Antena Meniu Search
x

O nouă criză pândeşte la orizont. British Petroleum suspendă transporturile de petrol prin Marea Roșie. Care sunt riscurile

Gigantul petrolier British Petroleum (BP) a anunțat luni că suspendă toate transporturile de petrol prin Marea Roșie după atacurile recente ale rebelilor Houthi asupra navelor cargo. BP a dat vina pe "deteriorarea securităţii" în regiune, unde rebelii Houthi vizează navele despre care ei cred că se îndreaptă spre Israel. În ultimele zile mai multe companii de transport de marfă au suspendat traficul tot din cauza atacurilor.

de Redactia Observator

la 18.12.2023, 16:53

Şi Evergreen Line, din Taiwan, una dintre cele mai mari companii maritime din lume a declarat că nu va mai transporta marfă israeliană prin Marea Roșie. "Pentru siguranța navelor și a echipajului, Evergreen Line a decis să înceteze temporar cu efect imediat să accepte mărfuri israeliene și a ordonat navelor sale de containere să suspende navigația prin Marea Roșie până la noi ordine", a precizat Evergreen Line pentru BBC

Marea Roșie este una dintre cele mai importante rute din lume pentru transporturile de petrol și combustibil, precum și pentru bunuri de larg consum.

Rebelii Houthi revendică atacurile din Marea Roşie

Rebelii Houthi susținuți de Iran vizează navele care călătoresc prin strâmtoarea Bab al-Mandab, cunoscută și sub numele de Poarta Lacrimilor. Este un canal de 32 km lățime, cunoscut pentru că este periculos de navigat. Rebelii Houthi și-au declarat sprijinul pentru gruparea palestiniană Hamas și au spus că vizează navele care călătoresc în Israel, folosind drone și rachete. Cu toate acestea, nu este clar dacă toate navele pe care le-a atacat se îndreptau în realitate către Israel.

Pe acelaşi subiect

Navă norvegiană, Swan Atlantic, cu o capacitate de 20.000 de tone şi care transporta produse chimice, a fost lovită luni de un obiect neidentificat în Marea Roşie, lângă Yemen, a anunţat proprietarul său. Asta deşi nu există vreo legetură cu Israelul.  Potrivit Inventor Chemical Tankers, proprietarul navei este o companie norvegiană, de managementul tehnic se ocupă o firmă din Singapore iar în lanțul logistic nu există vreo legătură cu Israelul.

O nouă criză pândeşte la orizont. British Petroleum suspendă transporturile de petrol prin Marea Roșie. Care sunt riscurile

Profimedia

Risc de creştere a preţului ţiţeiului în Europa

Dacă şi alte firme petroliere mari urmează exemplul BP, poate exista un anumit impact asupra preţului ţiţeiului în Europa şi Marea Mediterană, consideră analiştii. Preţul ţițeiului european Brent a urcat luni până la 77,17 dolari pe baril.

"În acest moment, nu este clar cât de semnificativ va fi impactul, dar dacă mai multe companii de transport maritim deviază traficul şi dacă întreruperea durează mai mult de o săptămână sau două, este posibil ca prețurile să crească și mai mult", a explicat Gregory Brew, analist la Eurasia Group. Atacurile s-au intensificat în ultimele zile, fapt care a determinat mai multe firme de transport maritim să suspende călătoriile prin strâmtoarea care se află între Yemen, în Peninsula Arabă, și Djibouti și Eritreea, pe coasta africană.

Este ruta prin care navele ajung din sud la Canalul Suez. Maersk, a doua companie de transport maritim din lume, a descris situația ca fiind alarmantă după ce nava Maersk Gibraltar şi o altă navă de containere au fost atacate. A fost urmată de Mediterranean Shipping Company (MSC), cel mai mare grup de transport maritim din lume, care a declarat că își va devia şi ea navele din zonă.

Nava sa, MSC PALATIUM III, a fost atacată vineri în timp ce tranzita Marea Roșie. Echipajul nu a fost rănit, dar nava a fost indisponibilizată. Companiile Hapag-Lloyd și CMA-CGM au oprit şi ele livrările prin regiune. 

În loc să utilizeze strâmtoarea Bab al-Mandab, navele vor fi nevoite acum să parcurgă o rută mai lungă, prin largul Africii de Sud. Navele cargo cu containere care navighează între Asia și Mediterana, Europa sau coasta de est a SUA vor fi redirecționate pe la Capul Bunei Speranțe.

Firmele de transport maritim vor trebui să anunţe clienții că mărfurile vor avea o întârziere şi cu siguranță va exista un preț de plătit pentru o situație ca aceasta, a transmis Peter Sand, analist în transportul maritim. 

El a spus că industria va trebui să se confrunte şi cu alte efecte secundare, cum ar fi prime de asigurare mai mari, dar a precizat că poate face față crizei mult mai bine decât atunci când nava gigant Ever Given a blocat Canalul Suez în 2021. Problemele legate de lanțul de aprovizionare după Covid s-au atenuat.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Preferaţi ca pentru masa de Paşte să preparaţi cât mai multe produse în casă, pentru a evita E-urile?

Observator » Stiri externe » O nouă criză pândeşte la orizont. British Petroleum suspendă transporturile de petrol prin Marea Roșie. Care sunt riscurile