Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Cine este pilotul care a scăpat cu viaţă după ce s-a prăbuşit cu un MiG 21. Martorii povestesc cum l-au văzut pe lt. comandorul Andrei Criste catapultându-se

Accident aviatic la marginea oraşului Reghin, pe un câmp din apropierea unor sate. Un avion militar MIG 21 Lancer s-a prăbuşit în timpul unei misiuni de antrenament. Pilotul a reuşit să se catapulteze în ultimul moment şi să scape cu viaţă. 

de Alex Prunean

la 20.04.2021 , 19:37

Ora 14:30. Un sătuc liniştit din Mureş e zguduit de prăbuşirea, din senin, a unui avion Mig-ul 21 LanceR. Aparatul de zbor a intrat în picaj şi a luat foc pe o păşune a satului. Imaginile de amator arată că avionul a căzut la doar câţiva kilometri de case. 

Martor: Putea să vină oriunde. Ne omora aici! E în păşune, mă! E mare! Băi, cum a explodat, ma! 

Florea Grama, martor: Era de armată (n.r. avionul). Era peste pădure, în colo. E scrum. Venea dinspre pădure, din colo, încoace. Mai să atingă copacii. După ce a trecut de pădure, la câmp, s-au văzut trei paraşute. Pe urmă, avionul a luat foc. 

Vezi și

Cum a reuşit pilotul să se salveze

Ultima manevră a pilotului a fost să tragă manşa de catapultare. 

Mircea Budiaci, fost pilot de MIG 21: Am catapultat la 110 metri. Scaunul este extraordinar de bun. Acel scaun, deci, asigură viaţa în multe, multe situaţii primejdioase. E vorba de secunde. De la darea comenzii de catapultare, în 3,5 secunde eşti cu paraşuta deschisă.

Dinu Dumitru Cotoi, primarul comunei Batoş: Pilotul este bine, iar ăsta e lucrul cel mai îmbucurător. 

Reporter: S-a catapultat? L-aţi văzut? 

Dinu Dumitru Cotoi, primarul comunei Batoş: Da! Da! L-am văzut. 

Care este starea pilotului catapultat

Locul accidentului aviatic a fost stabilit cu ajutorul coordonatelor GPS, iar un elicopter SMURD a plecat să îl salveze pe pilot.

Aviatorul era conştient, când au ajuns medicii. Avea dureri lombare şi de picioare. A fost transportat la spitalul de urgenţă din Târgu Mureş. E în stare stabilă, iar în această seară, un avion militar îl va aduce în Capitală, la Spitalul Militar Central.  

MIG-ul 21 LanceR decolase de la Câmpia Turzii pentru un zbor de instrucţie, cu alte două aparate similare. 

Lt. comandorul Andrei Criste, pilot militar din 2008

Costi Spânu, purtător de cuvânt MApN: Locotenent Comandorul Andrei Criste este pilot militar din 2008. Are o experienţă de aproximativ 600 de ore de zbor pe aeronave supersonice, fiind certificat ca pilot operaţional pe aeronave supersonice Mig 21 LanceR. 

Experiţi în aviaţie militară vor aduna probe şi vor căuta cutia neagră a Mig-ului 21 Lancer. Parchetul Militar din Cluj a început ancheta şi va stabili dacă avionul a avut vreo defecţiune sau a fost vorba de o eroare umană. 

Pana la un verdict al anchetatorilor, toate avionele de acest tip vor rămâne la sol. 

Cronologia MIG-urilor căzute în România în ultimii 27 de ani

Din anul 1994, până în prezent, 25 de aeronave de tip MIG s-au prăbușit, iar acestea este cronologia incedentelor aviatice, potrivit Mediafax:

2 martie 1994 - Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.

10 martie 1994 - Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.

18 mai 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.

9 august 1994 - Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.

6 octombrie 1994 - Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.

14 octombrie 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului.

27 iulie 1995 - Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.

29 august 1995 - Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.

22 mai 1997 - Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.

10 decembrie 1997 - Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.

12 mai 1999 - Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.

17 august 1999 - Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometri de capătul pistei.

13 iulie 2001 - Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor.

21 februarie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.

26 martie 2002 - Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.

23 octombrie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.

26 septembrie 2003 - Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.

26 august 2004 - Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.

8 martie 2005 - Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.

22 noiembrie 2006 - O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită "instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă". Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.

1 noiembrie 2010 - Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.

12 iunie 2017 - Un MiG 21 Lancer s-a prăbuşit lângă localitatea constănţeană Nazarcea, pe un câmp, după ce pilotul s-a catapultat. Pilotul, Adrian Stancu, a scăpat cu viață. El a anunţat că avionul său are probleme majore la motor, în timpul manevrelor de aterizare.

7 iulie 2018 - Un avion MiG-21 LanceR s-a prăbuşit în timpul unui show aviatic la Baza Aeriană Borcea. Pilotul avionului a murit. El avea 36 de ani şi era pilot-şef în cadrul Escadrilei 861 Aviaţie Luptă, Baza 86 Aeriană Feteşti, având 400 de ore de zbor, din care 250 erau cu MiG - 21. 

Istoria MIG-ului în România

Forţele Aeriene Române au primit în dotare primul avion MiG-21F-13 în anul 1962, iar ulterior au intrat în serviciu variantele MiG-21 PF (denumire locală MiG-21RFM), MiG-21 PFM (denumire locală MiG-21RFMM), MiG-21M şi MiG-21MF.

De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982. MiG-21 a fost proiectat ca un avion de interceptare de front, destinat să execute misiuni în condiţii meteorologice normale şi a zburat pentru prima dată în anul 1957. 

Avionul a intrat în producţie de serie în anul 1958, fiind echipat cu un motor cu reacţie Tumanski R-11, atingând forma finală un an mai târziu sub denumirea MiG-21F. În anul 1992, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne.

Programul de modernizare a vizat crearea unor variante ale avionului, având la bază o configuraţie comună, în funcţie de misiunile pe care urmau să le execute: MiG-21 LanceR A (pentru misiuni aer-sol), LanceR B (versiune de instruire) şi LanceR C (optimizate pentru misiuni aer-aer).

Alex Prunean Like

Meseria aceasta de fapt e o vocație. Sau un microb. De fapt, ambele. Îmi aduc aminte că atunci când am intrat în “familia Antenei” eram cel mai tânăr corespondent.

Întrebarea zilei
Aţi putea să vă îndepliniţi sarcinile de serviciu într-un interval de lucru mai scurt?
Observator » Evenimente » Cine este pilotul care a scăpat cu viaţă după ce s-a prăbuşit cu un MiG 21. Martorii povestesc cum l-au văzut pe lt. comandorul Andrei Criste catapultându-se