Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Rabla Plus 2024: început slab pentru noul program. De ce nu mai sunt românii interesaţi de maşinile electrice. Nu s-au cheltuit nici 1% din banii alocaţi persoanelor fizice

S-a dat startul unui nou program Rabla Plus, dar românii nu se mai înghesuie să-şi cumpere maşini electrice. Dacă în anii trecuţi bugetele se epuizau în doar câteva minute, până acum nu s-au cheltuit nici măcar 1% din banii alocaţi persoanelor fizice. De vină ar fi reducerea la jumătate a valorii ecotichetului. În instituţilie publice, programul a avut acelaşi succes: sumele alocate s-au epuizat în 8 minute. 

de Mădălina Chiţac

la 19.08.2024 , 20:19

Andrei Popescu şi-a cumpărat anul trecut maşina electrică, prin programul Rabla Plus. "Ce m-a împins să merg pe maşina electrică era şi voucherul de la stat. În total am plătit 40.000. La momentul comenzii erau încă foarte multe locuri unde puteai să o încarci chiar gratis şi atunci astea erau principalele avantaje", spune Andrei Popescu, proprietar maşină electrică.

Rabla Plus 2024, început slab

Între timp, reîncărcarea a început să coste. Iar statul n-a mai fost dispus să ofere aşa de mulţi bani pentru achiziţia de maşini electrice. De la 51.000 de lei, cât oferea statul anul trecut, valoarea ecotichetului scade până la jumătate şi ajunge la 25.500 de lei, bani care pot fi folosiţi pentru cumpărarea unei maşini full electrice. Dacă, în schimb, alegem să achiziţionăm o maşină electrică hibrid, banii de la stat sunt şi mai puţini, doar 13.000 de lei. 

Vezi și

"Nu cred că aş mai lua o altă maşină electrică, cu ecotichetul la jumătate. Era un avantaj mare reducerea de la stat", adaugă Andrei Popescu, proprietar maşină electrică. La fel au gândit-o şi alţi şoferi. Aşa că programul Rabla Plus din acest an a pornit cu stângul. Startul s-a dat la 10 dimineaţa.

Pe acelaşi subiect

Nu s-au dat nici 1% din fonduri

"Pentru persoanele fizice, din bugetul alocat, de 100 de milioane, au fost rezervaţi doar 663.000 de lei, cu un număr de 25 de maşini electrice şi două hibrid plug in", a declarat Adrian Corbu, vicepreşedinte AFM. Adică nici măcar 1% din sumă. Pentru persoanele juridice, au fost depuse doar 63 de dosare şi s-a rezervat până acum doar 6% din bugetul alocat.

La instituţiile publice însă, sumele alocate s-au epuizat în doar opt minute. "Interesul este mai mic. Cei care aveau să-şi cumpere maşina şi-au cam făcut temele, şi-au cam făcut bugetele şi atunci achiziţiile s-au făcut", spune Cristian Preoteasa, director executiv dealer auto.

"Faptul că ecobonusul a scăzut a făcut mulţi clienţi să fie mai puţin doritori de a-şi cumpăra o maşină electrică", mai spune Adi Dima, expert auto. "La momentul la care a scăzut, ne aşteptam să se întâmple treaba asta. Cu valoarea asta, de 5.000 de euro, încă suntem în topul ţărilor din Europa, ca şi subvenţie", adaugă Adrian Corbu, vicepreşedinte AFM.

Vestea bună e că preţurile scad uşor la maşinile electrice. "Poate că producătorii auto nu vor susţine din buzunarul lor diferenţa de 5.000 de euro faţă de ecobonusul din anii trecuţi, dar cu siguranţă 2-3.000 vor putea să susţină şi ei", crede Adi Dima, expert auto

Spre exemplu, o Dacia Spring costa şi 20.000 de euro când valoarea ecotichetului era mai mare. Acum, costă în jur de 18.000 de euro. "În varianta în care erau 10.000 de euro, era o sumă foarte bună. Dar şi în varianta în care sunt 5.000 de euro, e un ajutor substanţial. Achiziţia unei astfel de maşini nu este ţinută doar de suportul respectiv. Este o achiziţie pe termen lung. Criteriul numărul 1 este autonomia. Criteriul nr. 2 este valoarea de revânzare a maşinii", spune Cristian Preoteasa, director executiv dealer auto.

Valoare care scade extrem de mult de la un an la altul. Motiv pentru care firmele de leasing care domină piața auto din Europa au fost obligate să dubleze prețurile în ultimii trei ani pentru mașinile electrice. 

Mădălina Chiţac Like

Mi-am dorit mereu să am locul ăla de muncă “ieșit din tipare”. Îmi plac oamenii și lucrurile palpitante, îmi place imprevizibilul și ineditul. Iar reporteria are din plin așa ceva.

Întrebarea zilei
Noi asigurări, pentru biciclete şi anvelope. Veţi apela la ele?
Observator » Ştiri economice » Rabla Plus 2024: început slab pentru noul program. De ce nu mai sunt românii interesaţi de maşinile electrice. Nu s-au cheltuit nici 1% din banii alocaţi persoanelor fizice