Video Ideea de 1.000 de euro care ar putea lăsa fără loc de muncă 15% dintre poştaşi. Angajaţii ar lucra de 8 ori mai mult
Poştaşul sună de pe bicicleta electrică. Este ideea conducerii companiei de stat, care vrea să cumpere peste 1.300 de astfel de vehicule. Sindicaliştii se plâng că bicicletele i-ar putea lăsa pe unii fără loc de muncă.
Bărbatul din imagini este unul din cei 25 de poştaşi motorizaţi din ţară. În curând însă, alţi 1.400 de angajaţi ai poştei ar putea primi biciclete electrice ca să ducă pensiile în viteză. "Şi acasă, şi la serviciu, şi drumul ... Vreo 15 kilometri pe zi", spune poştaşul. Conducerea companiei crede că bicicletele îi vor ajuta pe poştaşi să fie mai eficienţi, mai ales în zonele rurale. "Anul trecut ar fi trebuit să finalizăm o achiziţie de vreo 350 de biciclete, atât ne permitea bugetul atunci. Din păcate, achiziţia s-a finalizat recent. Urmează să mai cumpărăm încă o mie de biciclete", a declarat Valentin Ştefan, director Poşta Română.
Cât plăteşte Poşta Română pentru o bicicletă electrică
Bicicletele au viteza maximă limitată la 25 de kilometri la oră. Tocmai pentru că acestea consumă atât de puţin, poştaşii pot parcurge între încărcări 60, poate chiar 80 de kilometri, în funcţie de modul în care le folosesc. Preţul pe care Poşta Română îl plăteşte pentru o astfel de bicicletă este de aproximativ 5.000 de lei, adică în jur de 1.000 de euro.
Poştaşii deja angajaţi vor putea să aleagă între mersul pe jos şi munca de pe bicicletă. Cei care rămân la metoda clasică vor avea de parcurs, ca şi până acum, 4 kilometri în fiecare zi. În schimb, cei care aleg bicicleta vor merge de 8 ori mai mult, pentru că vor putea să acopere mai mult teren, mai uşor. Şi asta indiferent de vreme. "De acum încolo, cine se angajează la Poşta Română va trebui să accepte să îşi desfăşoare activitatea cu o bicicletă electrică. Lumea va munci exact cum munceşte şi acum. Fie că plouă, fie că ninge, poştaşul e pe stradă", adaugă Valentin Ştefan.
Mulţi poştaşi se tem că îşi vor pierde locul de muncă
Ideea i-a nemulţumit pe sindicalişti. Se tem că bicicletele vor lăsa o parte dintre poştaşi fără loc de muncă, pentru că unul va putea face munca pe care până acum o făceau mai mulţi. "La un oficiu cu 100 de factori, se pierd 15 locuri de muncă. La 1.000 de factori, se pierd 150. La 10.000, 1.500. Ar parcurge eventual mai repede distanţa pe care o parcurge astăzi, deci din punct de vedere al timpului da, va fi un timp mai scurt", este de părere Matei Brătianu, lider sindical. Poşta Română dă asigurări că nu va face disponibilizări, mai ales că se confruntă deja cu un deficit de personal.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰