Antena Meniu Search
x

Video Prediabetul, afecţiunea pe care mulţi o au fără să ştie. Cum îţi dai seama că suferi de ea. Modalităţi de prevenire

Prediabetul este o condiţie metabolică premergătoare diabetului dacă nu este diagnosticată şi tratată la timp. Unul din doi pacienţi cu prediabet ajung să dezvolte, în cele din urmă, diabet. Cum prevenim apariţia acestei afecţiuni, aflaţi acum în rubrica medicală. 

Redactia Observator
de Redactia Observator

la 27.09.2023, 08:13

Vezi și

Am tot vorbit despre diabet, însă prediabetul este şi el o problemă de sănătate la fel de importantă. Poate mai importantă decât diabetul în sine pentru că în cazul lui încă putem interveni pentru a nu ajunge la boală. Iar disciplina pe care ne-o impunem și seriozitatea cu care tratăm dieta şi stilul de viaţă  ne pot ajuta să trăim liniştiţi şi sănătoşi.

Din păcate, mulţi dintre noi au prediabet fără să ştie şi la fel de mulţi ignoră afecţiunea până în momentul în care boala diabetică este diagnosticată. Iar asta este prima greşeală cu care începem!

Valorile glicemiei în cazul prediabetului

Prediabetul înseamnă depistarea unor valori ale glicemiei mai mari decât normalul, dar nu atât de mari încât să poată fi încadrate la diabet. Glicemia crescută poate fi determinată fie de o rezistenţă a celulelor la insulină cauzată, de exemplu, de obezitate, fie de o producţie insuficientă de insulină. 

Pe acelaşi subiect

Anca Pantea Stoian, medic: Dacă glicemiile înregistrate la o oră și două sunt în intervalul peste 140 și până la 199 mg dl se poate pune diagnosticul de prediabet împreună, desigur, cu măsurarea hemoglobinei glicozilate în limitele pe care le-am menționat. 5.7-6.4 %.

Dacă glicemia, în orice moment al zilei, după orice fel de meniu, este peste 200 de miligrame pe decilitru, pacientul trebuie să se prezinte de urgenţă la medicul diabetolog, pentru că se ia în calcul diagnosticul de diabet.

În cazul în care glicemia este între limitele menţionate, vorbim despre prediabet. Fiind starea care precede instalarea propriu-zisă a bolii, prediabetul este însă reversibil, iar aceasta este cea mai importantă caracteristică a lui. 

Factorii de risc ai prediabetului

Este datoria noastră să intervenim asupra factorilor de risc modificabili: supraponderalitatea, obezitatea, hipertensiunea, dislipidemia, sedentarismul pot fi identificate, tratate și au un impact pozitiv asupra evoluției spre diabet sau nu 

Aproximativ 50% dintre pacienți cu prediabet ajung să dezvolte, în cele din urmă, diabet. Adică unul din doi. Evitarea diabetului nu înseamnă însă numai evitarea unui tratament pe viaţă, ci şi a complicaţiilor bolii cum ar fi problemele circulatorii. Odată diagnosticat, prediabetul ar trebui însă urmărit exact că şi diabetul: glicemiile trebuie măsurate constant şi este nevoie de analize regulate.

Analizele trebuie să fie repetate periodic 

Anca Pantea Stoian, medic: Dacă la prima determinare analizele au ieșit bine, indicația ar fi să fie repetate peste 3 ani de zile. Daca ele au ieșit modificate, pacientul își urmează cursul fie pe turnanta de prediabet, cu mențiunea tratamentului și scăderii în greutate, fie pe turnanta de diabet.

Ca şi în cazul diabetului, prediabetul are o serie de cauze. Aşa că dacă aveţi istoric familial de diabet, sunteţi supraponderal, fumaţi, mâncaţi nesănătos, colesterolul şi trigliceridele sunt crescute şi aveţi o viaţă stresantă, nu este o idee rea să cereţi un screening pentru această afecţiune. 

Cum poţi să previi diabetul

Să vorbim, aşadar, despre prevenţie pentru că, aşa cum spuneam, cu o dietă şi un stil de viaţă sănătos, unul din doi pacienţi cu prediabet nu mai ajunge să facă diabet de tip 2. Cu toate acestea, prea puţini sunt cei care iau în serios ameninţarea bolii. Aşa se face că 80 % - spun studiile făcute în SUA - nu ştiu că au prediabet decât după ce duc această problemă pe picioare ani de zile. 

Evident că vă întrebaţi ce înseamnă un stil de viaţă sănătos. În primul rând, scăderea în greutate. Cei care pierd un procent de aproximativ 7% din greutatea corporală remarcă o scădere a glicemiilor. Apoi odihna şi sportul regulat. Deşi sună contradictoriu, nu sunt.

Somnul suficient şi de calitate, combinat cu mişcare fizică regulată ajută la normalizarea glicemiei. Hrana sănătoasă înseamnă evitarea alimentaţiei hipercalorice şi adoptarea unei diete mediteraneene, bogată în carne slabă, legume şi fructe proaspete. Iar daca mâncam dulciuri, atunci puține și după o masă plină de fibre. 

Sucurile dulci, indiferent că vorbim de suc acidulat de comerț sau stors din portocale acasă - exclus. Deşi nu este incriminat suficient, fumatul este şi el un factor de risc pentru mai multe afecţiuni asociate diabetului şi prediabetului, iar indicaţia este să renunţaţi la acest obicei. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Aţi fi dispuşi să plătiţi mai mult pentru ciocolată şi cafea?

Observator » Observator Medical » Prediabetul, afecţiunea pe care mulţi o au fără să ştie. Cum îţi dai seama că suferi de ea. Modalităţi de prevenire