Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video EXCLUSIV. Cum arată tunelurile Alina și Daniela, care vor străbate Munții Carpați. Muncitori din 10 țări lucrează non-stop, în ture de 12 ore

Autorităţile promit în acest an 150 de kilometri noi de drumuri de mare viteză. Se lucrează în ritm susținut și la prima autostradă care va străbate munții Carpați, între Sibiu și Pitești. Tunelurile care au fost botezate Alina și Daniela sunt primele care vor fi gata, chiar înainte de termen, speră constructorul. O echipă Observator a vizitat astăzi șantierul coordonat de o firma austriacă.

de Cristi Popovici

la 11.01.2024 , 19:44

Suntem în tunelul Alina, care străbate dealul Momaia din Tigveni, județul Argeș. Utilaje grele sunt manevrate zi și noapte pentru a străpunge tonele de pământ și piatră. Muncitorii lucrează non-stop, în ture de câte 12 ore, coordonați de un inginer austriac.

  • Martin Marušic, inginer: Vedem exact securizarea acestei zone în timp ce săpăm, ca să nu cadă pe noi. Este securizată cu beton şi am luat şi alte măsuri. Aici este produsul final şi te poţi simţi în siguranţă că nimic nu cade peste tine. Nu facem lucrarea prea extinsă, ca să nu cadă peste noi. Cu răbdare şi paşi mici. 

Al doilea tunel a fost botezat Daniela

Vezi și

Ambele nume au fost alese după două femei implicate în acest proiect. Denumirile simple îi ajută pe muncitorii din cele 10 ţări care lucrează pe șantier să comunice mai simplu între ei. Alina și Daniela reprezintă o premieră pentru țară noastră, fiind primele tuneluri de autostradă realizate în stâncă. Săpăturile au început încă din vara anului trecut, iar progresele sunt vizibile.

Pe acelaşi subiect
  • Cristi Popovici, reporter Observator: Tunelurile se construiesc folosindu-se o tehnică a paşilor mărunţi, adică se sparge dealul cu utilaje speciale, cu un picamer de mare capacitate, apoi se betonează, etapa pe care o vedem în acest moment. Iar se mai sparge un metru, iar se betonează, se ranforsează toată partea superioară, astfel încât dealul să nu cadă peste muncitori. Și pas cu pas se face marele tunel. Până acum s-au construit 150 de metri liniari dintr-un total de un 1.35 kilometri.

În șantier sunt mobilizați peste 350 de muncitori și 140 de utilaje

Traseul acestui lot, al patrulea din autostrada Sibiu-Pitești, mai include 13 poduri și viaducte. Lungimea totală este de aproape 10 kilometri, care ar trebui finalizați în 2027.

  • Fernando Lopez, director proiect: Am început construcţia în iunie 2023. Avem deja un progres de 25% Am făcut cam 200.000 de metri de săpături, lucrări de consolidare. Termenul contractual este 2027, cu siguranţă în 2027 februarie o să terminăm. 

Autostrada Sibiu-Pitești va fi prima care va străbate munții Carpați si va avea o lungime de 122 de km. A fost împărțită în 5 loturi. Primul, Sibiu - Boiţa, a şi fost inaugurat în 2022. Pe alte două, cele care taie munții, construcția va începe cel mai probabil în vara acestui an.

  • Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: În primăvară, maxim în vară, vor începe lucrările pe ambele. E vorba de zona montană cea mai dificilă zonă de constrit şi, practic, e cel mai greu sector de autostradă care a fost vreodată construit în România. Termenul de execuţie este 2027-2028 pentru cele două loturi. 

Tot atunci ar trebui să putem parcurge întreaga distanţă dintre Sibiu şi Piteşti în mai puţin de o oră. Ministerul Transporturilor a recepționat anul trecut sub 100 de km de drumuri de mare viteză. Pentru acest an spera să inaugureze peste 150 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Cele mai așteptate sunt inelul sudic al centurii București și expresul Craiova-Pitești.

Cristi Popovici Like

Nu poți să fii jurnalist dacă nu iubești adrenalina, provocările și, mai ales, oamenii. Este una dintre cele mai palpitante meserii din lume.

Comentarii


Întrebarea zilei
Aţi mers la vot la alegerile parlamentare?
Observator » Evenimente » EXCLUSIV. Cum arată tunelurile Alina și Daniela, care vor străbate Munții Carpați. Muncitori din 10 țări lucrează non-stop, în ture de 12 ore