Update CCR a schimbat data pentru sesizarea AUR privind majorarea taxelor locale, la solicitarea Guvernului
Curtea Constituțională a modificat de două ori data ședinței în care urmează să fie discutată sesizarea depusă de AUR privind pachetul fiscal adoptat recent în plenul reunit. Data anunțată inițial era 4 februarie 2026, ceea ce ar fi însemnat că impozitul pe proprietate și celelalte măsuri fiscale nu ar mai fi putut fi aplicate de la 1 ianuarie 2026. Ulterior, Curtea a transmis că ședința va avea loc pe 21 ianuarie 2026. La scurt timp, premierul Ilie Bolojan a semnat o cerere de devansare a termenului stabilit. În cele din urmă, CCR a anunțat că ședința a fost reprogramată pentru 10 decembrie 2025.
UPDATE CCR a modificat data sedinţei pentru discutarea sesizării pe 10 decembrie 2025
UPDATE Guvernul a transmis că va solicita CCR preschimbarea termenului de 21 ianuarie 2026, stabilit pentru judecarea contestației la Legea privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, adoptată marți de Parlament.
UPDATE CCR a rectificat data şedinţei. Sesizarea de neconstituționalitate asupra Legii privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative se va judeca pe 21 ianuarie 2026.
Iar sesizarea de neconstituționalitate asupra Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2025 pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul sănătății pe 4 februarie 2026.
Majorarea taxelor, amânată de CCR
Majorarea impozitelor pe locuințe, autoturisme și terenuri nu mai poate intra în vigoare la 1 ianuarie. Curtea Constituțională a amânat judecarea contestației făcute de AUR până pe 21 ianuarie 2026. Asta înseamnă că măsurile se vor aplica abia după ce legea va trece de CCR. Curtea a validat-o după asumarea răspunderii, dar a cerut eliminarea articolului privind testele poligraf pentru angajații publici. Parlamentul a eliminat acel articol declarat neconstituțional și a adoptat proiectul în aceeași formă. Totuși, AUR a contestat din nou legea la CCR. Noile reguli privind impozitul majorat cu 70% şi restul masurilor fiscale din pachet se vor aplica doar după ce CCR va da o decizie. Până atunci, se achită impozitele conform legii în vigoare.
CCR va dezbate anul viitor contestaţia AUR
Curtea Constituţională a României a anunţat iniţial că va dezbate, pe 4 februarie 2026, proiectul legii privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care a fost reexaminat în Parlament. Proiectul prevede, printre altele, reaşezarea sistemului de impunere în sfera taxelor şi impozitelor locale.
Pentru această lege, Guvernul şi-a angajat răspunderea în faţa plenului reunit al celor două Camere ale Parlamentului în data de 1 septembrie, iar pe 9 septembrie legea a fost transmisă pentru promulgare preşedintelui. După asumarea răspunderii Guvernului, pe 8 septembrie, proiectul a fost contestat la CCR. Ulterior, Curtea Constituţională l-a declarat parţial neconstituţional. Pe 11 noiembrie, preşedintele a transmis Parlamentului legea, în vederea reexaminării dispoziţiilor declarate neconstituţionale şi punerii lor de acord cu decizia Curţii.
Concret, CCR a stabilit că este neconstituţională o prevedere referitoare la testarea funcţionarilor publici cu testul poligraf.
Ce cuprinde proiectul
Legea are ca obiect de reglementare instituirea unui pachet de măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, al insolvenţei şi în domenii conexe, cu accent pe: utilizarea eficientă a resurselor statului român prin gestionarea prudentă a zonelor de optimizare fiscală, respectiv pentru a asigura un tratament egal, nediscriminatoriu şi transparent al tuturor plătitorilor de impozite şi taxe; restructurarea facilităţilor fiscale, mai ales a acelor categorii de facilităţi fiscale care şi-au atins obiectivele, iar menţinerea acestora nu se mai justifică în perioade de deficit bugetar excesiv; reaşezarea sistemului de impunere în sfera taxelor şi impozitelor locale; instituirea unor noi reglementări fiscale pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit; utilizarea eficientă a fondurilor publice alocate pentru finanţarea diferitelor categorii de servicii publice la nivelul autorităţilor publice centrale, autorităţilor publice locale, instituţiilor publice de interes.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰