Video Ziua în care românii fac cele mai multe cumpărături. Ce e "vinerea dulce" şi unde se simte puternic această tendinţă
Spune-mi când şi ce cumperi ca să-ţi spun cine eşti. Obiceiurile noastre de consum, analizate de inteligenţa artificială, arată că facem cele mai multe cumpărături în ziua de salariu, iar femeile sunt cele care merg la shopping mai des sau trimit bărbaţii la magazin cu listă. În mediul rural, analza a scos la iveală un fenomen "picant": vinerea dulce.
Peste 60% dintre cumpărăturile din magazinele româneşti sunt făcute de femei! Datele arată că un coş de cumpărături al unei doamne este de obicei gândit să acopere toate nevoile gospodăriei.
Atunci când bărbaţii nu pleacă de acasă cu listă de cumpărături, preferă mai degrabă să-şi satisfacă micile pofte, cum ar fi dulcele, gustările sărate sau băuturile spirtoase, în timp ce femeile se gândesc mai degrabă la economia casei şi cumpără cel mai des carne, produse lactate sau produse de panificaţie.
"Bărbaţii sunt extensia deciziei femeilor. Vedem de exemplu bărbaţi care aşteaptă ca persoana cu care au ajuns la shopping să iasă din magazin şi aşteaptă mult! Sunt trimişi pentru cumpărături, trimit Whatsappuri să se asigure că nu greşesc", spune Dan Marc, CEO companie studiu.
"De obicei soţia trece pe listă ce ne trebuie pentru gătit, iar eu adaug lucrurile pe care ne place să le mâncăm: dulciurile, băuturi, bere, vin", spune un bărbat. "Cred că ne gândim mai mult la ce gătim şi ştim ingredientele mai clar decât ei!", consideră o femeie.
- Bugetul pentru 2025 şi bugetul asigurărilor sociale, adoptate de Parlament
- Ziua în care românii fac cele mai multe cumpărături. Ce e "vinerea dulce" şi unde se simte puternic această...
- Rata unui apartament în Bucureşti, cu 30 de euro mai mică decât chiria. Sfatul experţilor despre ce să alegem
- Facturi de infarct la întreținerea pe luna decembrie, în București. Cât a plătit un bărbat din Sectorul 3
- Shein şi Temu, taxate suplimentar de Comisia Europeană. Produsele s-ar putea scumpi cu cel puţin 25%
Când şi ce cumpărăm
La ţară, alimentele de bază precum uleiul, zahărul şi laptele sunt cele mai cumpărate. La oraş, cererea a crescut semnificativ pe segmetul gustărilor dulci, mezelurilor şi răcoritoarelor, pentru o masă rapidă.
Studiul ce analizează comportamentul cumpărătorilor a scos la iveală şi detalii "picante". "Sunt femei între 32 şi 38 de ani care locuiesc în ruralul mediu şi mare sau urbanul foarte mic şi cumpără vinerea, între 11 şi 1 cam 2 kg de făină, o sticlă de vin roşu undeva la 35 de lei şi prezervative! Bărbaţii care lucrează pe şantiere, sunt şoferi pe camioane, se întorc vinerea acasă şi de aia o numim vinerea dulce!", adaugă Dan Marc, CEO companie studiu.
Lista de alimente este influenţată şi de starea civilă. Cuplurile tinere sunt mai predispuse să investească în produse de calitate şi sunt mai atente la etichetă. "Etapa de viaţă influenţează cel mai mult felul în care oamenii îşi structurează coşul de produse. În momentul în care într-un cuplu se cumulează două venituri, avem de a face cu un venit disponibil mai mare", arată Dan Petre, sociolog.
"Consumatorul român este un mix foarte interesant între tradiţional şi digital. Am devenit entuziasmaţi de tehnologie, dar vânzările şi cumpărăturile sunt o experienţă umană înainte de toate, deci când amesteci cele două, ai făcut-o bine, şi asta face România", a explicat Andrew Lipsman, analist global în retail.
Indiferent ce punem în coş, un lucru e cert: ne înghesuim în supermarketuri în ziua de salariu.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰