Antena Meniu Search
x

Curs valutar

După doi ani de controale, inspectorii de la Protecţia Consumatorului au anunţat cum şi-au înşelat băncile clienţii

Comisioane abuzive şi practici înşelătoare. Inspectorii OPC au ieşit cu raport în care scrie negru pe alb că bănci mari şi-au înşelat clienţii. Peste 16 mii de români au făcut reclamaţii în ultimii doi ani. Însă, doar unii dintre ei au reuşit să ajungă şi în instanţă cu băncile, pentru a-şi recupera banii.

de Redactia Observator

la 31.08.2017 , 20:44

Comisioane abuzive şi practici înşelătoare. Inspectorii OPC au ieşit cu raport în care scrie negru pe alb că bănci mari şi-au înşelat clienţii. Peste 16 mii de români au făcut reclamaţii în ultimii doi ani. Însă, doar unii dintre ei au reuşit să ajungă şi în instanţă cu băncile, pentru a-şi recupera banii.

Doi ani au durat controalele la bănci. În raportul de 108 pagini, nu sunt menţionate numele băncilor care îşi înşală clienţii. 

Dupa controalele din noiembrie 2015-martie 2016, ANPC a dat amenzi de peste 1.7 milioane de lei si numai pentru aceasta perioada a inregistrat peste 10 mii de reclamatii. Anul acesta au fost verificate si 40 de institutii financiare nebancare iar amenzile au fost de peste 330.000 de lei.

Vezi și

"Nivelul sanctiunilor este penibil. Daca o banca este sanctionata cu 100 de mii de lei amenda raportat la milioane sau miliarde castigate pe an din clauze abuzive sau practici inselatoare este absolutamente derizoriu", explică avocatul Gheorghe Piperea.

Specialiştii din piaţă spun că bănci mari au fost amendate. Pentru comisioane aberante, clienţilor nu li s-a prezentat dobânda variabilă şi nici cum pot să plătească ratele sau să ramburseze creditul anticipat. Plângerile la OPC continuă să curgă zilnic, cu zecile.

"Astăzi discutăm, în continuare, de peste 40-50 de reclamaţii. Sunt o serie de procese pe rol cu băncile şi din acest motiv nu au fost date publicităţii, trebuie finalizate aceste procese şi în urma finalizării proceselor aflate pe rol vor fi date publicităţii şi aceste bănci", a declarat Bogda Marcel Pandelică, preşedintele ANPC.

Cei mai mulţi români reclamă dobânzi penalizatoare sau costul total al creditului.

"Sunt in momentul de fata 30 de mii de insi care au dat in judecata bancile, dar e o nimica toata, fata de cei 3.5 milionae de debitori la banci care au astfel de probleme in contracte", adaugă avocatul Piperea. 

Iar ca să le rezolve, au nevoie de nervi, răbdare şi mulţi bani pentru avocaţi. De aceea, specialiştii le recomandă să studieze cu atenţie contractactele cu care se îndatorează.

"Acolo unde ai un comision, indiferent cum se numeste, de risc de administrare care se aplica unei sume si se percepe lunar, e clauza abuziva. Cand dobanda in contract nu e fixa, ci variabila, si variabilitatea nu e in functie de robor, euroibor, libor, ci in functie de criterii pe care le stabileste banca. Este o clauza abuziva", mai spune Piperea. 

Potrivit raportului ANPC, Protecţia Consumatorilor a înaintat în instanţă 46 de acţiuni împotriva băncilor, pentru clauze abuzive din contracte. 

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Dacă aţi putea alege din nou, aţi opta pentru acelaşi loc de muncă?
Observator » Ştiri sociale » După doi ani de controale, inspectorii de la Protecţia Consumatorului au anunţat cum şi-au înşelat băncile clienţii