Carte de muncă pierdută? Ce trebuie să faci pentru recuperarea ei şi reconstituirea vechimii în muncă
Înainte de a exista contractele de muncă şi actualul cod al muncii, persoanele angajate foloseau cărţile de muncă în format fizic. În momentul în care respectiva carte de muncă era distrusă, furată sau pierdută trebuia să se recurgă la recuperarea cărţii de muncă.
Carte de munca reprezintă documentul prin care puteţi să faceţi dovada vechimii în muncă până la 31 decembrie 2010 atunci când practic vechiel cărţi de muncă s-au transformat în contracte de muncă. Persoanele care nu mai dețin cărţile de muncă, le-au fost distruse ori le-au pierdut, sunt nevoite să reconstituie vechimea în muncă realizată de-a lungul timpului. Iată care sunt variantele.
Ce este de fapt cartea de muncă şi cine mai are nevoie de ea
Cartea de muncă era documentul prin care oricine era angajat oriunde putea face dovada acestei angajări, a nivelului salarial şi a vechimii acumulate în câmpul muncii până în 2010. Odată cu eliminarea acestora, s-a trecut la înregistrarea digitală a vechimii, pentru o mai bună gestionare a angajaţilor.
De ce este nevoie să recuperezi o carte e muncă pierdută
Cărţile de muncă au rămas în continuare necesare, mai ales pentru cei care se pregătesc să iasă la pensie. Vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se probează cu carnetul de muncă.
Reconstituirea cărţii de muncă fie că a fost pierdută, distrusă sau furată reprezintă operaţiunea prin care o instanţă de judecată pe baza probelor puse la dispoziţie de către un avocat specilizat în dreptul muncii, obţine pe baza unei hotărâri judecatoreşti o reinventariere a tuturor locurilor unde aţi muncit în aşa fel încât să vă ajute să ieşiţi la pensie sau să vi se recunoască vechimea reală.
Pentru INDRUMARI - JURIDICE. EU, pentru cartea de muncă pierdută este necesar ca în instanţă să faceţi demersuri pentru a demonstra pe baza actelor sau altor proble, care este vechimea exactă pe care o înregistraţi la momentul pierderii cărţii de muncă.
Cum se reconstituie cartea de muncă pierdută
Pasul 1: cartea de muncă pierdută se declară la Monitorul Oficial
Pasul 2: reconstituirea vechimii în muncă cu ajutorul foştilor angajatori
Primul pas pentru a reconstituii cartea de muncă este declararea ei pierdută, furată sau distrusă în Monitorul Oficial. Odată publicat acest anunţ, oricine doreşte se poate adresa instanţei de judecată pentru a se începe procedura de reconstituire. Însă procesul poate fi destul de lung. Asta şi pentru că, deşi există reglementare legislativă, majoritatea cărţilor de muncă nu au fost scanate şi introduse într-o bază de date digitală.
Pentru reconstituirea vechimii de pe cartea de muncă trebuie să vă adresati în primul rând angajatorului. Dacă acesta nu mai există, oricine se poate îndrepta spre Arhivele Naţionale, unde ar trebui să existe copii ale documentelor firmelor. Însă trebuie ştiut că şi acest proces poate dura destul de mult. În plus, dacă angajatorul a dat faliment, arhivele acestuia s-ar putea să se afle la un executor judiciar, caz în care ar trebui luată legătura cu acesta.
Ce spune legislaţia în vigoare
Conform legislației în vigoare, instanța de judecată este singura instituție care poate dispune reconstituirea cărții de muncă sau refacerea ei, în conformitate cu prevederile Codului Muncii.
După data abrogării Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncă, cu modificările ulterioare, vechimea în câmpul muncii stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se va reconstitui, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanța judecătorească ce are competența de a soluționa conflictele de muncă.
Pentru o carte de muncă pierdută, în 2023 este necesar ca în instanță să demonstrezi, pe baza unor acte sau a altor probe, care este vechimea efectivă pe care o înregistrai la momentul pierderii carnetului.
Trebuie să știi că procesul poate fi destul de lung și de anevoios. Asta și din cauză că, în pofida faptului că există reglementare legislativă, majoritatea carnetelor de muncă nu au fost scanate și introduse într-o bază de date digitală. Pentru reconstituirea cărții de muncă trebuie să chemi în instanță în calitate de pârât fosta unitate angajatoare unde reclamantul a desfășurat activitatea.
Ce taxe trebuie plătite pentru a-ţi reconstitui cartea de muncă
Este important de știut că cererea de chemare în judecată formulată în instanță în vederea reconstituirii vechimii în muncă este scutită de taxă judiciară de timbru. Odată ce a obținut o hotărâre judecătorească definitivă, persoana interesată va trebui să o depună la Casa de Pensii în a cărei circumscripție își are domiciliul, astfel încât va fi valorificată vechimea în muncă pe care a realizat-o respectiva persoană.
Autorităţile au încercat să implementeze, în ultimii ani, posibilitatea de a vă verifica în sistem online vechimea în muncă. Acest lucru se poate realiza de principiu accesând site-ul Casei Naţionale de Pensii Publice.
Pe de altă parte trebuie precizat că acest demers vă poate oferi inclusiv posibilitatea de a verifica dacă angajatorul a plătit contribuţia la pensie. De altfel, după ce vă creaţi un cont, puteţi verifica şi alte detalii precum informaţii din declaraţiile D112, depuse de angajatori, sau informaţii referitoare la pensia comunitară.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰