Un profesor din Deva a ridicat o "Casă a Ştiinţelor" pentru elevii săi (Video)

De Redactia Observator.
Publicat: 18.06.2019, 17:28.
Actualizat: 18.06.2019, 17:55

Laboratoarele de ştiinţe din şcolile româneşti sunt un lux. Asta deşi, fără practică, ştiinţele exacte nu pot fi înţelese uşor. Ca să-şi ajute elevii, un profesor din Deva a ridicat o aşa numită "Casă a Ştiinţelor". De la zero. Acolo copiii pot face experimente, pot rezolva probleme de matematică ori pot afla lucruri interesante, care nu se predau la şcoală.​

Ca într-un laborator dintr-o şcoală dotată după ultimele standarde, cu mănuşi şi halate, elevii învaţă chimia altfel. Nu văd doar imagini într-o carte veche, ci fac chiar ei experimente.

Sunt, de fapt, la câţiva kilometri de Deva, într-o încăpere ridicată în gospodăria lui Tiberiu Stroia. Profesor de matematică şi jurnalist.

Tiberiu Stroia, profesor: Am observat că există nişte lacune foarte grave la educaţia din România. Dacă vorbim de matematică, elevii invaţă nişte algoritmi fără să înţeleagă ce se întâmplă de fapt acolo. Ei nu ştiu să răspundă la întrebarea de ce!

El a găsit însă o rezolvare inedită la acest neajuns. A strâns instrumente şi cărţi şi a deschis o Casă a Ştiinţelor. Un colţ pentru elevii care vor să priceapă şi nu doar să înveţe mecanic materii mai grele.

Aici cifrele, formulele şi teoremele sunt completate şi cu alte informaţii. Mai prietenoase, care să îi facă pe tineri să nu îşi piardă creativitatea.

Tiberiu Stroia, profesor: Dacă vă uitaţi în manualele elevilor, lipsesc oamenii. Ori matematica, chimia, sunt făcute de nişte oameni. Ei nu au auzit de Newton, sau au auzit la modul vag, oamenii ăştia au avut o viaţă, ei percep ştiinţa în sine ca pe ceva care trebuie să o înveţe pe de rost. Ori fizica şi chimia înseamnă experienţa, matematica, un mod de a gândi. Asta încerceu să dezvolt aici.

Elevă: Mi se pare foarte interesant.

Reporter: Înţeleg că şi dacă ai nelămuriri poţi să vii să întrebi, nicio problemă, şi ţi se explică.

Elevă: Da, Tibi este cel mai bun profesor!

Elevă: Înţelegem mult mai bine cum se dezvoltă ştiinţa când o faci tu, decât atunci când vezi că o face profesorul! Descoperim ştiinţa matematicii, trecutul ei, despre trecutul chimiei, cum s a dezvoltat, îmi place. Aici găsim şi manuale, din care mai citim şi aflăm mai multe detalii.

Sunt tineri care petrec în laborator ore întregi. Zi de zi. Se pregătesc şi pentru lucrările de la clasă, dar şi pentru examenele importante. Aici pun întrebări, aici primesc răspunsuri.

În curând, profesorul are în plan să lanseze şi un site, unde elevi din toată ţara să aibă acces la materiale educative. Despre chimie, fizică, matematică ori astronomie.