A primit un mesaj cu o ofertă pentru un "job de vis" și a decis să accepte. Ce a descoperit după l-a șocat
Zeci de mii de oameni din Statele Unite au raportat anul trecut mesaje cu oferte de muncă false, potrivit Federal Trade Commission. Pentru mulți, acestea au devenit o rutină obositoare: un mesaj ajunge de pe un număr străin sau o adresă de e-mail suspect de lungă, promițând un job "flexibil, de acasă", iar reacția e aproape automată, raportare ca spam sau ștergere rapidă. Un jurnalist a decis însă să răspundă mesajului și să dea curs înșelătoriei, pentru a vedea cât de departe pot ajunge escrocii.
Într-o investigație neobișnuită publicată în Slate, jurnalistul Alex Sammon, în vârstă de 32 de ani, a povestit pas cu pas ce s-a întâmplat după ce a acceptat o ofertă de muncă primită de la un recrutor fals. Ceea ce părea la început o simplă înșelătorie s-a transformat într-o experiență digitală care l-a dus până la o posibilă "fabrică de click-uri" din Filipine, potrivit People.
Singura condiție pentru a fi "angajat" era să aibă peste 25 de ani. După ce a acceptat, Sammon a fost pus în legătură cu o femeie pe nume Cathy, care pretindea că lucrează pentru o companie numită "Interleave". Ea i-a explicat că urma să se ocupe de "promovarea muzicii", adică să crească artificial numărul de ascultări prin click-uri repetate. "Inteligența artificială nu poate face asta, doar oameni reali pot participa", i-a spus Cathy. "Tot ce trebuie să facem este să ne creăm un cont personal pe platforma Interleave, cu date reale, și să generăm redări autentice".
A acceptat o ofertă de muncă primită printr-un mesaj
Pentru a-și proteja datele, jurnalistul a folosit un laptop împrumutat de redacție. Procesul de "pregătire" era absurd: primea un link, intra pe platformă, făcea click-uri, trimitea capturi de ecran, iar Cathy i le returna cu indicații și corecturi. După finalizarea"„instruirii", ea l-a întrebat: "E ușor, nu-i așa?".
De acolo, povestea s-a complicat. Jurnalistul a fost prins într-o serie de conversații pe WhatsApp, unde era direcționat către un așa-zis "serviciu clienți". La scurt timp, i s-a cerut să depună Bitcoin pentru a menține un sold minim și pentru a putea continua sarcinile. În tot acest timp, aplicația îi arăta că are câștiguri, dar nu a reușit niciodată să retragă banii. În final, a pierdut mai puțin de 100 de dolari, o sumă pe care a considerat-o prețul investigației jurnalistice.
"Aș vrea să le mulțumesc lui Cathy și echipei de Customer Service pentru tot timpul și efortul depus ca să fac din mine cel mai bun angajat fals al unei fabrici de click-uri", a spus Sammon, în glumă.
Pe un ton serios, el a adăugat: "Această combinație bizară de tehnologii digitale, lipsă de reguli și muncă inutilă spune multe despre epoca în care trăim. Chiar dacă nu știu nici acum amploarea operațiunii sau dacă a fost cu adevărat o fabrică de click-uri, e semnificativ faptul că în spatele multor tehnologii așa-zis automatizate stau tot oameni reali - fie că pregătesc date pentru AI, fie că încearcă să te păcălească să trimiți Bitcoin".
Datele oficiale confirmă amploarea fenomenului. În 2024, americanii au raportat pierderi de 470 de milioane de dolari din cauza acestor escrocherii, de cinci ori mai mult decât în 2020. Doar în primele șase luni din 2024, pierderile din "job scams" cu sarcini repetitive au depășit 220 de milioane de dolari. Între ianuarie și iunie, aproximativ 20.000 de persoane au raportat astfel de fraude, față de 5.000 în tot anul 2023.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰