Video Alimentele de bază care s-ar putea ieftini. Guvernul vrea plafonarea adaosului comercial, care ajunge uneori şi la 300%
Carnea, uleiul sau ouăle ar putea costa mai puţin. Guvernul Ciolacu vrea să dea o ordonanţă prin care să pună plafon la adaosul comercial pentru alimentele de bază.
Proaspăt instalat la Palatul Victoria, noul premier promite preţuri mai mici la alimente. "Inflaţia să scadă. Oamenii să simtă asta în preţurile unor produse de bază. Asta vrem să facem imediat şi să acţionăm încă de săptămâna viitoare", a declarat Marcel Ciolacu, premierul României.
Adaosul comercial, plafonat la alimente
Concret, se doreşte plafonarea adaosului comercial. Ar putea fi făcută, într-o primă fază, pe o perioadă de 180 de zile. Şi vizează întregul lanţ, de la producător şi până la retaileri. Vor fi luate în calcul mai multe alimente de bază: pâine, lapte, carne, ouă, ulei, făină, mălai şi până la fructe şi legume proaspete. La produsele de panificaţie adaosul comercial ar fi acum de 80%, iar la ulei, de peste 70%.
"Pe noi ne ajută oricât s-ar ieftini. Ne-ar prinde bine. Şi dacă pune 5, 7, 8% pentru noi contează", crede un român. "Te apucă durerea de cap să vii în piaţă, să stai să drămuieşti fiecare bănuţ. E foarte greu", spune altcineva. "Sigur că este o idee bună. Pentru că venim cu 100 de lei la piaţă, ne limităm la un singur produs", zice un alt român.
- Marcel Ciolacu a vorbit de reducerea prețurilor la alimente în prima ședință a cabinetului: "Oamenii să simtă...
- Primul mesaj pentru români al premierului Marcel Ciolacu. Vrea să scadă de urgență prețul unor alimente de bază
- Aplicația prin care cumperi produse alimentare cu reduceri şi de 50%. Clienţii, încurajaţi să pună în coş...
Unii retaileri au adaos şi de 300%
În prezent, legea nu impune o limitare în ceea ce priveşte adaosul. Comercianţii îl stabilesc în funcţie de propriile criterii. "Partea de rafturi, mergem cu un adaos maxim de 30%, la produsele care necesită frig mergem cu un adaos de 40%. Asta depinde de la produs la produs. Nu vrem să exagerăm, mai ales cu produsele de bază", explică Ştefania Grama, proprietar băcănie. "Avem un caşcaval de Săveni. Este atestat. Avem un adaos de 40%. Dar clienţii vin la noi şi ne spun că în retail este mult mai scump. Cu 15% mai scump în retail", adaugă ea.
Unii retaileri practică adaosuri şi de 300%. Asta înseamnă că produsul pleacă la un anumit preţ de la producător şi ajunge, în magazine, să coste chiar şi de trei ori mai mult. "Aici sunt prune proaspete pe care trebuie să le fierbi până ajung la această consistenţă. Deci noi scoatem apa din fructe", arată Bibiana Stanciulov, producător magiun. Bibiana Stanciulov e cea care produce magiunul de Topoloveni. În propriul magazin, un borcan se vinde cu 14 lei. În supermarket, costă însă 19 lei, cu 35% mai mult.
Ce cred analiştii fiscali
Plafonarea adaosului nu e însă privită cu ochi bun de analiştii fiscali. "Am avut exemple recente foarte aproape de noi. Cu plafonări de preţuri, în Ungaria şi s-a ajuns la penurie. Nu funcţionează aşa. Nu înţeleg care este fundamentarea teoretică a unor astfel de iniţiative", susţine Gabriel Biriş, analist fiscal.
Iniţiativa urmează să fie discutată cu cei din industrie, iar săptămâna viitoare Executivul trebuie să spună concret la ce nivel vrea să facă plafonarea. O măsură asemănătoare a fost luată în cazul laptelui, de la 1 mai. Procesatorii şi marile magazine au fost de acord să reducă preţul cu 20%.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰