Stiinta

Cometa Neowise, cea mai vizibilă din ultimii 25 de ani pe cerul Emisferei Nordice

De Cristian Toteştean. Publicat pe 13.07.2020 la 16:29 Actualizat pe 13.07.2020 la 17:04

O cometă nou-descoperită se îndreaptă în această perioadă în vecinătatea Pământului și va putea fi vizibilă cu ochiul liber, inclusiv din România. Neowise e, de altfel, cea mai vizibilă cometă din ultimii 25 de ani, pe cerul Emisferei Nordice.

Cometa Neowise, descoperită în martie de NASA, e vizibilă în iulie-august din Emisfera Nordică | Sursa foto: @OzoneVibe via AP

• Cometa are un nucleu cu diametrul de 5 kilometri.
  • Cel mai aproape de Terra va fi la distanța de 103 milioane de kilometri.

Ce trebuie să știi despre Neowise

Cometa a fost descoperită pe 27 martie 2020 de NASA, cu telescopul spațial în infraroșu Neowise, care i-a dat și numele. Are și denumirea sistematică C/2020 F3, fiind cea de-a treia cometă descoperită în luna martie a acestui an.

La începutul lui iulie, a ajuns în orbita planetei Mercur, iar apropierea sa de Soare a provocat o ardere de praf și gaze care îi face și mai luminoasă coada. Astronomi amatori din mai multe țări ale Emisferei Nordice au reușit, de altfel, să surprindă cometa în ipostaze spectaculoase pe cerul nopții.

Conform estimărilor făcute în urma analizării datelor în infraroșu, NASA estimează că diametrul nucleului Cometei C/2020 F3 Neowise este de aproximativ 5 kilometri. De asemenea, nucleul e acoperit de o materie care prezintă particule ce datează de la originile Sistemului nostru Solar, în urmă cu 4,6 miliarde de ani.

Când poate fi văzută cometa

Cometa se îndreaptă către vecinătatea Pământului și se va situa cel mai aproape de Terra la finalul lunii iulie, la o distanță de aproximativ 103 milioane de kilometri.

Va putea fi vizibilă din Emisfera Nordică până la mijlocul lui august, când se va îndrepta către marginea Sistemului nostru Solar. După calculele astronomice, va mai putea fi văzută de pe Pământ abia peste aproape 7000 de ani, când va reveni.

Neowise este vizibilă cu ochiul liber în nopțile în care lumina Lunii e slabă, iar cerul nu are urme de poluare. Pentru a putea vedea pe deplin coada cometei, specialiștii recomandă totuși folosirea unui binoclu sau a altor instrumente optice.

Cometa va putea fi vizibilă și din România. Conform calculelor prezentate de astroinfo.ro, Neowise va putea fi văzută începând din 11 iulie, însă, ținâne cont de lumina Lunii, cea mai optimă perioadă de observare ar putea fi 15 - 25 iulie.

În articolul