Alunecare masivă de teren, pe traseul Autostrăzii Transilvania. Versantul unui deal s-a prăbuşit pe tronsonul A3 dintre Nădăşelu şi Zimbor
Autostrăzile României par a fi "născute" toate într-o zodie nepotrivită, pentru că nu avem noroc de ele. Uneori, chiar şi dinainte de a fi date în folosinţă. Se întâmplă din nou pe Autostrada Transilvania, unde părea a fi cea mai mare mobilizare a unui constructor de autostrăzi de la noi din ţară. O alunecare de teren uriaşă s-a produs pe tronsonul de A3 dintre Nădăşelu şi Zimbor.
De Alex Prunean la 15.09.2021, 14:46Surparea a apărut în apropiere de localitatea Nădăşelu, exact în locul unde în urmă cu doar 6 luni constructorul a început, în forţă, lucrările. Din păcate, nu este o simplă alunecare de teren, ci una de amploare. Un deal întreg a alunecat la vale zeci de metri, până pe locul prin care ar fi trebuit să treacă autostrada. Versantul este încă instabil, astfel că există riscul să facă din nou probleme.
Încă nu se ştie dacă termenul de finalizare a autostrăzii, şi anume 2023, va fi afectat, dar este o certitudine faptul că vor creşte semnificativ costurile. Instabilitatea terenului din această zonă nu era un secret pentru nimeni. Existau studii geotehnice încă din urmă cu 10 ani, când acest lot ar fi trebuit să fie construit de cei de la Bechtel. Mai târziu, au fost făcute studii de către o altă firmă, care a avertizat asupra problemelor de aici şi până şi constructorul actual era conştient de pericolele care există pe acest lot pentru că acelaşi constructor s-a ocupat şi de lotul învecinat, Gilău-Nădăşelu, acolo unde terenul continuă să o ia la vale chiar şi acum, după ce a fost dat în folosinţă.
Nu se ştie de ce nimeni nu a mişcat un deget pentru a modifica proiectul încă din timp, pentru că cei responsabili evită să răspundă la întrebări. Cei de la compania de drumuri au transmis doar că, în acest moment, antreprenorul care are şi calitatea de proiectant a extins studiile în zonă, urmând ca mai apoi să fie găsită o soluţie, iar constructorul a refuzat să explice situaţia. Rămâne de văzut cum se va încheia această problemă pentru că se poate lua în calcul chiar şi modificarea traseului, lucru care ar duce în mod evident la mari întârzieri. Tronsonul dintre Nădăşelu şi Zimbor are o lungime de aproximativ 30 de kilometri şi un cost mediu de 9,4 milioane de euro pe kilometru.