Antena Meniu Search
x

Video Prima lecţie învăţată la şcoala de şoferi: frauda. "La mine, şcoala costă 2.500 lei. Mă ocup eu de tot, ăsta e avantajul"

Dai un ban, eviţi cursurile şi te faci şofer. Se întâmplă în 90% dintre şcolile de şoferi, spun asociaţiile transportatorilor. Instructorii funcţionează încălcând limitele legii pentru că sunt greu de prins şi frauda - greu de demonstrat. Deşi toată lumea ştie, inclusiv la cel mai înalt nivel, soluţiile întârzie. Între timp, România e campioană la numărul victimelor din accidente rutiere.

Francesca Simionescu
de Francesca Simionescu

la 11.06.2021, 20:26

Vezi și

Este prima lecţie la şcoala de şoferi pentru mulţi cursanţi. Lecţia de fraudă. Fără cunoştinţele de bază, viitorii şoferi devin pericol public.

"Gândiţi-vă că dacă există ceva la care noi suntem fruntaşi în Eurpa este numărul de accidente soldate cu victime. Îi vedem la semafor când se dau jos, îţi scuipă pe maşină, îţi dau cu pumnul în geam, cu piciorul în maşină, şamd.", a declarat Marius Teodorescu, vicepreşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport.

85 de morţi la un milion de locuitori anual. Este preţul plătit pentru că închidem ochii la astfel de nereguli. Media europaenă a victimelor accidentelor este la jumătate.

Recent, la Suceava a fost destructurată o reţea de poliţişti şi instructori auto care primeau șpagă pentru examenele de şoferi. La Sibiu, șoferii erau "iertați" de sancțiuni de polițiști și puși să sponsorizeze echipa de fotbal a Inspectoratului Judeţean de Poliţie. Este un întreg lanţ de nelegiuri care se învaţă de la primii kilometri la volan.

Pe acelaşi subiect

"Instructorul ia 2.000 lei cursantului şi la şcoală apar, dacă apar 200 lei. Diferenţa de 1.800 lei nu este impozitată.Sau nici nu îi duc la şcoală, duc doar copie după buletin. Îi înscriu, plătesc la şcoală o sumă modică de 100-250 lei. Contra acestei sume este de acord doar să le semneze un dosar că au făcut şcoala", a mai declarat Marius Teodorescu.

Mecanismul este pe cât de simplu, pe atât de complicat. Şcolile de şoferi angajează un instructor, îl bagă în baza de date a ARR, dar apoi îi modifică contractul. Pentru că bazele de date ale statului nu sunt conectate, nu se vede uşor frauda.

"Tendinţa e ca toţi care lucrează ca instructor, după ce îndeplinesc condiţiile de autorizare, să se desprindă şi să ia acest drum pe care nici statul nu îl poate controla atât de bine", a declarat Nicolae Cherecheş, patronul unei şcoli de şoferi.

În schimbul sumei modice, şcoala de şoferi înscrie elevul în Registrul Naţional al Cursantului pentru a putea da examen.

Discuţie cu camera ascunsă, cu un instructor

  • La mine, şcoala costă 2.500 lei, plătibili în trei rate pe toată lungimea şcolarizării. Cu toate taxele incluse, eu nu vă mai cer altă taxă.
  • Am înţeles, deci vă ocupaţi dumneavoastră de tot.
  • Corect.
  • Şi vă ocupaţi şi de psihologic?
  • Exact.
  • Adică, nu trebuie să mă mai duc eu să le fac.
  • Nu, nu. Tocmai ăsta este avantajul că aţi luat legătura cu mine.

Mai multe sesizări din domeniu au ajuns inclusiv pe masa fostului premier, Ludovic Drulă: "Ştiu că am avut discuţii şi la vremea respectivă, domnul ministru Bode a luat măsuri. Trebuie respectată legea".

"Nu e un subiect cu care să fiu foarte familiar, dar am un secretar de stat care se ocupă de partea rutieră. Se lucrează împreună cu consilierul meu care este expert în siguranţa rutieră pe zona de şcoli de şoferi", a declarat Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor.

Dar modificările aduse legii nu vizează tocmai partea fiscală. Ministrul Finanţelor spune că au început deja controalele la şcolile de şoferi, însă nu are toate datele pentru a calcula frauda. Au controlat 32 de societăţi din peste 2000.

În 2019, în Registrul Naţional al Cursantului au fost înscrişti peste 440 de mii de elevi. Potrivit ANAF, şcolile de şoferi au declarat obligaţii fiscale de 95 milioane de lei. Însă, dacă înmulţim totalul elevilor cu o sumă medie de 1.600 lei şcoala, încasările reale ar trebui să fie peste 700 miloane de lei.

"Soluţia pe care am propus-o este digitalizarea", a declarat premierul Florin Cîţu. Până atunci, România rămâne ţara din Europa în care mor cei mai mulţi oameni în accidente rutiere.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Preferaţi ca pentru masa de Paşte să preparaţi cât mai multe produse în casă, pentru a evita E-urile?

Observator » Stiri sociale » Prima lecţie învăţată la şcoala de şoferi: frauda. "La mine, şcoala costă 2.500 lei. Mă ocup eu de tot, ăsta e avantajul"