Explozia din Galați scoate la iveală pericolul reprezentat de staţiile peco dezafectate
Greşeli în lanţ au dus la explozia care a cutremurat ieri oraşul Galaţi. Autorităţile nu au verificat ce se întâmplă cu rezervoarele de combustil îngropate pe locul unei foste benzinării. Nici astăzi nu pot spune cui aparţin şi cine trebuie să răspundă.
Greşeli în lanţ au dus la explozia care a cutremurat ieri oraşul Galaţi. Autorităţile nu au verificat ce se întâmplă cu rezervoarele de combustil îngropate pe locul unei foste benzinării. Nici astăzi nu pot spune cui aparţin şi cine trebuie să răspundă. Pompierii avertizează: în întreaga ţară, aproape 150 de staţii peco nu îndeplinesc norme elementare de siguranţă la incendiu.
Explozia din Galaţi a fost atât de puternică încât asfaltul s-a desprins, iar o maşină a fost aruncată câţiva metri în aer.
Deflagraţia a avut loc în momentul în care câţiva muncitori tăiau o ţeavă din subsolul unui hotel aflat lângă containerele de combustibil ale unei benzinării dezafectate.
De aproape cinci ani, proprietarul hotelului cumpărase spaţiul în care a funcţionat fosta benzinărie. În acte, însă, rezervoarele nu existau la momentul preluării terenului. Autorităţile încă nu ştiu cui aparţin şi cine ar fi trebuit să se ocupe de ele.
Cert este că lângă bomba din subteran a fost ridicat hotelul. Oficialii au remarcat doar că lucrările au început fără autorizaţie de construcţie.
Nicio autoritate abilitată nu a făcut nimic pentru a descoperi dacă rezervoarele sunt un pericol.
Legea spune clar. Rezervoarele de combustibil - aflate la suprafaţă - trebuie să fie amplasate la cel puţin 15 metri de clădirile din jur. În cazul celor îngropate, distanţa se reduce la cinci metri.
Neutralizarea pompelor de combustibil poate fi făcută în două moduri.
Fie rezervoarele sunt scoase din pământ cu ajutorul unei firme specializate. Practic se sapă pe lângă aceste rezervoare uriaşe, apoi ele sunt ancorate şi ridicate la suprafaţă.
Fie există metoda conservării. Este folosit un ulei special pentru ca rezervoarele să nu ruginească, iar instalaţia din subteran este curăţată ca să nu mai existe riscul acumulărilor de gaz.
Pericolul din subteran este uriaş în cazul benzinăriilor dezafectate. Numărul lor exact nu apare în nicio evidenţă. În schimb, pompierii au transmis că 147 din cele aproape 3 mii de staţii peco funcţionează fără aviz ISU.
În Galaţi, poliţiştii au deschis un dosar penal pentru distrugere din culpă.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰