Cine este Ion Rădoi, şeful sindicatului care a creat haos în Bucureşti după greva spontană de la metrou
Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, este liderul de sindicat de la metrou de mai bine de 15 ani, timp în care a cunoscut 20 de miniștri ai Transporturilor și mai mulți directori ai companiei Metrorex, negociind cu fiecare, aproape anual, binele angajaților, în detrimentul stabilității financiare a companiei.
Ion Rădoi deține în prezent mai multe funcții. Este preşedintele Sindicatului liber metrou - Unitatea și preşedintele Federației Sindicatelor din Transporturi, Transloc și Servicii Publice "ATU România". În plus, este membru în Comitetul executiv al Federației Europene a Transportatorilor.
Liderul de sindicat a intrat în Parlamentul României în anul 2000, din partea PDSR, devenită ulterior PSD. A fost senator din partea PSD Giurgiu, urmând legislatura din perioada 2004-2008. În CV-ul publicat pe pagina Camerei Deputaților la începutul carierei sale politice Ion Rădoi a trecut la capitolul studii, Facultatea de Electronică din București și Facultatea de Telecomenzi Feroviare, menționând că are studii sociale și sindicale, potrivit ziare.com
A lucrat la Telemecanică Trafic Metrou din București, apoi a devenit președinte la Unitatea Sindicatul Liber (USL) Metrou, vicepreședinte al Blocului Național Sindical (BNS) și președinte al Convenției Naționale a Transporturilor. Deşi figura în 2005 ca senator în Parlamentul României, presa îl menţiona deja ca lider al sindicatului de la metrou.
Studii:
- Facultatea Electronică Bucureşti;
- Facultatea Telecomenzi Feroviare;
- studii sociale, sindicale, Anglia, USA, Israel.
Activitate profesională:
- şef serviciu TELEMECANICA TRAFIC METROU Bucureşti;
- preşedinte sindicat USL METROU;
- vicepreşedinde BNS;
- preşedinte al Convenţiei Naţionale a Transporturilor.
Activitate politică:
- preşedinte de sindicat
- Activitate parlamentară
- 2000-2004, deputat PDSR
Legăturile dintre USLM și Sindomet Servcom SRL
Unitatea Sindicatul Liber Metrou deţine firma Sindomet Servcom SRL care are contracte cu Metrorex pentru spaţiile comerciale și pentru spațiile de publicitate, însă deţine şi un complex turistic în zona Buşteni, cu reduceri de 99% pentru angajații Metrorex, astfel încât aceştia îşi pot petrece concediile acolo.
"Sindomet Servcom SRL a avut două contracte cu Metrorex: unul pentru spațiile comerciale (expirat în 2018) prin care firma încasa 75% și Metrorex doar 25% din valorificarea acestora şi un contract pentru spațiile de publicitate (expirat din 2019), din care Sindomet încasa 53%, iar Metrorex doar 47%", declara Cătălin Drula.
Astfel, toate profiturile provenite din spaţiile comerciale,d ar şi în urma reclamelor afişate în subteran au ajuns, în procent mult mai mare, la firma Sindomet Servcom SRL.
Greva spontană de la metrou și desfiinţarea spațiilor comerciale
Haosul de la metrou a venit după ce, în mai puţin de o săptămână, toate spaţiile comerciale din galeriile de evacuare ar urma să fie desfiinţate. Metrorex a justificat decizia prin faptul că ar fi puşi în pericol călătorii în caz de evacuare de urgenţă. Sindicatul, cel care controlează chioşcurile, spune că de fapt e un război declarat de ministrul Transporturilor.
Cătălin Drula, ministrul Transporturilor, a catalogat greva de la metrou că fiind "o acțiune ilegală", susținând că miza este reprezentată de "afacerile oneroase cu închirierea de spații comerciale".
"Nu va lăsăți amăgiți: miza ocupării ilegale a unor şine de metrou nu o reprezintă binele angajaților. Nu, miza o reprezintă afacerile oneroase cu închirierea de spații comerciale. E dincolo de orice bănuiala având în vedere notificarea trimisă ieri pentru evacuarea spațiilor ocupate ilegal după expirarea contractului dintre Metrorex și firma sindicatului USLM în 2018. O firmă, un sindicat vor neapărat să capuşeze Metrorex în liniște, în continuare", a scris Cătălin Drula pe Facebook.
O şedinţă de urgenţă a fost organizată de reprezentanţii Primăriei, Prefecturii şi reprezentanţi din Ministerul Transporturilor şi MAI pentru a găsi soluţii în vederea gestionării situaţiei de criză. Între timp, mii de bucureşteni care au trebuit să ajungă la muncă în această dimineaţă sau să-şi ducă copiii la şcoală au trebuit să găsească soluţii alternative, motiv pentru care haosul s-a mutat din subteran la suprafaţă, oamenii fiind nevoiţi să se înghesuiască în autobuze şi tramvaie; traficul a fost de altfel îngreunat. Poliţia şi Jandarmeria au anunţat deja că protestatarii vor fi sancţionaţi pentru că nu au respectat legea, mai ales că au fost filmați cum fumează și nu respectă distanțarea în subteran.
Problema continuă să afecteze întreaga populaţie din cauza evitării unei discuţii directe între sindicalişti şi prefectul Capitalei. Acesta din urmă a menţionat că nu ştie ce cer sindicaliștii blocați la metrou, pentru nu au dorit să discute cu el, iar reprezentanții lor nu i-au răspuns la telefon.
Motivele din spatele protestului
Pe pagina de Facebook a Sindicatului Liber Din Metrou, angajații au transmis și continuă să transmită mesaje prin intermediul cărora își spun păsul. Oamenii cer demisia ministrului Drulă, a directorului Metrorex și se plâng de salarii mici și condiții grele de muncă:
"Nu mai manipulați presa, oamenii din metrou sunt supărați pentru intimidare și masurile pe care le,, coaceți în culise., fără sa-i consultați. NU spatiile comerciale sunt motivul revoltei salariaților din metrou. Noi nu putem muncii fără sa respectam instrucțiunile de serviciu, nu servicii, pe care ne obligați sa le încalcăm. Metroul este datoria noastră! Îl apărăm pana la sfârșit! UNITATE", se arată într-unul dintre mesaje.
Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, a declanșat protestul la o zi după ce Metrorex a notificat firma sindicatului care administrează spațiile comerciale din stațiile de metrou să le elibereze până în 2 aprilie. Contractele de muncă încetate din 9 martie până în prezent au fost doar în cazul persoanelor care s-au pensionat şi nicio altă măsură de încetare a contactelor de muncă nu a fost dispusă, anunță Metrorex.
Prim-ministrul Florin Cîţu a reacţionat după greva spontană, susținând că acţiunea sindicaliștilor este una ilegală și vrea ca ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, să ia măsuri urgente în acest caz.
'Un fost deputat PSD, care vede că îi dispar sinecurile, face un protest ilegal. Despre asta este acțiunea ilegală care a blocat metroul în această dimineață. Din punctul meu de vedere, nimeni nu este mai presus de lege, asta i-am transmis domnului ministru și trebuie să ia măsuri. Bucureștenii nu trebuie să sufere pentru că un fost deputat pesedist își pierde sinecuri. Am transmis același mesaj domnului ministru Bode'' a scris Florin Cîţu pe Facebook.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰