Reptilele înaripate cunoscute sub numele de pterozauri - creaturi de dimensiunea unui avion care dominau cerul în vremea dinozaurilor - au fost primele animale vertebrate care au învăţat să zboare. La milioane de ani după dispariţia speciei, oamenii de ştiinţă din Scoţia au descoperit o fosilă tridimensională spectaculoasă a unui pterozaur necunoscut anterior.

la 22.02.2022, 16:38

Fosilă de pterozaur, descoperită în Scoţia
Fosilă de pterozaur, descoperită în Scoţia - Twitter Natalia Jagielska

O fosilă neobişnuită de pterozaur a fost descoperită pe țărmul insulei Skye, în largul coastei de vest a Scoției. Cu o anvergură a aripilor de peste 2,5 metri, este cel mai mare pterozaur descoperit vreodată din perioada Jurasică, scrie CNN. Potrivit cercetătorilor, reptila uriaşă a trăit acum 170 de milioane de ani. Totuşi, dinții săi ascuțiți își păstrează încă smalțul intact.

În perioada Cretacicului, acum 66 de milioane de ani şi cu puţin timp înainte de lovitura asteroidului care a ucis dinozaurii, pterozaurii au atins dimensiunea avioanelor de luptă din ziua de azi, cu o anvergură a aripilor de 12 metri. Cu toate acestea, descoperirea fosilei confirmă că pterozaurii, cunoscuți în mod popular sub numele de pterodactili, erau deja foarte dezvoltaţi, mai devreme în istoria lor evolutivă.

Cum a fost descoperită fosila de pterozaur din Scoţia

„Pterozaurii atât de bine conservați sunt extrem de rari și sunt de obicei descoperiţi în formațiuni stâncoase din Brazilia și China. Totuși, un pterozaur enorm, superb conservat, a apărut după maree în Scoția”, povesteşte Natalia Jagielska, doctorand la Universitatea din Edinburgh. Ea este autoarea principală a unei lucrări despre fosilă, publicată marți în revista Current Biology

Fosila a fost descoperită în 2017, în timpul unei cercetări pe teren, după ce o doctorandă la Universitatea din Edinburgh, Amelia Penny, a observat maxilarul reptilei ieșind din stâncă. Pterozaurului i s-a dat numele galez Dearc sgiathanach, care se traduce prin „reptilă înaripată”.

„Aceasta este o fosilă scoțiană la superlativ. Conservarea este uimitoare, cu mult peste orice pterozaur găsit vreodată în Scoția și, probabil, cel mai bun schelet britanic găsit de pe vremea lui Mary Anning la începutul anilor 1800”, a precizat Steve Brusatte, profesor de Paleontologie la Școala de Geoștiințe de la Universitatea din Edinburgh.

În vacanţa de vară, preferaţi să vă lăsaţi copilul cu rudele sau la grădiniţă?

Observator » Stiinta » Ce demonstrează fosila perfect conservată a unei reptile zburătoare uriaşe. Creatura trăia acum 170 de milioane de ani, în Scoţia