Video

Cum vor autorităţile române să scape de poluare în Bucureşti şi marile oraşe. Planurile sunt deocamdată doar pe hârtie

De Laurenţiu Rădulescu.
Publicat: 01.05.2021, 21:26.
Actualizat: 01.05.2021, 21:27

Planuri ambiţioase pentru reducerea poluării. Autorităţile vor eliminarea maşinilor non euro, euro 1 şi euro 2 din centrul marilor oraşe. În plus, ar urma să fie restricţii pentru cele cu motorizare euro 3, iar transportul în comun şi vehiculele electrice ar trebui să aibă culoare unice. Totul sună bine, pe hârtie deocamdată. Bucureşti e pe locul cinci în topul capitalelor europene atunci când vine vorba de poluare.

Din 2016, de la anularea taxei auto impusă autovehiculelor aduse de peste hotare, numărul celor foarte vechi şi poluante a crescut cu peste 20 de procente.

Laurenţiu Rădulescu reporter Observator: "Traficul generează acum în Capitală 70 la sută din nivelul poluării. Avem aproape 2 milioane de maşini înmatriculate la care se adaugă alte câteva zeci de mii care tranzitează zilnic centrul Bucureştiului".

Ca să-i descurajeze pe şoferi să folosească maşini poluante, autorităţile vor să mărească impozitul anual.

Citește și:

"Dacă nu avem partea financiar, omul îşi ia maşina după posibilităţi".

- Circulaţi des prin centrul Bucureştiului
- Zilnic.
- Şi sunteţi dispus să plătiţi pentru asta.
- Nu, nu e normal.

"Sunteţi de acord să plătiţi o taxă ca să trazitaţi centrul Bucureştiului.
- Nu, nu vreau. Nu sunt de acord deloc.

Încurajaţi pentru maşini hibrid

Acum autorităţile vor să-i încurajeze pe şoferi să cumpere maşini hibrid şi electrice şi propun scutirea de impozite pentru aceştia. Pe autostrada Soarelui şi pe A1 ar urma să fie amenajate 20 de puncte de încărcare pentru ele.

Vlogger auto-Adi Dima: "Înainte ca statul să încerce să convingă oamenii să cumpere maşini cu sistem hibrid sau electrice, ar trebui să se uite în propria ogradă şi să înţeleagă ca traficul nu este singurul factor puloiuant din marile oraşe".

Dan Trifu, ecologist: "Nu trebuie să venim iar cu heirupism în care nu avem infrastructura necesară în oraşele respective. Încet, încet, trebuie să scădem aceste gaze cu efect de seră".

Investiţii ar urma să fie şi în zona transportului feroviar sau pe apă.

Laurenţiu Rădulescu, reporter Observator: "Fără o legătură directă între transpotul pe şosele şi cel pe calea ferată, poluarea ar fi foarte greu de eliminat. Până în 2030, autorităţile doresc ca 30 la sută din transportul de pe şosele să fie traversat pe cale ferată sau cale navigabilă".

Planurile sunt însă doar pe hârtie acum, în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Energiei.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.