Premiul Nobel pentru Fizică a fost atribuit lui Pierre Agostini, Ferenc Krausz şi Anne L'Huillier, pentru "metodele experimentale care generează impulsuri de lumină de attosecunde pentru studiul dinamicii electronilor în materie".

la 03.10.2023, 13:35

Premiul Nobel pentru fizică 2023, câștigat de trei savanţi care au descoperit noi instrumente pentru explorarea lumii electronilor - Profimedia

Cercetătorii Pierre Agostini, Ferenc Krausz şi Anne L'Huillier au fost recompensaţi marţi cu premiul Nobel pentru fizică pe anul 2023, potrivit unui anunţ făcut de Hans Ellegren, secretarul general al Academiei Regale Suedeze de Ştiinţe.

Pierre Agostini, Ferenc Krausz şi Anne L'Huillier au câştigat premiul Nobel pentru fizică

Laureaţii Premiului Nobel pentru Fizică din 2023 sunt recunoscuţi pentru experimentele lor, care au oferit omenirii noi instrumente pentru explorarea lumii electronilor din interiorul atomilor şi moleculelor.  Contribuţiile laureaţilor au permis investigarea unor procese atât de rapide încât, până acum, era imposibil de urmărit.

Cei trei cercetători au fost premiaţi pentru "metode experimentale care generează attosecunde de impulsuri luminoase pentru studierea dinamicii electronilor în cadrul materiei", potrivit comunicatului oficial publicat de Comitetul Nobel.

Pierre Agostini, Ferenc Krausz şi Anne L'Huillier au demonstrat o modalitate de a crea impulsuri luminoase extrem de scurte, care pot fi folosite pentru a măsura procesele rapide în care electronii se mişcă sau îşi schimbă energia. Contribuţiile laureaţilor au permis investigarea unor procese atât de rapide încât, până acum, era imposibil de urmărit.

Există aplicaţii potenţiale în multe domenii diferite. În electronică, de exemplu, este important să se înţeleagă şi să se controleze modul în care se comportă electronii într-un material. Impulsurile de attosecunde pot fi, de asemenea, utilizate pentru a identifica diferite molecule, cum ar fi în diagnosticarea medicală.

Cine sunt laureaţii Premiului Nobel pentru Fizică 2023

Pierre Agostini. Doctorat în 1968 la Universitatea Aix-Marseille, Franţa. Profesor la Universitatea de Stat din Ohio, Columbus, SUA.

Ferenc Krausz, născut în 1962 la Mór, Ungaria. Doctor în 1991 la Universitatea de Tehnologie din Viena, Austria. Director la Max Planck Institute of Quantum Optics, Garching şi profesor la Ludwig-Maximilians-Universität München, Germania.

Anne L'Huillier, născută în 1958 la Paris, Franţa. Doctorat în 1986 la Universitatea Pierre şi Marie Curie, Paris, Franţa. Profesor la Universitatea Lund, Suedia.

Suma premiului Nobel pentru 2023 este stabilită la 11 milioane de coroane suedeze (SEK) pentru fiecare premiu Nobel complet.

În 2022, premiul Nobel pentru fizică a fost atribuit cercetătorilor Alain Aspect, John F. Clauser şi Anton Zeilinger pentru descoperiri revoluţionare în domeniul mecanicii cuantice.

Cu excepţia distincţiei acordate în domeniul economiei, premiile Nobel au fost create de magnatul suedez Alfred Nobel (1833-1896), inventatorul dinamitei. În 2023, fiecare premiu Nobel va fi însoţit de un cec în valoare de 11 milioane de coroane suedeze (986.000 de dolari).

După atribuirea premiului pentru medicină, decernat luni cercetătorilor Katalin Kariko şi Drew Weissman, şi a premiului pentru fizică, atribuit marţi cercetătorilor Pierre Agostini, Ferenc Krausz şi Anne L'Huillier, sezonul Nobel din acest an va continua cu premiul pentru chimie, pe 4 octombrie, premiul pentru literatură, pe 5 octombrie, şi premiul pentru pace, pe 6 octombrie.

Premiul Riksbank Sveriges în Ştiinţe Economice în memoria lui Alfred Nobel va fi anunţat în data de 9 octombrie.

Ce alegeți de 1 Mai, grătar la pădure sau grătar la terasă?

Observator » Stiri externe » Premiul Nobel pentru Fizică 2023, câștigat de trei savanţi care au descoperit noi instrumente pentru explorarea lumii electronilor