Antena Meniu Search
x
LIVE

Cumpărăturile online, noua țintă a hackerilor

Internetul nu este deloc ferit de pericole, dimpotrivă. Şi hackerii sunt foarte ocupaţi în această perioadă. S-au înmulţit atacurile de tip spam sau phising, îndreptate mai ales asupra celor care aşteaptă colete comandate pe net.

De Redactia Observator la 04.05.2020, 13:18
Vezi și
  • Hackerii mizează pe zonele de mare interes.
  • Fiţi atenţi la felul în care este scris e-mailul primit.

Practic, înainte să primească pachetul, clienţii pot primi un mail în care sunt anunţaţi că nu va mai ajunge comanda. În clipa în care accesează informaţia primită, hackerii le pot intra în laptop sau în telefon şi le pot fura datele personale.

Să lămurim mai întâi noţiunea de "phising".

Alex Bălan, specialist securitate cibernetică: Este o metodă prin care hackerii încearcă să păcălească utilizatorii de rând în a le da informaţii. Ei creează un site care seamănă a PayPal şi încearcă să îi determine pe oameni să îşi introducă datele în acel site.

Hackerii mizează pe zonele de mare interes pentru oameni. Cum ar fi înclinaţia noastră pentru comerţul online.

Alex Bălan, specialist securitate cibernetică: Cum ai reacţiona dacă ai primi un e-mail care spune "pachetul nu mai ajunge"? sau "e o problemă" sau "nu s-a procesat plata" sau orice fel de informaţie care te-ar determina să iei acţiune. Şi acolo vei găsi un text care spune "pentru mai multe informaţii, deschideţi documentul ataşat".  Te alarmezi, deschizi documentul şi în momentul în care deschizi documentul şi nu ai o soluţie de securitate adecvată instalată pe sistem, sistemul se va infecta şi, de regulă, vor pune acolo ori o aplicaţie care fură parolele, ori o aplicaţie de tip cal troian specializată pe furturi de date bancare.

Reporter: Ce sfaturi aveţi pentru oameni să nu se întâmple asta, cum să se ferească de astfel de pericole?

Alex Bălan, specialist securitate cibernetică: Orice notificare care pare să fie mai de impact trebuie să fie tratată cu un oarecare scepticism, pentru început. Să ia contact cu banca, să vadă dacă într-adevăr nu s-a procesat acea plată. Să ia contact cu furnizorul de servicii, cu firma de livrare, să vadă dacă într-adevăr nu s-a făcut acea livrare.

Iar dacă se întâmplă să vă daţi seama că aţi fost victima unui atac cibernetic, iată ce măsuri trebuie să luaţi urgent.

Alex Bălan, specialist securitate cibernetică: Unii îşi dau seama abia când primesc extrasul de cont şi văd nişte tranzacţii pe care poate nu le-au autorizat. Poate ar fi important de menţionat şi faptul că multă lume crede că îi protejează, de exemplu, 3D secure sau PIN-ul cardului. Eu, de exemplu, am activat sistemul de notificări prin SMS, pentru fiecare tranzacţie efectuată cu cardul. Este foarte util, recomand oricui să îşi contacteze banca să vadă dacă are un serviciu de genul acesta la dispoziţie.

O altă recomandare a specialiştilor este să aveţi mare atenţie la felul în care este scris e-mailul primit. Dacă are caractere lipsite de sens sau greşeli gramaticale, şansele să fie unul periculos sunt foarte mari.

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News!

Observator » Tehnologie » Cumpărăturile online, noua țintă a hackerilor