Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Avioanele F-16 nu vor schimba cursul războiului. Care sunt marile piedici din Ucraina pentru cel mai activ avion de luptă de pe glob

Război în Ucraina. După ce Marea Britanie și Țările de Jos au declarat că formează o coaliție internațională pentru a ajuta Ucraina să facă rost de avioane F-16, președintele american Joe Biden a spus că este de acord ca piloții ucraineni să fie antrenați să le piloteze. O analiză CNN arată ce trebuie să știm despre F-16. 

de Redactia Observator

la 22.05.2023 , 18:06

Avioanele F-16 nu vor schimba cursul războiului. Care sunt marile piedici din Ucraina pentru cel mai activ avion de luptă de pe glob Avioanele F-16 nu vor schimba cursul războiului. Care sunt marile piedici din Ucraina pentru cel mai activ avion de luptă de pe glob - Profimedia

Joe Biden le-a spus în weekend aliaților G7 că SUA vor sprijini efortul comun de a antrena piloţii ucraineni să piloteze avioane F-16. Președintele Volodimir Zelenski a salutat decizia lui Biden, spunând că "acest lucru va întări foarte mult armata noastră pe cer". Cu toate astea analiștii au avertizat că avioanele F-16 nu vor rezolva toate problemele Ucrainei și că au vulnerabilități pe care Moscova le cunoaşte și le poate exploata. Un pilot de F-16 a spus pentru CNN că așteptările ar putea să fie mult prea mari.

"La întrebarea dumneavoastră despre că F-16 dacă este un factor care va face diferența. Nu este", a spus pilotul, care a făcut delaraţiile sub protecţia anonimatului pentru că nu este autorizat să vorbească pe acest subiect.

F-16 este cel mai activ avion de luptă din lume

Articolul continuă după reclamă

F-16 sunt avioane cu reacție multirol, monomotor, ceea ce înseamnă că pot fi folosite în misiuni aer-aer sau de atac la sol. Forțele aeriene americane numesc avioanele F-16, care au început să zboare pentru prima dată în anii 1970, ca fiind "relativ ieftine și de înaltă performanță".

Pe acelaşi subiect

Mii de avioane au fost construite de-a lungul anilor, iar sute dintre ele au fost exportate în întreaga lume. În prezent aproape 2.200 de avioane F-16 sunt active în întreaga lume, adică 15% din flota mondială, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă de pe glob. 

În Ucraina ar urma să ajungă versiuni mai vechi de F-16, din flotele aliaților SUA, în special cele din Europa de Vest. Analiştii susţin că Ucraina nu va primi cele mai vechi aparate F-16, ci aeronave care au suferit ceea ce ei numesc "actualizări la mijlocul vieţii", adic au primit îmbunătăţiri ale sistemelor electrice, electronice şi de software.

Ucraina a spus că are nevoie de aproximativ 200 de avioane F-16

Potrivit CNN, aliaţii SUA sunt capabili să furnizeze acest număr. "Există un surplus de F-16 în țările occidentale, cu disponibilitate imediată și o pistă logistică bine stabilită", a declarat Robert Hopkins, fost pilot al Forțelor Aeriene ale SUA. "Există și alte avioane mai capabile decât F-16, dar sunt mai puține ca număr și nu sunt disponibile pentru transfer", a adăugat Hopkins. Este vorba de F-35 și F/A-18 fabricate în SUA sau de avioanele franceze Rafale.

Dar mai sunt și altele mai puțin cunoscute. "Cea mai bună aeronavă din punct de vedere tehnic ar fi, fără îndoială, cea suedeză Grippen, datorită capacităților de luptă, de a opera din baze austere și de întreținere mai ușoară. Cu toate acestea, rata lor anuală de producție este scăzută și nu există niciuna disponibilă să fie cumpărată", a explicat Peter Layton, fost ofițer al Forțelor Aeriene Australiene. 

Layton a dat exemplul Țărilor de Jos. "Olandezii au aproximativ 40 de F-16 la îndemână. Aceste avioane au fost modernizate progresiv, au radare și sisteme electronice relativ moderne și sunt capabile să folosească arme avansate", a spus Layton.

Cum ţii avioanele F-16 pe cer?

Analiștii spun că numărul mare de avioane F-16 active în întreaga lume înseamnă că au un traseu logistic stabil și un număr mare de piese de schimb disponibile - componente importante pentru a menține avioanele capabile de luptă. Dar instruirea personalului de întreținere poate dura mai mult decât instruirea piloților. "Cred că este posibil să înveți un pilot ucrainean să piloteze un F-16 în trei luni", a spus Layton.

Dar "pregătirea personalului de întreținere poate dura mai multe luni sau ani, în funcție de nivelul dorit de competență", potrivit unui raport al congresului american privind posibilele transferuri de F-16. Chiar și după ce a urmat un program de instruire de 133 de zile, personalul Forțelor Aeriene din SUA devine pe deplin calificat după un an de experiență. 

Iar raportul notează că mai poate exista o problemă. Avioanele F-16 au nevoie de multă întreținere, cam 16 ore de întreținere pentru o oră de zbor. În ceea ce privește pregătirea piloților, Layton și pilotul care a vorbit cu CNN spun că trei luni de antrenament ajută doar la elementele de bază - ridicarea avionului în aer, ținerea lui în aer și aterizarea în siguranță. Manevrele de luptă sunt totuși mult mai complexe.

Pilotarea avioanelor F-16 este ușor de învățat, dar folosirea lor eficientă într-un "mediu dinamic de luptă" ar putea dura ani de zile, susţine pilotul intervievat de CNN. "A învăța să zbori cu un F-16 este doar o parte a bătăliei. Piloții americani învață mai întâi să zboare, apoi învață să conducă două F-16, apoi patru F-16. Acesta este un proces pe mai mulți ani", a spus pilotul de F-16.

Layton susţine că actualii piloți de luptă ai Ucrainei s-au dovedit abili și ar putea "învăța din mers" să piloteze F-16 dacă se limitează la apărarea aeriană, doborând avioanele sau rachetele rusești deasupra Ucrainei, pe termen scurt. "Logica mea dă greş dacă încerc să-i învăț atac la sol pe timp de noapte sau pe orice vreme, folosind sisteme cu infraroșu și bombe ghidate cu laser; asta ar dura mai mult", a spus Layton.

Cum ascunzi avioanele F-16?

O altă întrebare este unde ar fi staţionate avioanele F-16 ale ucrainenilor. "F-16 se descurcă cel mai bine pe piste lungi și curate. Ar putea avea dificultăți pe pistele mai dure, din epoca sovietică, dispersate prin Ucraina", susţin analiștii de la RAND Corp. John Hoehn și William Courtney.

"Pentru a aduce avioane occidentale, Ucraina ar putea fi nevoită să repaveze și, eventual, să extindă o serie de piste, un proces care riscă să fie descoprit de ruşi. Dacă doar câteva aerodromuri, aflate în locații cunoscute, sunt potrivite, zborul avioanelor F-16 ar putea fi împiedicat de atacuri rusești concentrate", au mai scris ei.

Presupunând că Ucraina poate depăși obstacolele de logistică și întreținere și poate găsi piste sigure de pe care să zboare cu F-16, mai apare o problemă. Are nevoie de armamentul potrivit pentru a lupta cu eficienţă împotriva avioanelor cheie de luptă pe care Rusia le folosește, cum ar fi Su-25 și MiG-31, spun analiştii.

"Avantajele livrării de avioane de luptă occidentale pentru a obţine superioritatea aeriană ar putea fi realizate numai dacă sunt asociate cu cantități mari de muniție fabricată în vest", se mai arată în raportul congresului amerian. Iar armele occidentale avansate pentru F-16 sunt costisitoare.

De exemplu, o singură rachetă avansată aer-aer cu rază medie de acțiune (AMRAAM) costă aproximativ 1,2 milioane de dolari şi este nevoie de aproximativ doi ani pentru a produce una singură. SUA ar putea furniza rachete AMRAAM și alte arme din stocul său, dar, având în vedere timpul lung de fabricație, riscă să epuizeze inventarele, mai susţine raportul congresului.

F-16:  Războiul politic și creşterea moralului ucrainean

În ciuda tuturor dezavantajelor pe care le por avea avioanele F-16, Hopkins crede că se duce un război politic și sunt necesare victorii în acel spațiu de luptă. Trimiterea de F-16 în Ucraina ar demonstra "o colaborare politică și diplomatică puternică între mai multe țări occidentale (și în special NATO)", a spus el.

Layton susţine că și Ucraina trebuie să aibă o perspectivă mai lungă. Kievul nu va putea primi înlocuitori pentru actualele sale aeronave din epoca sovietică, pe măsură ce acestea se uzează sau sunt pierdute în luptă, a spus el. "De-a lungul timpului, nu va exista o forță aeriană ucraineană eficientă în luptă. Au nevoie de aeronave noi pentru viitoarele sarcini de apărare aeriană", a spus el.

Trecerea la o flotă occidentală are sens acum, spune el. Dar războiul din Ucraina nu dă semne că se va încheia curând, iar pilotul intervievat de CNN nu crede că avioanele vor grăbi sfârșitul lui. "Obținerea avioanelor F-16 va reprezenta o creștere de moral și va aduce o capacitate limitată de luptă, asta-i tot", a spus pilotul. "S-ar putea să lanseze câteva lovituri anul următor și să aibă câteva victorii, dar niciun avion nu va schimba cursul războiului."

Ce zic ruşii despre avioanele F-16 livrate Ucrainei

Rybar, un popular canal de Telegram, de analiză militară şi propagandă rusă, condus de un fost membru al serviciului de presă din Ministerul rus al Apărării susţine că primele F-16 vor ajunge în Ucraina la finalul verii şi că ele voi fi pilotate de piloţi străini, nu de ucraineni. Mai mulţi bloggeri militari ruşi susţin chiar că aeronavele ar putea decola de la baze din România sau Polonia. 

"Astăzi, țările din Vest au decis să transfere în Ucraina avioane de luptă F-16 cât mai curând posibil. Am scris despre probabilitatea unui astfel de scenariu la începutul lunii aprilie, după începerea recrutării de piloțil străini în Polonia. Apariția primelor F-16 ar trebui așteptată spre sfârșitul verii, având în vedere raportul americanilor conform căruia piloții ucraineni vor putea urma un curs de pregătire forțată de patru luni. Cu toate acestea, raportul seamănă mai mult cu crearea unei legende convenabile decât cu descrierea reală a personalului de zbor al Forțelor Armate ale Ucrainei.

Unele dintre cele mai experimentate echipaje au fost distruse în timpul Operaţiunii militare speciale, iar forțele aeriene inamice au o lipsă acută de personal. Declarația despre nivelul înalt de pregătire al ucrainenilor va permite utilizarea piloților străini mascaţi drept cetățeni ucraineni în viitorul apropiat. Avioanele vor fi predate cel mai probabil după campania/contraofensiva de vară a Forțelor Armate ale Ucrainei, al cărei start a fost amânat de mai multe ori.

În același timp, chiar și acum Forțele Armate ale Ucrainei au o flotă de avioane pentru a sprijini ofensiva. Potrivit unor rapoarte, în ultimele săptămâni, peste 50 de avioane diferite au fost observate pe teritoriul vestului și centrului Ucrainei, inclusiv avioane de luptă de antrenament, care au baza în principal în vestul sau nordul țării. După faza activă a luptei, în funcție de rezultatul acesteia, va fi clar cât de curând și în ce cantitate vor apărea avioanele de luptă americane în Ucraina." a scris Rybar.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Dacă aţi putea alege din nou, aţi opta pentru acelaşi loc de muncă?
Observator » Ştiri externe » Avioanele F-16 nu vor schimba cursul războiului. Care sunt marile piedici din Ucraina pentru cel mai activ avion de luptă de pe glob