Video Reacţia ASF după ce a sacrificat şoferii şi a făcut plafonarea RCA cum au vrut asiguratorii: au protejat oamenii de "o tendinţă inflaţionistă"
Pentru firme mumă, pentru şoferi ciumă. Cam aşa s-ar traduce, în câteva cuvinte, plafonarea RCA făcută nu la tarifele de anul trecut, ci la preţurile actuale ale asigurărilor. Autorităţile garantează totuşi că măsura ne va proteja de valul de scumpiri care ar fi venit după insolvenţa Euroins. Iată ce arată calculele.
Daniel Apostol, purtător de cuvânt ASF: Cetăţenii să nu suporte o tendinţă inflaţionistă a preţului la RCA.
ASF a plafonat, dar abia după ce preţurile au crescut
Este explicaţia prin care ASF îşi justifică decizia. Au plafonat, dar abia după ce preţurile au crescut. Autoritatea de Supraveghere Financiară spune că a ales să plafoneze tarifele RCA la data de 28 februarie 2023 întrucât atunci preţurile erau mai mici în comparaţie cu tarifele publicate pe 7 martie. În februarie, preţurile au fost, în medie, cu 12 procente mai mici, în comparaţie cu cele din luna martie.
Pe hârtie, calculele ar fi trebuit să fie clare. Doar că, în realitate, Observator a analizat zeci de asigurări obligatorii emise fix pe data 28 februarie. La cele mai multe dintre ele, preţurile RCA-urilor sunt mai mari faţă de tariful de referinţă. De exemplu, la un şofer de 47 de ani care deţine o maşină cu o capacitate de 1,6 L cel mai mic preţ era de 1.457 de lei, în timp ce tariful actual de referinţă e de 1.356 de lei. Acelaşi şofer ar fi plătit, în urmă cu un an, 1.039 de lei.
Pentru un un alt şofer, de 25 de ani, diferenţa e şi mai mare. Cea mai bună ofertă primită e de 2.679 de lei, în timp ce tariful de referinţă e de 2.187 de lei. În 2022, preţul era de 1.553 de lei.
Dorel Duţă, preşedinte UNSICAR: Problema era cine suporta acele pierderi. Şi asigurătorii au dat de înţeles că ei nu mai sunt dispuşi să suporte pierderile.
Şofer: Cea mai bună ofertă este de 2.500 de lei, pe 12 luni, fără decontare directă. Până acum am plătit 1.800 de lei. m o singură ofertă sub tariful de referinţă. Celelalte sunt la 2.900 de lei, 3.200 şi 3.500.
Brokerii spun că plafonarea nu va putea fi aplicată şi în practică. Motivul?
Viorel Vasile, companie brokeraj: Nu se poate lua un preţ fix de pe 28 februarie. Noi nu folosim aşa ceva, nu există un preţ fix. Fiecare asigurător are zeci de mii de combinaţii pentru fiecare tip de client.
Până şi parlamentarii se plâng de preţurile mari ale asigurărilor obligatorii
Lilian Scripnic, deputat AUR: Cred că 1.600 de lei. Cu 4-5 luni în urmă.
Reporter: Dacă ar fi să vă faceţi acum? Aţi făcut o simulare, cât ar fi?
Lilian Scripnic, deputat AUR: Cred că va depăşi vreo 2.500 de lei. Pentru un cetăţean de rând, asta ar fi fatal.
Gianina Şerban, deputat AUR: 1.400 de lei.
Reporter: Când aţi făcut poliţa RCA?
Gianina Şerban, deputat AUR: Cred că acum 2 luni. La Euroins.
Proiectul privind plafonarea RCA ar trebui să fie votat mâine, în şedinţa de Guvern. Dar asta nu înseamnă că nu mai poate suferi modificări. Între timp, statul îşi face planuri ca, prin CEC Bank, să emită poliţe auto până la finalul lunii mai. În prezent, pe piaţa RCA au mai rămas 8 asigurători, după ieşirea Euroins.
La preţurile mari ale asigurărilor obligatorii, experţii se aşteaptă ca, în viitor, un număr tot mai mare de şoferi să circule fără RCA. Anul trecut, au fost date peste opt mii de sancţiuni pentru lipsa asigurării obligatorii. În primele 9 luni din 2022, companiile de asigurări au avut încasări de peste 12 miliarde de lei şi au plătit despăgubiri de puţin peste 6 miliarde.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰