Video Ce se va întâmpla cu preţurile la RCA în România după insolvenţa Euroins
Este cutremur pe piaţa asigurărilor. ASF a anunţat că retrage licenţa Euroins şi constată insolvenţa companiei. Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), a vorbit pentru Observator despre ce se întâmplă cu românii asiguraţi la Euroins, dar şi care ar putea fi evoluţia preţurilor la RCA.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat, vineri dimineaţă, că retrage autorizaţia celei mai mari companii de asigurări auto din România, Euroins. Compania intră în insolvenţă, a patra pe piaţa de asigurări din 2015 încoace. Asta înseamnă o nouă lovitură pentru proprietarii de autoturisme, în condiţiile în care preţurile poliţelor RCA au crescut cu peste 70% anul trecut. Iar românii care au asigurare RCA la compania Euroins vor să ştie ce e de făcut în continuare.
Ce se întâmplă cu cei asiguraţi la Euroins
Mădălin Roşu, preşedintele BAAR: Poliţele rămân în vigoare şi vor funcţiona. Sigur, o să apară o problemă mai degrabă de procedură. Probabil că vom avea nişte timpi puţin mai mari în zona asta de constatare de daune, de instrumentare de daune. Procedural, ASF a anunţat astăzi, dar probabil că vom vedea cât de curând şi în Monitorul Oficial o decizie concretă. De la momentul respectiv, FGA intră în atribuţii, iar dosarele de daună vor fi preluate de către Fondul de Garantare.
Mădălin Roşu, preşedintele BAAR: Plăteşte şi Fondul de Garantare, plăteşte şi Biroul Asiguratorilor Auto din România pentru daunele produse în afara ţării de şoferii care au călătorit la un moment dat. Nu spune nimeni că eset cea mai fericită situaţie. Este una neplăcută şi e greu de absorbit încă un şoc după un timp relativ scurt.
Mădălin Roşu, preşedintele BAAR: Fondul de Garantare trebuie să intervină. De data asta, persoanele păgubite trebuie să se adreseze direct Fondului de Garantare. Vom face acolo o solicitare, o cerere de plată. Există procedura chiar pe site-ul Fondului de Garantare. Dacă nu mă înşel, este cumva identică cu cea de la City Insurance. Probabil că vor fi schimbate câteva lucruri.
Mădălin Roşu, preşedintele BAAR: Nota de constatare se va emite de către Fondul de Garantare, chiar plata se poate face direct de Fondul de Garantare. E important de spus că fondul intră cam la două luni în plată efectivă. Deci, din momentul în care intră în procedura operaţională, plăţile vor fi făcute cu un interval destul de mare.
Va fi mai rău decât la falimentul City Insurance?
Mădălin Roşu, preşedintele BAAR: E clar că niciun faliment nu seamănă cu altul. E greu de spus în momentul de faţă că discutăm despre un faliment. Avem un comunicat al ASF prin care se cere începerea procedurii. Vor interveni şi instanţele de judecată care trebuie să judece solicitarea respectivă şi să dea o decizie. Momentan, ştim că ASF a retras autorizaţia. Practic, de astăzi, Euroins nu mai poate vinde poliţe de asigurare.
Cât ar putea creşte preţurile RCA
Mădălin Roşu, preşedintele BAAR: Mi-e greu să comentez sumele. Dacă citim foarte atent, sumele respective sunt necesare pentru acoperirea unor cerinţe de capital. Nu înseamnă neapărat că ele au lipsit sau nu. Lucrurile sunt mult mai complexe. Când un asigurator începe să preia riscuri în asigurare, e obligat să aibă un capital social care să-i permită nu doar plata, ci o rată a solvabilităţii suficientă. Nu vorbim de lichiditate. E foarte scump să fii asigurator în zona de răspundere civilă.
În ultimii 3 ani ani, ASF a aplicat 26 de sancţiuni în cazul Euroins.
Mădălin Roşu, preşedintele BAAR: Preţurile mici ne-au putut susţine daunele. Dacă vine cineva şi plafonează, mă gândesc că plafonează tot la un preţ mic. Care e mesajul? Dacă sunt suficiente fonduri care să acopere daunele, nu cred că e nicio problemă. (...) Poliţele sunt valabine, garanţia există. Şi iată şi părţile bune. Statul român are un mecanism de garantare unic chiar la nivel european. Garantează foarte OK. Sigur, există şi nişte limite.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰