Video La 24 de ani, nu visează la casă sau maşină. De ce respinge ideea, la fel ca mulţi tineri din generaţia Z
La vremuri noi, dorinţe noi! Tinerii din generaţia Z nu mai ţin morţiş să fie proprietari, ca părinţii lor. Preferă să stea cu chirie şi să închirieze maşini când au nevoie. Iar economiile lor nu mai stau în bănci. Preferă investiţiile. Mobilitate şi autonomie sunt cuvintele care definesc această generaţie.
La 24 de ani, nu are în proprietate nici locuinţă, nici maşină. "La orele de vârf, metroul e probabil cea mai rapidă variantă. La momentul actual stau în chirie, motivul fiind acela că iau în calcul o carieră în afara ţării la un moment dat şi nu aş vrea neapărat să fiu legat de un credit în România", spune acesta.
Generaţia fără casă şi maşină
Face parte din generaţia Z, aşa cum sunt numiţi cei născuţi între 1996 şi 2010. Un studiu recent arată că ei evită să-şi cumpere maşina, din cauza costurilor ridicate, atât cu achiziţia, cât şi cu întreţinerea. Mai mult, preferă transportul în comun, pentru a evita traficul. Iar când vine vorba de vacanţă, nu se feresc să plece la drum în maşinile prietenilor.
"Pentru mulţi tineri, drumul spre mare este mai ieftin şi mai simplu dacă nu îl fac cu maşina. Dovadă fac trenurile pline spre litoral", arată Ingrid Tîrziu, reporter Observator. "Mi se pare mai convenabil şi ca preţ şi că în Bucureşti e destul de greu să ai maşină, din cauza locurilor de parcare şi a agitaţiei mult mai mare", crede un tânăr.
- Studiu: Piața muncii, greu de mulțumit. Tinerii vor salarii mari, fără experienţă, iar 2 din 5 nu se angajează...
- De ce renunţă tinerii din generaţia Z la joburi. Factorul decisiv care îi îndeamnă să-şi schimbe locul de muncă
- Țara din Asia care a vrut să implementeze săptămâna de lucru de 69 de ore. Proiectul, respins de mileniali și...
"Investesc în acţiuni pentru viitor. În studii şi în altele. Mi-aş dori după o anumită vârstă să-mi cumpăr propria casă, dar prima dată o chirie e o alegere bună", mărturiseşte un tânăr. "Mai degrabă aş merge cu metroul, cu autobuzul, pe jos. Cu trenul, deşi se întâmplă să mai întârzie, măcar nu stau blocată în trafic", spune un altul.
Specialiştii auto spun că marii producători de maşini încep deja să se alinieze trendurilor setate de Generaţia Z, pentru a-i atrage pe viitor spre achiziţia unei maşini personale. "Este clar că din ce în ce mai mulţi tineri se orientează către maşinile electrice, ceea ce este absolut normal, pentru că vin la pachet cu mai puţină întreţinere, mai puţină mentenanţă, costuri mai mici. Este aceeaşi mişcare care s-a întâmplat şi în alte zone, în alte servicii, dacă vorbim despre muzică, dacă vorbim despre filme. Nu mai simţi nevoia să deţii filmul respectiv sau melodia respectivă, ci pur şi simplu ai acces la o platformă", a explicat Ciprian Cherciu, analist energie auto.
Sociologii susţin că stilul de viaţă al tinerilor este influenţat de trendurile occidentale. "Tinerii au dorinţa aceasta de a-şi schimba viaţa cât mai des. Sunt şi alte aspecte: autonomie, care pare fi un pic mai pronunţată în cazul lor. Se mulţumesc o parte dintre ei şi cu venituri mai reduse, dar cu calitatea muncii mult mai bună, care să le ofere mai multe satisfacţii", spune Sorin Cace, sociolog.
Generaţia Z este considerată prima care a luat contact cu lumea digitală de la o vârstă fragedă.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰