Imaginile cu jaful care a pus beţe în roate lucrărilor la Autostrada Unirii. Scuza inventată de cele două surori, prinse cu sacii plini de "fier vechi"
Ne tăiem singuri craca de sub picioare. După ani de aşteptare şi un start greoi, Autostrada Unirii Târgu Mureş - Iaşi riscă noi întârzieri. Două femei au furat zeci de ţevi de aluminiu cu ajutorul cărora experţii făceau studiul de fezabilitate. Au vândut apoi conductele cu 50 de lei, la fier vechi, şi au pus în pericol un proiect de sute de milioane de euro.
De Clara Mihociu la 22.03.2023, 21:15"Furtul a avut loc ziua în amiaza mare, chiar în jurul orelor prânzului. Au ajuns aici, au văzut cele două porţi ale curţii hotelului larg deschise şi mai apoi înăuntru ţevile de aluminiu. Au intrat fără să stea prea mult pe gânduri. Au luat acele ţevi şi au încercat să se facă nevăzute", spune Clara Mihociu, reporter Observator.
9 kg de ţevi aluminiu, furate în 15 minute
În 15 minute, cele două femei, surori, au furat nouă kilograme de ţevi de aluminiu. Prada era în curtea unui hotel din Târgu Frumos, unde erau cazaţi angajaţii care fac măsurătorile pentru Autostrada Unirii.
Camerele de supraveghere din zonă le-au filmat cum abia merg, împovărate de sacii grei în care era prada lor. Studiază locul un timp şi când cred că nu le vede nimeni, încarcă marfa în cutii şi le cară cu un cărucior spre depozitul de fier vechi.
Scuza inventată de femei
Până să ajungă la depozitul de materiale refolosibile au avut timp să inventeze şi o poveste care să nu le acuze. "Au spus că le-au găsit la tomberon, că le-a dat o femeie. După ce le-am văzut, seamana foarte bine cu... de la centrală, ţevile de evacuare a gazelor. Au primit suma de 50 de lei şi au plecat", spune Vasile Anton, reprezentant firma fier vechi.
Rămaşi fără obiectul muncii, tehnicienii care fac studiul de fezabilitate pentru Autostrada Unirii au anunţat poliţia, iar agenţii au reuşit să recupereze ţevile de aluminiu. Fără ele, mişcarea pământului nu mai putea fi studiată. "În momentul în care se fac găurile în pământ până la 25 de metri, aceste ţevi de aluminiu ţin efectiv pământul să nu aibă loc surparea până la 25 de metri", explică Laur Lumezeanu, inginer.
Constructorii autostrăzii s-au ales cu încă o întârziere. "Acum am pierdut o zi, chiar două. În aceste două zile, cu aceste două utilaje de forat presupun că discutăm undeva la cel puţin 100 de metri de forat care s-au întârziat. Putem ajunge în pericol să nu mai putem finaliza la timp. Ne autosabotăm, da", a declarat Irinel Bucur, preşedintele Asociaţiei "Hai că se poate".
Deocamdată, autostrada A8 este la nivelul investigaţiilor în teren, necesare studiului de fezabilitate. Nu se lucrează pe niciun kilometru din cei 300 planificaţi.