Vinieta pentru Bucureşti ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie

De Redactia Observator.
Publicat: 30.09.2019, 21:41.
Actualizat: 30.09.2019, 21:45

Vinieta pentru Bucureşti naşte discuţii aprinse. Sunt propuneri ca taxa să fie aplicată inclusiv şoferilor de maşini Euro 4 şi Euro 5, dacă circulă prin centrul Capitalei. Ar putea plăti vinieta inclusiv motocicliştii şi cei care conduc scutere. Proiectul este încă în dezbateri.

Vinieta pentru Bucureşti naşte discuţii aprinse. Sunt propuneri ca taxa să fie aplicată inclusiv şoferilor de maşini Euro 4 şi Euro 5, dacă circulă prin centrul Capitalei. Ar putea plăti vinieta inclusiv motocicliştii şi cei care conduc scutere. Proiectul este încă în dezbateri, iar taxele ar putea fi introduse de la 1 ianuarie.

În forma actuală, proiectul cuprinde două variante privind taxa de drum pentru accesul în Capitală.

Prima se numeşte Oxigen B - şi se va aplica tuturor maşinilor cu numere de provincie care intră în Bucureşti. Valoarea ei este de 10 lei pe zi sau 1900 de lei pe an.

Aplicarea vinietei este criticată de mai multe ONG-uri.

Alin Tănase, reprezentant Greenpeace: Propunerea este făcută să taxeze mai degrabă locul de înregistrare comparat cu norma de poluare a maşinii. Asta e inacceptabil. Vă dau exemplul unei maşini electrice înmatriculate în Cluj, care trebuie să plătească taxa pentru a intra în Bucureşti

A doua taxă - Vinieta Oxigen C - va trebui plătită de cei care intră în zona centrală a Capitalei cu maşini care au norma de poluare Euro 3. Accesul se va face în baza unui abonament lunar, de 75 de lei, sau unul anual, de 900 de lei.

Matei Ţugui, consilier general: În momentul în care poţi achiziţiona un abonament vei încerca să profiţi la maximum de banii daţi pe acel abonament. Dacă alegem să aplicăm o taxă de centru, trebuie să o facem prin taxarea fiecărei treceri

Maşinile non Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor fi strict interzise în perimetrul central. De asemenea, cele cu normă de poluare de la Euro 4 în sus sunt scutite de taxe, în forma actuală a proiectului. Însă Asociația Producătorilor de Automobile propune altceva.

Marius Tudor, secretar general APIA: Aplicarea restricţiilor de circulaţie şi/sau taxarea autovehiculelor să se facă în mod etapizat şi diferenţiat, în funcţie de norma de poluare, până la Euro 6

Un şofer din provincie care plăteşte pentru a intra în Capitală va fi, totuşi, scutit de taxa de Centru, spun reprezentanţii Primăriei.

Chiar şi aşa, şoferii nu sunt de acord cu aplicarea vinietei. Unul solicită ca "autorităţile mai întâi să facă infrastructura de aşa natură, după care să impună o asemenea taxă", iar altul este de părere că "pentru oamenii săraci, care nu au bani de maşini noi, preţul este foarte mare".

Proiectul nu este clar în acest moment în privinţa posesorilor de motociclete şi scutere. Şi ei ar putea fi taxaţi.

Răzvan Pavel, preşedintele Asociaţiei pentru Dezvoltarea Motociclismului: Solicitarea noastră este de a exclude acest tip de autovehicule de la aplicarea acestei reglementări

Sorin Chiriţă, administratorul public al Capitalei: Toate propunerile pertinente care se încadrează în prevederile legale vor fi luate în considerare

Amenzile pentru cei care nu plătesc vinietele sunt cuprinse între 1.500 şi două mii de lei. Măsurile ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2020.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.