Bloomberg: Planul utopic al Netflix de a cuceri lumea

Publicat: 08.01.2016, 12:25.
Actualizat: 08.01.2016, 12:27

Obiectivul pe care Netflix şi l-a propus de Anul Nou pentru 2016 a fost să devină un serviciu cu adevărat global

Obiectivul pe care Netflix şi l-a propus de Anul Nou pentru 2016 a fost să devină un serviciu cu adevărat global, iar compania a îndeplinit în mare măsură această ţintă chiar înainte să se încheie prima săptămână din ianuarie, scrie Bloomberg.

În timp ce directorul general al companiei, Reed Hastings, susţinea un discurs la salonul IT Consumer Electronics Show (CES), din Las Vegas, Neflix era lansat în 130 de ţări. În prezent, Netflix este disponibil la nivel global, singura excepţie notabilă fiind China.

Serviciile oferite vor fi universale. În loc să-şi adapteze serviciile la fiecare ţară, Netflix vrea să devină un canal de televiziune pe internet identic pentru privitori din Irlanda, Israel, Iran sau Indonezia. Este o mutare îndrăzneaţă, bazată pe două presupuneri foarte optimiste: că Netflix poate rescrie modul în care companiile media vând drepturile pentru emisiunile TV şi pentru filme, precum şi că algoritmii săi sunt mai puternici decât diferenţele culturale dintre persoane care locuiesc în ţări diferite.

Pe partea de afaceri, de la inventarea camerelor video, deţinătorii drepturilor media au acordat licenţe pentru conţinut prin înţelegeri la nivel naţional. Până la apariţia streaming-ului, această abordare avea sens, întrucât companiile de cablu nu operează la nivel global.



În era internetului, însă, acest mod de a lucra conduce la situaţii ciudate, notează Bloomberg.

De exemplu, când Netflix s-a lansat pe unele dintre pieţele europene, a făcut acest lucru fără hitul House of Cards, deoarece nu deţine drepturile pentru acesta. De asemenea, doar fanii Star Wars destul de norocoşi să locuiască în Canada vor putea vizualiza online The Force Awakens.

Directorul de produs al Netflix, Neil Hunt, descrie situaţia actuală ca pe o etapă nefericită dar temporară către o dispariţie a graniţelor la nivel internaţional, cel puţin în ceea ce priveşte programele de televiziune. Netflix vrea să încheie înţelegeri pentru a furniza conţinut oriunde în lume.

Drumul va fi greu, potrivit Bloomberg, întrucât mulţi dintre posibilii parteneri ai companiei nu pot încheia astfel de acorduri nici dacă ar vrea. Alţii sunt nemulţumiţi că li se cere să cedeze drepturi care pot valora foarte mult şi pe care le-au vândut separat timp îndelungat.

"S-ar putea întâmpla în 20 de ani sau niciodată. Am vrea foarte mult să reuşim acest lucru", a declarat Hunt într-un interviu cu mai mulţi jurnalişti.

Între timp, soluţia companiei este de a produce propriile emisiuni şi filme. Ştiind că poate face orice cu propriile producţii, Netflix intenţionează să aloce 5 miliarde de dolari pentru programe în acest an, dubând producţia proprie de seriale.

În ultimul an, Netflix a făcut o schimbare subtilă, dar importantă. Iniţial, compania a analizat preferinţele audienţelor locale pentru a se decide unde să-şi lanseze serviciile şi cum să adapteze oferta. Netflix a renunţat, însă, să mai procedeze astfel.

"Dacă vrei să te lansezi peste tot, nu ai nevoie de foarte multe informaţii", a spus Hunt.

Abordarea este contrară altor companii din media şi IT. Şefii de la Spotify, de asemenea concentraţi pe extinderea internaţională, încheie încă înţelegeri individuale pentru conţinut, un proces greoi.

O barieră semnificativă pentru intrarea pe piaţa din Coreea, de exemplu, a fost dificultatea de a obţine drepturi de la toate casele de discuri care controlează accesul la cele mai mari hituri pop locale.

Atunci când Mark Greenberg, directorul general al EPIX, conducea operaţiunile internaţionale ale Showtime, a descoperit că localizarea serviciului pentru fiecare piaţă în parte era practic toată treaba pe care o avea de făcut.

"Era greu. Aveam parteneri străini pentru aproape fiecare proiect mixt, pentru că eram conştienţi că nu cunoşteam piaţa: obiceiuri locale, practici locale, cum gândesc oamenii, ce se caută, echilibrul dintre conţinutul american şi cel local", a spus el.

Netflix mizează pe faptul că poate produce un număr restrâns de programe atractive la nivel global şi că poate obţine licenţe pentru conţinut local, scopul companiei fiind de a construi o singură galerie globală de conţinut, în loc de mai multe regionale.

Strategia pare de-a dreptul o utopie, potrivit Bloomberg.

În trecut, emisiunile şi filmele care vizau un public cât mai amplu posibil au fost ironizate de-a lungul timpului ca fiind mult prea simplificate. Într-o oarecare măsură, Netflix va trebui să prioritizeze producţia de emisiuni originale cu posibilă audienţă cât mai largă, ceea ce înseamnă că va livra pe pieţele mai mici producţii adaptate pentru cele mari.

Şefii companiei insistă, însă, că un serviciu identic la nivel global va spori chiar diversitatea conţinutului. Directorul pentru achiziţii, Elizabeth Bradley, afirmă că galeria globală de conţinut deschide noi pieţe uriaşe pentru producătorii de filme. De exemplu, dacă Netflix descoperă că fanilor Anime din Japonia le plac unele block bustere de la Hollywood, îşi poate da seama ce producţii Anime ar avea succes la americanii care privesc block busterele respective.

"Putem să ajutăm la distribuţia de conţinut Anime la nivel global", afirmă Bradley.

Pentru că Netflix este o galerie de conţinut şi nu un post TV clasic, poate avea o interfaţă foarte diferită pentru diverşi utilizatori, chiar dacă colecţia este aceeaşi. Directorul de produs al Netflix, Neil Hunt, vede serviciul global ca pe un grup de audienţe mai mici şi nu ca pe un singur grup mare.

Totuşi, în loc de editori şi strategii de conţinut la nivel local, compania are un singur motor pentru recomandări. Algoritmii Netflix pot începe acum să descopere ceea ce preferă să vizualizeze întreaga planetă. Astfel, vor fi distruse barierele geografice, iar unele producţii vor atrage audienţe surprinzător de mari, chiar din rândul unor oameni care nu s-ar fi gândit niciodată să caute singuri astfel de conţinut.

Netflix este disponibil de săptămâna aceasta şi în România. Netlfix este disponibil pe Netflix.com sau Netflix.ro, cu trei oferte, de 7,99, 9,99 şi 11,99 euro, în funcţie de numărul dispozitivelor de pe care utilizatorul doreşte să urmărească filmele (de la unu la patru) şi calitatea dorită (HD sau nu).

Citește și
Monden • pe 22.06.2020 la 18:21
Lucifer, sezonul 5, confirmat de Netflix pentru luna august 2020
recomandari pe a1.ro
Cum arată fiica cea mare a lui Cristi și a Mihaelei Borcea. Cei doi au ținut-o departe de ochii curioșilor
Extern • pe 22.03.2020 la 11:13
Netflix își reduce traficul în toată Europa cu 25%

Top știri

Un şofer de TIR angajat în România, descoperit de poliţiştii germani că se află pe traseu de patru luni. Bărbatul doarme de atunci doar în cabină
1
Extern • ieri la 08:49

Un şofer de TIR angajat în România, descoperit de poliţiştii germani că se află pe traseu de patru luni. Bărbatul doarme de atunci doar în cabină

Poliţiştii germani, care au oprit un şofer de TIR angajat în România, pe autostrada A9, în apropiere de Berg, districtul Hof, Bavaria, au aflat cu surprindere că acesta se afla pe drum de la mijlocul lui septembrie 2020.

PARTENERI
Bianca Drăgușanu va îmbrăca rochia de mireasă. Vedeta este în culmea fericirii: ”Da, mă mărit!”
pe spynews.ro
Cristi Borcea a vrut să se sinucidă în prima noapte din închisoare. Mărturii cutremurătoare. "Visez șobolani"
pe antenasport.ro
"Aţi legaliza poligamia în România?" Răspunsul uluitor al lui Cristi Borcea, care a fost căsătorit de 3 ori și are 9 copii cu 4 femei
pe antenasport.ro
FOTO | Cum arată primul soţ al Anamariei Prodan şi în ce relaţii a rămas cu vedeta din România
pe antenasport.ro
Cele mai sexy imagini cu Irina Baeva și Gabriel Soto| Fotografii cu unul dintre cele mai celebre cupluri din showbiz
pe tvhappy.ro
Credeai că le-ai văzut pe toate? Stai să vezi ce pretenții au artiștii!
pe zutv.ro
ULTIMELE ȘTIRI
8:30 Un bărbat din Suceava a cerut ordin de protecție împotriva soției. Femeia a încercat să-l opărească 8:15 Membrii Guvernului, vaccinaţi anti-Covid la Spitalul Militar Carol Davila 7:49 Român căutat pentru comiterea unui jaf, în Italia, prins la aproape cinci ani de la comiterea faptei 7:38 Florin Cîţu, despre redeschiderea şcolilor: „Decizia se va lua pe 2 februarie" 7:27 Medicul Virgil Musta răspunde la întrebările "fireşti" legate de vaccinul anti-COVID 7:25 Guvernul extinde campania de vaccinare. Care sunt noile categorii de persoane incluse în etapa a doua 22:30 Arafat: "Să nu ne păcălească trendul descendent. Abordarea noastră este menţinerea restricţiilor" 22:24 O femeie încearcă să demonstreze că este în viaţă, după ce un judecător a declarat-o decedată în 2017 21:36 America se desparte de Donald Trump. Joe Biden va depune jurământul în cadrul unei ceremonii austere 21:29 Profesor din Piatra Neamţ cercetat după propuneri indecente adresate unei eleve
CITEȘTE PE A1.ro
De ce a lipsit Mirela Vaida de la Acces Direct. Cine a înlocuit-o și pentru cât timp
A1.RO
„Ruby e îmbrăcată-dezbrăcată”. Ținuta aleasă de vedetă pentru a culege râme i-a distrat pe toți! Cum a apărut diva la Poftiți la circ
A1.RO