Au paralizat Capitala pentru a se plânge de salariile de minimum 4.500 de lei. Călătorii, nevoiţi să meargă şi 8 km pe jos
Grevă fără precedent, astăzi în transportul public din capitală. Autobuzele, troilebuzele şi tramvaiele au rămas în depou, iar traficul a fost paralizat de la primele ore ale zilei. Prinpala nemulţumire a angajaţilor: salarii. Cu toate acestea, şoferii STB câştigă în medie 4.500-5.500 de lei, iar un şef de serviciu poate ajunge la 11 mii de lei. Călătorii au plătit preţul revoltei, unii au mers opt kilometri pe jos.
De Redactia Observator la 20.01.2022, 19:33Vă rog pe toţi ieşiţi în traseu şi credeţi-mă că o să fim deschişi.
Nu ieşim!
Şi n-au ieşit. Toate autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele din Bucureşti au rămas în garaje şi depouri. Şoferii şi vatmanii vor mai mulţi bani. În staţii, oamenii şi au început ziua într un coşmar: cum vor ajunge la muncă.
Călători: Nu vine! De o juma de oră stau.
- Nu circulă astăzi niciun tramvai, niciun autobuz.
- Nicuşor Dan, după greva STB care a paralizat Capitala: "Este orchestrată". Plângeri penale împotriva liderilor...
- Greva STB suspendată de instanță. Tribunalul a dispus reluarea imediată a activitații șoferilor
- Cât câștigă în fiecare lună un șofer de la STB: "Dacă ăsta este un salariu foarte mare, atunci aşa o fi"
-Pai si oamenii cu ce se duc la munca? Ai,ai,ai, păi ce facem frăţioare?
Pentru mulţi, singura soluţie a fost maratonul matinal.
Bucureşteni: -Venim de două staţii pe jos şi mai avem 3 de mers pe jos.
-Mă duc acum la serviciu, uitaţi, mă duc pe jos.
Reporter: Câţi km înseamnă asta?
Bucureştean: Cred că sunt 8 km pana acolo, vă daţi seama.
Cei mai mulţi s-au refugiat la metrou, care a devenit neîncăpător
Metrorex a pus în circulaţie toate garniturile, însă nu a putut compensa lipsa celor 1.400 de mijloace de transport de suprafaţă. Taxiurile au devenit greu de găsit, iar cursele Uber sau Bolt s-au scumpit de câteva ori.
Alexandra Văcaru, prefectul Capitalei: Totodată au fost suplimentate efectivele de poliţişti şi cu Poliţie Locală pt fluidizarea traficului.
La ora 16, instanţa a declarat greva ilegală, dar greviştii nu au ieşit imediat pe traseu.
Bucureştean: Nu e normal, aşa ceva să se întâmple chiar în Capitală.
Reporter: Aţi ieşit totuşi să aşteptaţi autobuzul? De ce?
Bucureştean: Nu mi-a venit să cred!
Reporter: De cât timp aşteptaţi aici în staţie?
Bucureştean: De o jumătate de oră.
Bucureşteancă: La Podul Mărăşeşti.
Reporter: Ce s-a întâmplat?
Bucureşteancă: - Mă duc că am de plătit ceva, mamă. Patru staţii pe jos! Vai de viaţa mea, vai de sufletul meu!
- Două ore am făcut pe jos de la Antiaeriană şi până aici la Alba Iulia! Nişte nemernici, nişte nemernici! Nu mai pot, nu mai pot!
Şi angajaţii STB spun că nu mai pot. Vor salarii mai mari cu 35%, sporuri de noapte şi de weekend şi condiţii mai bune de lucru.
Angajaţi STB: - Condiţiile de muncă sunt jalnice, nu avem vagoane cu care să ieşim în traseu, parcul este pierdut din cauza pieselor lipsă. Salariile sunt cum sunt. Nu au mai crescut de foarte mult timp.
- Nu avem cu ce să lucrăm. Mijloacele de transport sunt învechite, uzură foarte mare, nu mai prezintă siguranţă în trafic.
- Ne cerem scuze pentru blocaj. Asta e, trebuie să ne cerem şi noi drepturile.
Angajat: Sunt la întreţinere, sunt sudor.
Reporter: Şi ce salariu aveţi dumneavoastră?
Angajat: 2.400.
Grevă fără precedent la STB
Salariul mediu din STB este puţin peste 4.000 de lei, mai mare decât media naţională. Şoferii şi vatmanii câştigă lunar în jur de 5.500 de lei. Aproape un miliard de lei se duce anual pe salarii. 80 la sută din bugetul STB.
Nicuşor Dan, primarul Capitalei: Este o grevă ilegală pentru multe motive. În primul rând suntem în stare de alertă şi în starea de alertă nu se face greva. Şi chiar dacă nu am fi în stare de alertă există obligaţie legală ca pentru acele servicii importante, printre care transportul public să fie asigurată o activitate de o treime.
Vasile Petrariu, lider de sindicat: Am văzut declaratia primarului general care neavând alte soluţii, ca de obicei, nu ştie decât să acuze. Problema este că s-a ajuns la această situaţie nu din cauza salariaţior, ci din cauza celor care decid, care au dat dovadă de inconştienţă, ignorând toate semnalele pe care noi le-am dat în ultimele două luni de zile.
Adrian Criţ, director STB: Dar oare sindicatul spune ceva de furtul de combustibil? Spune ceva de repartizarile facute pentru a scoate în evidenţă şi a beneficia de niste drepturi salariale suplimentare liderii sindicali? Spune ceva de faptul că salariile din ultimii 4 ai s-au dublat?
Directorul STB a cerut liste cu toţi greviştii şi a depus plângeri penale împotriva liderilor de sindicat, pe care îi acuză că i-au manipulat pe şoferi şi vatmani. Peste 500.000 de bucureşteni călătoresc zilnic cu STB.