Zbor anulat sau întârziat? Poţi cere despăgubiri! Află câţi bani primeşti de la companiile aeriene
Vacanţele planificate, călătoriile de afaceri sau vizitele la cei dragi se pot transforma într-un coşmar atunci când, venit la aeroport, afli că zborul ţi-a fost anulat. Ei bine, clienţii companiilor aviatice trebuie să ştie că au dreptul la despăgubiri dacă avionul nu pleacă la ora programată sau în cazul în care zborul se anulează.
- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Platforma care a prezis victoria lui Donald Trump scrie despre cine va câştiga alegerile în România. Clasamentul Polymarket
Vacanţele planificate, călătoriile de afaceri sau vizitele la cei dragi se pot transforma într-un coşmar atunci când, venit la aeroport, afli că zborul ţi-a fost anulat. Ei bine, clienţii companiilor aviatice trebuie să ştie că au dreptul la despăgubiri dacă avionul nu pleacă la ora programată sau în cazul în care zborul se anulează.
Compensaţiile în bani variază de la 250 la 600 de euro, în funcţie de cât de mult a întârziat avionul.
„În cazul întârzierii, compania de transport aerian trebuie să-ţi ofere asistenţă constând în mese şi răcoritoare proporţionale cu timpul de aşteptare. Dacă zborul urmează să decoleze la o zi după ora de plecare programată iniţial, trebuie să ţi se asigure cazare şi transport între locul de cazare şi aeroport”, a declarat, pentru mediafax.ro, Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România (EEC România).
Un zbor se consideră întârziat începând cu: două ore pentru zborurile de până la 1.500 km, trei ore pentru zborurile în interiorul Uniunii Europene peste 1.500 km şi pentru toate celelalte zboruri între 1.500 şi 3.500 km şi patru ore pentru zborurile de peste 3.500 km.
În cazul zborurilor a căror întârziere este de cinci ore sau mai mare, se poate solicita rambursarea costului biletului pentru partea de călătorie neefectuată şi un zbor către locul de plecare iniţial. Iar dacă zborul ajunge la destinaţia finală cu o întârziere egală sau mai mare de trei ore, pasagerii au dreptul la o compensaţie fixă, stabilită conform regulilor privind compensaţia în cazul anulării, în funcţie de distanţa zborului: 250 de euro, 400 de euro sau 600 de euro.
„Această compensaţie se acordă şi în cazul zborurilor conexate operate de aceeaşi companie. În cazul în care zborul iniţial are întârziere şi pierzi zborul de conexiune, operat de aceeaşi companie, şi ţi se asigură un zbor de redirecţionare către destinaţia finală, compania de transport aerian trebuie să-ţi plătească compensaţii, dacă ai ajuns la destinaţie cu o întârziere egală sau mai mare de trei ore. Diferite drepturi sunt si dacă se anulează zborul”, susţine Laura Pascu.
În cazul anulării zborului, pasagerii au dreptul la:
- Redirecţionarea pe un alt zbor spre destinaţia finală în condiţii de transport comparabile sau rambursarea întregului cost al biletului într-un termen de şapte zile pentru partea neefectuată;
- Asigurarea de mese şi băuturi răcoritoare pe timpul aşteptării, precum şi a două apeluri telefonice sau două mesaje electronice;
- Asigurarea cazării, dacă perioada de aşteptare include o noapte, şi transportul între locul de cazare şi aeroport în cazul unei redirecţionări;
- Plata unei compensaţii fixe calculată în funcţie de distanţa zborului şi de întârzierea totală la sosire (în cazul redirecţionării); pentru toate zborurile de până la 1.500 km - 250 de euro (125 de euro dacă zborul de redirecţionare ajunge cu o întârziere de până la două ore); pentru zborurile în interiorul Uniunii Europene de peste 1.500 km şi pentru toate celelalte zboruri între 1.500 şi 3.500 km - 400 de euro (200 de euro dacă zborul de redirecţionare ajunge cu o întârziere de până la 3 ore); pentru toate celelalte zboruri - 600 de euro (dacă zborul de redirecţionare ajunge cu o întârziere de până la patru ore).
Există, însă, şi situaţii în care operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească sumele prevăzute drept compensaţii:
- dacă pasagerii au fost informaţi despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
- dacă pasagerii au fost informaţi despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
- dacă au fost informaţi despre anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută;
- dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰