Şeful ASF, întrebat dacă a luat bonus de performanţă, în ziua plafonării RCA. Preţurile vor fi mai mari decât tariful de referinţă
Tarifele RCA au fost plafonate. Guvernul a votat azi proiectul care obligă companiile de asigurări să vândă poliţele la preţurile din februarie. E doar o soluţie de moment, care nu va rezolva haosul creat de insolvenţa Euroins, spun specialiştii. Pentru că, peste şase luni, ne-am putea trezi cu poliţe şi mai scumpe.
De Mădălina Chiţac la 05.04.2023, 19:39Abia din a treia încercare, Guvernul a îngheţat preţurile asigurărilor obligatorii. Şi a adoptat acelaşi proiect care a fost amânat săptămâna trecută.
Mădălina Chițac, reporter Observator: Plafonarea RCA intră în vigoare după ce proiectul va fi publicat în Monitorul Oficial. Şi este valabilă pentru o perioadă de 6 luni. Aşa că şoferii îşi vor putea încheia poliţe obligatorii la preţurile practicate de asigurători pe 28 februarie 2023. Preţuri care sunt însă mult mai mari în comparaţie cu cele de anul trecut, iar diferenţele sunt şi de peste 40 de procente.
Valentin Ionescu, director ASF: Per ansamblu, tarifele practicate de societăţile de asigurări sunt mai mici decât tarifele de referinţă. Pot fi segmente în care tarifele pot fi în jurul tarifelor de referinţă sau poate ceva mai mari.
Concret, un şofer care a cerut pe 28 februarie o ofertă RCA a primit mai multe variante, cea mai ieftină, 1.500 de lei, şi cea mai scumpă, 2.400 de lei. Tariful actual de referinţă e de 1.480 de lei.
- "Permis luat în ianuarie 2023. Asigurare de la Euroins". Un şofer s-a asigurat că are drum liber prin traficul din...
- ASF face plafonarea RCA cum au vrut asiguratorii. Şoferii rămân cu preţurile mai mari chiar şi cu 700 de lei
- Cât vor avea de așteptat șoferii loviți în trafic de cei cu asigurare RCA Euroins, până își vor primi banii
Plafonarea RCA nu se putea face pe o perioadă mai mare de 6 luni
Altfel riscam sancţiuni din partea Uniunii Europene.
Valentin Ionescu, director ASF: Intenţia principală era ca aceste tarife, în următoarele 6 luni, să nu mai crească.
Sergiu Costache, expert asigurări: Asigurătorul trebuie să se uite în sistemul lui informatic. Să vadă ce preţuri a avut pe 28 februarie. Sunt sute de preţuri acolo. Şi să le menţină ca preţuri fixe.
Analiştii cred că măsura plafonării are două tăişuri, peste 6 luni tarifele s-ar putea mări.
Gabriel Biriș, analist fiscal: Au un fix. Plafonarea nu e bună, indiferent când o faci. Pentru că plafonarea introduce distorsiuni, care trebuie după aia corectate şi care îţi amplifică distorsiunea iniţială. E o chestie de populism să arate jocul de glezne... când faci joc de glezne, dacă te uiţi de aici în sus pare că alergi. Dar, dacă vezi întregul peisaj, vezi că stai pe loc.
Sergiu Costache, expert asigurări: Pe şoferi nu-i ajută. Vor plăti mai târziu mai mult. Te bucuri șase luni de nişte tarife mici, după care tarifele cresc înglobând şi ce ar fi trebuit să conţină. E o bucurie pe termen scurt.
Cât timp e în vigoare plafonarea, legislaţia ar trebui să fie modificată, în aşa fel încât să nu mai asistăm la alte falimente. După ieşirea de pe piaţă a Euroins, Parlamentul vrea să schimbe rapid legea pentru a atrage bani la Fondul de Garantare a Asiguraților, care are deja de plătit sute de milioane de euro.
Mădălin Roșu, președinte BAAR: Asigurătorii vor trebui să plătească mai mult decât plătesc în prezent, dar sub forma unui împrumut şi nu sub forma unei contribuţii fixe. Pune din nou presiune pe prime.
Euroins avea un deficit de peste 500 de milioane de euro
Proiectul va merge la vot în Plenul Camerei Deputaților, for decizional. Între timp, au venit şi rezultatele auditului independent de la Euroins. Datele arată că firma avea un deficit de peste 500 de milioane de euro înainte de a declara insolvenţa.
Întrebat dacă a luat bonul de performanță în 2023, Valentin Ionescu, director ASF, a răspuns: "Nu pot să comentez. Aveţi toate detaliile pe site-ul ASF".
După insolvenţa Euroins, peste 3.000 de şoferi români au cerut deja despăgubiri de la fondul de garantare