Antena Meniu Search
x
LIVE

William şi Harry susţin că practicile lipsite de etică ale BBC au contribuit la ''paranoia și izolarea'' mamei lor, înrăutăţind relaţia dintre părinţi

Fiii prințesei Diana au criticat BBC-ul în legătură cu interviul lui Martin Bashir Panorama, spunând că eșecurile corporației au contribuit la frica pe care Diana a simțit-o în ultimii ani și a făcut parte dintr-o ''cultură a exploatării și a practicilor neetice care, în cele din urmă, i-au luat viața''.

De Andreea Anghel la 21.06.2021, 17:35
Prinţii William şi Harry susţin că practicile lipsite de etică ale BBC au contribuit la ''paranoia și izolarea'' mamei lor şi au înrăutăţit relaţia dintre părinţi
Prinţii William şi Harry susţin că practicile lipsite de etică ale BBC au contribuit la ''paranoia și izolarea'' mamei lor şi au înrăutăţit relaţia dintre părinţi - Profimedia Images

Într-o declarație fulgerătoare, prințul William a spus că liderii BBC au dat greş cu Diana, prințesa de Wales, prin ''incompetența lor lamentabilă'' și a spus că ''modul înșelător'' de a obţine un interviu a influențat substanțial ceea ce avea să declare mama sa. El a adăugat că a fost întristat de faptul că corporația nu a investigat corect plângerile anterioare și că Diana nu a știut niciodată că a fost înșelată. ''Efectul de undă al unei culturi de exploatare și practici neetice i-a luat viața în cele din urmă.''

Citește și: Prințul William a împlinit 39 de ani. Ce mesaje a primit de la Prințul Charles și Regina Elisabeta a II-a

Urmează o anchetă, efectuată de fostul judecător al instanței supreme John Dyson, în ceea ce priveşte emisiunea. Acesta a constatat că Bashir s-a angajat într-un ''comportament înșelător''. În raportul său de 127 de pagini, judecătorul a criticat și conduita lui Tony Hall, fostul director general al corporației, care a fost acuzat că a supravegheat o anchetă internă defectuoasă și ''extrem de ineficientă'' în această privință. În calitate de șef al BBC News, era conștient că Bashir spusese ''minciuni serioase și inexplicabile'' despre ceea ce făcuse pentru a o convinge pe prințesă să-i vorbească.

Și când alte mass-media au început să pună întrebări despre modul în care BBC a asigurat exclusivitatea mondială, Dyson a spus că firma ''a acoperit în jurnalele sale'' ceea ce deja știa. ''Fără justificare, BBC nu a atins standardele ridicate de integritate și transparență, care sunt semnul său distinctiv'', se arată în raport.

Pe acelaşi subiect

În declarația sa, Harry a spus: ''Mama noastră a fost o femeie incredibilă care și-a dedicat viața slujbei. Era rezistentă, curajoasă și, fără îndoială, sinceră. Acesta este primul pas către dreptate și adevăr. Totuși, ceea ce mă preocupă profund este că astfel de practici - și chiar mai rele - sunt încă răspândite şi astăzi. Mama noastră și-a pierdut viața din această cauză și nimic nu s-a schimbat''.

În declarația sa, William a declarat că descoperirile sunt ''extrem de îngrijorătoare''. El a spus că ancheta a constatat că angajații BBC: ''au mințit și au folosit documente false pentru a obține interviul cu mama mea; a făcut afirmații teribile și false despre familia regală pe fondul temerilor ei și i-a alimentat paranoia; a fost manifestată o incompetență lamentabilă atunci când au fost investigate plângerile și îngrijorările cu privire la program; au fost evazivi în raportarea lor către mass-media și au acoperit ceea ce știau din ancheta internă''.

Declarația sa a adăugat: ''Consider că modul în care a fost obținut în mod înșelător interviul a influențat substanțial ceea ce a spus mama mea. Interviul a fost o contribuție majoră la înrăutățirea relației părinților mei și de atunci i-a rănit pe nenumărați alții. Aduce o tristețe de nedescris să știi că eșecurile BBC au contribuit semnificativ la frica, paranoia și izolarea ei de care îmi amintesc din acei ani finali alături de ea. Dar ceea ce mă întristează cel mai mult este că, dacă BBC ar fi investigat corect plângerile și preocupările ridicate pentru prima dată în 1995, mama mea ar fi știut că a fost înșelată''

El a spus că interviul nu ar trebui să fie difuzat vreodată. ''Într-o eră a știrilor false, difuzarea serviciilor publice și presa gratuită nu au fost niciodată mai importante. Aceste deficiențe, identificate de jurnaliștii de investigație, nu numai că mi-au dezamăgit mama și familia; au dezamăgit și publicul''

În urma scandalului, BBC şi-a cerut scuze public

Descoperirile devastatoare au provocat o condamnare pe scară largă și au determinat o serie de scuze de la actualii și foștii directori ai BBC - inclusiv unul către familia regală. De asemenea, corporația a dat înapoi fiecare premiu pe care l-a primit pentru interviu, inclusiv unul Bafta, conform The Guardian

Actualul director general al BBC, Tim Davie, a declarat că firma a acceptat ''în totalitate'' raportul lui Dyson. "Deși raportul afirmă că Diana, prințesa de Wales, a fost interesată de ideea unui interviu cu BBC, este clar că procesul de asigurare a interviului a fost mult mai diferit decât ceea ce publicul are dreptul să aștepte", a declarat Davie.

Interviul din 1995 l-a făcut pe Bashir vedetă, după ce o audiență de aproape 23 de milioane s-a strâns pentru a o auzi pe Diana dezvăluind detalii despre viața ei. Tot atunci a fost făcut celebrul comentariu ''am fost trei în această căsătorie'', cu referire la Camilla, ducesa de Cornwall.

Cu toate acestea, Bashir a folosit documente bancare false pentru a-l convinge pe Earl Spencer că mass-media plătea asociaților familiei în schimbul informațiilor - în încercarea de a asigura un interviu mai senzațional și revelator. ''Mi-am cerut scuze atunci și o fac din nou acum, pentru faptul că am permis să se bată joc de extrasele de cont'', a spus Bashir, într-un comunicat. ''A fost un lucru stupid și a fost o acțiune pe care o regret profund''.

BBC are o notă scrisă de mână de la Diana în care se spune că documentele nu au jucat ''niciun rol în decizia ei de a participa la interviu''. "Reiterez că extrasele de cont nu au avut nicio influență asupra alegerii personale a prințesei Diana de a participa la interviu", a mai spus Bashir.

Bashir a renunțat la colaborarea BBC din motive de sănătate, săptămâna trecută, în aceeași zi în care Dyson și-a transmis raportul către corporație, după ce a fost în concediu medical câteva luni. Bărbatul în vârstă de 58 de ani a suferit o intervenție chirurgicală de bypass cardiac de patru ori și a fost grav bolnav din cauza complicațiile legate de Covid.

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News!

Observator » Stiri externe » William şi Harry susţin că practicile lipsite de etică ale BBC au contribuit la ''paranoia și izolarea'' mamei lor, înrăutăţind relaţia dintre părinţi