"Hotelurile" cu care tot mai mulţi antreprenori dau lovitura. O noapte de cazare costă şi 2.500 de euro
Viața la fermă nu mai înseamnă neapărat muncă în noroi și cizme murdare. Astăzi, se reinventează ca formă de lux, cu vile elegante, mese gourmet și lecții de gătit printre şiruri de lavandă. Tot mai mulți influenceri și resorturi de cinci stele transformă agricultura într-o experiență aspiraţională, unde recoltele bio și liniștea rurală devin noua definiție a rafinamentului. Iar preţurile sunt pe măsură.
Înainte de apariția influencerilor, viața la fermă era asociată cu zile grele și dezordonate. Însă ideea de viață "înapoi în sânul naturii" s-a schimbat. "Traiul din roadele pământului", așa cum este ilustrat acum pe Instagram și TikTok, vine la pachet cu o bucătărie în stil rustic, dotată cu electrocasnice Williams-Sonoma. Mesele în familie sunt atent aranjate, sub lumina caldă a soarelui. Blugii rezistenți și cizmele murdare au fost înlocuite cu rochii cottagecore și machiaj de tip "clean girl".
Potrivit CNN, o nouă generație de resorturi luxoase oferă o versiune idealizată a vieții la fermă - sau chiar o ședere permanentă - cu toate beneficiile recoltelor organice, locale, fără cele 14 ore de muncă zilnică.
De exemplu, la poalele Munților Great Smoky din Tennessee, oaspeții pot sta la Blackberry Farm, o proprietate idilică de 1.700 de hectare, unde pot pescui la muscă, merge călare și accesa o cramă cu 170.000 de sticle de vin. În São Lourenço do Barrocal, Portugalia, vizitatorii se retrag într-un peisaj pastoral cu animale și livezi de măslini, aproape de o zonă populară pentru observarea stelelor. În San José del Cabo, Mexic, Flora Farms oferă camere și locuințe pentru pasionații de gastronomie, pe o proprietate de familie. Iar în estul Puerto Rico, viitoarea proprietate Moncayo (445 hectare) va include 400 de reședințe, 68 de camere de oaspeți, o fermă de 40 de hectare și terenuri de golf. Camerele la aceste proprietăți costă între 1.000 și 3.000 de dolari pe noapte, iar reședințele din Moncayo pornesc de la peste 12 milioane de dolari.
"Vor fi partide de golf, meciuri de tenis, excursii cu barca printre insule", a spus Carter Redd, președintele proiectului Moncayo, într-un apel video. "Dar aș fi surprins ca majoritatea zilelor să nu înceapă sau să nu se încheie cu o vizită la fermă."
Dau bani grei pentru a experimenta "viaţa la fermă"
Influencerii au contribuit la rebrandingul vieții la fermă, iar Hannah Neeleman, de la Ballerina Farm - una dintre cele mai vizibile figuri din domeniu - are peste 10 milioane de urmăritori pe Instagram. Postările ei idilice de pe ferma din Utah o arată adesea culegând legume proaspete cu copiii (are opt) și preparând latte cu turmeric din lapte proaspăt de vacă.
Și vedetele participă (aceste stiluri de viață sunt greu de replicat fără ajutor). Surorile Gigi și Bella Hadid își petrec timpul pe ferma familiei din Pennsylvania - Bella a spus într-un interviu că mirosul de bălegar de cal este prima amintire olfactivă.
Alte celebrități cunoscute pentru implicarea lor - sau măcar pentru că au fost fotografiate la fermă sunt Brie Larson și Shailene Woodley, pasionate de culesul plantelor, precum și Meghan Markle, care culege miere în show-ul ei de pe Netflix și a postat recent un video pe Instagram în care practică apicultura alături de fiica sa, Lilibet.
Allyson Rees, strateg senior la compania de previziuni WGSN, spune că vacanțele la fermă atrag datorită dorinței oamenilor pentru "experiențe autentice" și pentru a simți că vacanța are un element de wellness și impact asupra sănătății mintale.
Piața globală a agroturismului, estimată la 69,2 miliarde de dolari în 2019, ar putea ajunge la 197,4 miliarde den dolari până în 2032, conform Fortune Business Insights. Aceasta include de la labirinturi de porumb și ferme de dovleci până la tururi viticole.
În SUA, anunțurile pentru șederi la ferme au crescut cu 71% între august 2019 și august 2024, conform AirDNA. În primul trimestru din 2025, Airbnb a înregistrat peste 1 milion de căutări pentru astfel de experiențe - cu 20% mai multe față de aceeași perioadă din 2024.
Reconectarea cu natura
La baza acestor retreaturi stau mese gourmet și cursuri de gătit cu ingrediente cultivate chiar acolo. Kristin Soong Rapoport, coproprietară a Wildflower Farms din Hudson Valley (New York), spune că ideea este ca oamenii să înțeleagă mai bine de unde vine hrana și ce implică producerea ei.
Fosta pepinieră s-a transformat într-o fermă de 140 de acri cu culturi bogate, pășuni și păduri, presărată cu cabane și vile. În afară de spa și piscină, oaspeții pot încerca coacerea cu plante botanice, olărit cu flori presate sau gătit cu produse proaspăt culese. Vara aceasta, ferma lansează o serie de cine speciale, organizate de figuri celebre din gastronomie sau modă, precum Laura Kim (Oscar de la Renta, Monse) și chef-ul Flynn McGarry.
În Puerto Rico, ferma Moncayo va folosi practici de agricultură regenerativă și va dona jumătate din recoltă comunităților locale. Cu 85% din alimentele de pe insulă importate, proiectul se vrea un laborator educațional, în parteneriat cu universități și fermieri locali.
Asocierea dintre ingredientele locale de calitate și lux nu e nouă - trendul a început odată cu apariția produselor organice, popularizarea piețelor de fermieri și restaurantele "de la fermă la masă".
Totuși, viața la fermă a devenit aspiratională tocmai pentru că e din ce în ce mai greu de atins. Potrivit IPES-Food, prețurile terenurilor agricole s-au dublat între 2008 și 2022, iar 1% din cele mai mari ferme controlează 70% din terenurile agricole globale.
Pe lângă noile proprietăți de lux, agroturismul oferă o sursă suplimentară de venit fermelor independente. În 2024, gazdele de ferme Airbnb din SUA au câștigat împreună peste 500 de milioane de dolari. Organizația Națiunilor Unite pentru Agricultură și Alimentație (FAO) creditează industria cu revitalizarea regiunilor rurale din Mediterană. În Japonia, planul guvernamental de promovare a șederilor la fermă oferă turiștilor experiențe tradiționale, de la fermentarea legumelor la gătitul cu fermierii locali. În China, pandemia a accelerat o "renaștere rurală" - mulți oameni s-au mutat din orașe în sate, iar influencerii au atras milioane de urmăritori cu postări despre viața la țară.
Trai lent și autosuficiență
Interesul pentru turismul rural este legat de pandemie, când oamenii căutau locuri mai aproape de casă, mai aerisite. Așa a prins Wildflower Farms, care s-a deschis în 2022. După exodul din New York, Hudson Valley a devenit magnet pentru noii locuitori.
Rees consideră că interesul pentru autosuficiență și cultivarea propriei hrane a crescut. "Oamenii stăteau mai mult acasă, dar e legat și de dorința de a fi independenți. Nu mai e o chestie de nișă."
Potrivit Vittoriei Careri, manager de marketing la The Hospitality Experience (care deține Borgo dei Conti în Umbria, Italia), agroturismul se aliniază cu tendințele de "lux discret" din modă - mai puțin despre ostentație, mai mult despre autenticitate.
La Borgo dei Conti, oaspeții pot recolta miere, merge la vânătoare de trufe sau face picnicuri în livezi de măslini. Indiferent de buget, Rees spune că succesul agroturismului se leagă de mișcarea de "slow living" promovată (paradoxal) de influenceri. Și nu e doar pentru mileniali, ci și pentru Gen-Z.
"Tinerii italieni și-au pierdut conexiunea cu ceva ce era firesc pentru bunicii lor," spune Careri. "Acum îl redescoperă - și le dă un sentiment de uimire."
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰