Barem subiecte Evaluarea Națională 2020. Cum trebuiau rezolvate subiectele la Limba română
Evaluarea Națională a început luni, 15 iunie 2020, cu proba scrisă la Limba și literatura română.
- Peste 170.000 de elevi, absolvenţi de clasa a VIII-a, susțin examenul de Evaluare Națională 2020.
- În acest an a fost eliminată materia din semestrul al doilea.
Barem subiecte la Limba Română
La examenul de Evaluare Naţională din acest an a fost eliminată materia din semestrul al doilea al anului școlar 2019-2020.
Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a este un examen naţional şi reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competenţelor dobândite pe parcursul învăţământului gimnazial.
Subiectele de la Evaluare Naţională 2020: Limba română
La Subiectul I, elevii au avut de răspuns mai multor cerințe de vocabular pe marginea unui text la prima vedere – “Zborul” de Sorin Titel. De asemenea, ei au avut de argumentat apartenența la genul epic a textului de la primul punct.
La Subiectul II A, elevii au făcut analiză gramaticală pe un text dat,după Ionuț Cristian Ungureanu, ”Viața de geniu: Traian Vuia, avocatul care nu a renunțat la visul său adevărat - zborul”.
La punctul B, candidații au avut de redactat o narațiune de 15-300 de cuvinte în care să prezinte o întâmplare petrecută în timpul unei activități preferate.
Cum trebuiau rezolvate subiectele la Limba română
O profesoara de Limba română de la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, Ecaterina Stanca, a rezolvat subiectele pentru Edupedu.ro.
Rezolvare Subiectul I A
- ciudată = stranie; era = exista, se afla
- cratima, semn de ortografie, marchează fonetic rostirea împreună a două cuvinte ”urce” și ”în” cu dispariția vocalei „î” pentru evitarea hiatului. Morfologic, desparte verbul „urce” de prepoziția „în”.
- oprită = participiu cu valoare adjectivală prin conversiune (procedeul adjectivizării); balconaș = substantiv derivat cu ajutorul sufixului diminutival „-aș”
- erau = diftong (descendent); groa-se = difting (ascendent)
- Idei secundare: a) Mama băiatului adormit iese tiptil din odaie; b) Băiatul se trezește deoarece era foarte cald. Idei principale: fiecare elev va selecta ideile principale din tex, la alegere.
- Sunele produse de muzicuță nu erau armonioase deoarece intrase apă în interiorul instrumentului de cântat, căci fratele mai mare fusese la râu, iar „părul și muzicuța erau ude, în muzicuță intrase apă, și sunetele care ieșeau din ea nu erau tocmai armonioase”
Rezolvare Subiectul I B
Trebuia ca elevii să știe definiția genului epic, minimum două trăsături ale acestuia, pe care apoi să le exemplifice valorificând textul dat:
1) prezența naratorului obiectiv
2) a personajelor (numindu-le), ori
3) acțiunea prezentată logic și cronologic prin tehnica înlănțuirii sau
4) modul de expunere specific narațiunii (precizându-se și rolul acesteia)
Rezolvare Subiectul al II-lea
1. 18 martie 1906; județul Timiș
2. Articolul este „Viața unui geniu: Traian Vuia, avocatul care nu a renunțat la visul său adevărat – zborul, iar sursa este site-ul www.historia.ro
3. a avut = mod indicativ, timp – perfect compus; să renunțe = mod conjunctiv, timp – prezent;
4. traseul = subiect simplu, substantiv comun; lui = atribut pronomial genitival, pronume personal;
5. Propoziția principală: „văzând o șansă de finațare, Vuia decide”; propoziția subordonată completivă directă: „să plece în iulie 1902 la Paris”
6. Întrebarea este unde a dispărut
Calendarul examenului de Evaluare națională 2020
Conform calendarului de examene, luni, elevii de clasa a VIII-a vor susţine luni proba scrisă la Limba şi literatura română, iar miercuri pe cea la Matematică.
Elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine joi proba la limba maternă.
Pe 22 iunie se vor afişa rezultatele, până la ora 14,00. În aceeaşi zi, între orele 16.00 şi 19.00, şi pe 23 iunie, între orele 8.00 – 12.00, se vor putea depune contestaţiile.
În data de 27 iunie este programată afişarea rezultatelor finale după soluţionarea contestaţiilor.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰