de pe Magistrala 5. Când ar trebui să fie gata...
- Foişorul de Foc rămâne închis încă un an: lucrările de consolidare nu se vor încheia curând. Adevărata...
- "Ah, ce ne lipsea: lucrări, spărturi peste tot". Pasajul Unirii va fi închis pentru consolidare, dar şantierul nu...
Când ar trebuie să fie gata lucrările?
Nikos Fyttas, manager adjunct proiect: "Lucrarea o să fie şase zile pe săptămână, a şaptea este pentru mentenanţa utilajului. O să lucrăm 24 de ore. În total, săpătura pentru tunelul doi de şapte kilometri este de aproximativ 17-19 luni."
Săpăturile pentru tunelul de cinci kilometri sunt estimate să dureze 15 luni. Lucrările, începute în 2020, trebuie terminate anul viitor, dar şantierul a avansat doar cu 20%. Constructorul crede că abia în 2027 va preda lucrarea, iar între timp încearcă să actualizeze valoarea contractului de modernizare a căii ferate Braşov - Sighişoara. Vrea să obţină mai mult de cinci miliarde de lei, pe motiv că preţurile materialelor au crescut. Ministrul transporturilor ameninţă, însă, cu rezilierea, dacă termenele de execuţie nu sunt respectate.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: "Nu dau înapoi pe ceea ce am spus şi anume faptul că eu ştiu, şi nu doar eu, e un lucru asumat şi de către colegii de la CNAIR, aastfel încât să se respecte termenul din contract de finalizare."
După modernizare căii ferate, un drum Braşov - Sighişoara va fi scurtat cu până la 40 de minute, faţă de peste trei ore acum.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰