2020, anul în care ne-am mutat în online: comerţul online a crescut spectaculos. România s-a aliniat trendului
2020 a fost anul în care oamenii au făcut cumpărături online mai mult ca niciodată.
La nivel mondial, comerțul online a ajuns la o pondere de 18% din totalul retailului, iar vânzările au sărit de 4 mii de miliarde de dolari. Şi în România e-commerce-ul a crescut spectaculos anul trecut, atingând suma de 5,6 miliarde de euro, în creştere cu aproape o treime comparativ cu 2019.
Drept urmare şi giganţii internetului vin cu noi modalităţi prin care putem face cumpărături online mult mai uşor. Facebook, Instagram şi Pinterest au introdus deja instrumente pentru cumpărare. Ceilalți nu sunt nici ei cu mult în urma: Twitter, YouTube și TikTok testează introducere butonului "Cumpără acum" pentru a le oferi utilizatorilor posibilitatea de a face shopping direct în aplicații.
Vremurile incerte necesită soluţii rapide, aşa că tot mai multe magazine au realizat abia în pandemie avantajele comerţul online. La fel s-a întâmplat şi în cazul clienţilor.
Telefonul a început să domine atât cumpărăturile online, cât şi deciziile de achiziţie. Se estimează că anul acesta vânzările la nivel mondial de pe telefonul mobil vor sări de 3 mii 500 de miliarde de dolari.
O altă tehnologie care va sta la baza comerţului digital este portofelul electronic. Majoritatea magazinelor online vor fi nevoite în viitor să le dea posibilitatea clienţilor să plătească prin portofele digitale, mai ales că oferă o securitate sporită şi sunt mult mai simplu de utilizat.
Şi căutarea vocală creşte în popularitate. Statisticile arată că aproape o treime dintre utilizatorii de internert au folosit asistenţii vocali din telefoane sau pe cei din boxele inteligente, atât pentru cumpărături, cât şi pentru informaţii suplimentare despre un anumit produs.
Printre aplicaţiile de comerţ mobil care îmbunătăţesc şi mai mult experienţa clienţilor se numără şi realitatea augmentată, mai ales în domeniul modei sau al amenajărilor interioare. Oamenii pot vedea cum se potrivesc anumite haine sau cum arată o anumită piesă de mobilier, totul din confortul propriei locuinţe. Realitatea augmentată imită practic în online experienţa din magazinele fizice şi elimină orice fel de dubiu legat de cumpărăturile pe internet. Cele mai recente studii arată că mai mult de jumătate dintre utilizatorii de internet ar folosi aplicaţii de realitate virtuală şi ar cheltui cu până la 48% mai mult în cazul unei astfel de experienţe.
Un alt avantaj pentru magazine, dar şi pentru clienţi în era digitalizării este social media. Reţelele de socializare sunt folosite în prezent ca principala modalitate de publicitate, iar magazinele au posibilitatea să vândă direct dintr-o postare, cu un singur click. Drept urmare, se estimează ca shopping-ul în social media va ajunge la 80 de miliarde de dolari pana în 2024.
Iar aici un aport mare îl au clipurile video şi influencerii. În fiecare an, la nivel global, sunt consumate peste 4 miliarde de filmuleţe, aşa că magazinele online apelează din plin la astfel de strategii.
La fel şi în cazul influencerilor, care adesea îşi ghidează comunitatea online către produse pentru care fac publicitate. Fie că este vorba de postări pe bloguri, conținut Instagram sau videoclipuri TikTok, mărturiile altora sunt percepute ca o garanţie a calităţii. De exemplu, Alibaba, unul dintre cei mai mari retaileri online ai lumii, îşi propune ca în 2 ani sa ajungă la un total de un milion de influenceri.
Se estimează că vânzările online vor ajunge în următorii 3 ani la peste 6 mii de miliarde de dolari. Și cum tehnologia reuşeşte acum să ne aducă toate produsele pe care le dorim la doar un click distanţă, comerţul online, pare într-adevăr să fie viitorul.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰