Video Imaginea dezolării: Gări-monument, lăsate în paragină. Rugina a ''mușcat'' metalul, pereţii scorojiţi au căzut pradă degradării
Unele dintre cele mai frumoase gări din ţară au fost lăsate pradă degradării. Cum e calea ferată, așa-s și gările de pe marginea ei: imaginea dezolării. Magistrala Craiova-Calafat este parte a Coridorului Orient - Est Mediteranean. Numele pompos nu înseamnă nimic: pe ea nu se poate circula cu mai mult de 40 de kilometri pe oră.
''Pe una din cărămizile din laterala gării Calafat, se vede exact semnătura inginerului Elie Radu, 1899.''
Dragoş Andreescu, un tânăr pasionat de monumente uitate şi clădiri vechi, ne arată încă un motiv pentru care gara Calafat ar trebui renovată şi preţuită. Unul dintre cei mai mari ingineri constructori ai vremii, academicianul Elie Radu, a pus umărul la ridicarea frumoasei gări, una dintre celor opt capodopere de pe magistrala din Sud.
Dragoş Andreescu, reprezentant ONG: Pe această linie, Craiova - Calafat, găsim unele dintre cele mai frumoase gări construite vreodată în ţară. Acest tronson a fost construit între 1890 şi finalizat cam pe la 1901.
Fascinat de frumuseţea gării Calafat, regizorul Dan Piţa a turnat aici "Tănase Scatiul". Astăzi, doar în filme şi prin fotografii vechi mai poți admira elemente de arhitectură şi design, făcute cu măiestrie. Rugina a mușcat din tot ce-a fost metal, degradarea a scorojit pereţii, iar lambriurile din interior au dispărut. Gara din Golenți a rezistat cel mai bine devastării. Un stâlp de electricitate din secolul 19, bine conservat, e o adevărată comoară.
- Rută de tren, desfiinţată spre disperarea a sute de oameni. Motivul: nu mai sunt mecanici. Cum a ajuns meseria pe...
- Gara nimănui de la granița cu Republica Moldova, în care nu vine niciun tren, a fost renovată cu aproape 8...
- Gară CFR modernizată cu 2 milioane de lei, deși trenul nu mai trece de 14 ani pe acolo. Stația are și un angajat
De afară, clădirea gării Moţăţei îşi ascunde pudică neajunsurile. Prin geamurile sparte, se vede însă dezastrul.
Dragoş Andreescu, reprezentant ONG: Încă îşi mai păstrează frumuseţea. Frumuseţea gărilor industriale ale României. Ce era frumos e că până în 80 sau 90 încă mai funcţiona o mocăniţă de aici din Moţăţei până în Calafat. Localnicii îi spuneau catariţă.
Gări-monument, lăsate în paragină
Dar strălucirea acestor locuri abia mai pâlpâie. De ani buni, compania de Căi Ferate anunţă că va clasa opt gări-bijuterii în categoria monumentelor istorice. Ar fi un prim pas către salvare.
Marcel Berendei, specialist direcţia de patrimoniu Dolj: S-au analizat documentaţiile în şedinţa din decembrie, s-a avizat favorabil (...) Suntem gata cu totul, zilele astea, azi - mâine, oricum săptămâna asta trimitem tot pachetul la Ministerul Culturii.
De salvare, ar avea nevoie şi calea ferată. Lăsată fără investiţii, nici calea de rulare nu a avut o soartă mai bună. Distanţa de doar 100 de km dintre Craiova şi Calafat a ajuns să se parcurgă, în zilele noastre, în peste 3 ore.
Un experiment făcut de un ONG arată o realitate tristă. Trenul Craiova-Calafat merge cu viteza melcului. Numai până în prima stație, Segarcea, la aproximativ 25 de kilometri de Craiova, trenul face o oră. Cu maşina, ajungi în cel mult jumătate de oră.
Anul trecut, CFR a publicat un document prin care se cerea revizuirea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate dintre Craiova şi Calafat. Am vrut să aflăm mai multe pe subiect, dar compania nu a transmis Observator un punct de vedere.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰