Metroul din Drumul Taberei, inaugurat cu o întârziere de câțiva ani, așteptat ca pâinea caldă în cartier: "Nu credeam că se mai întâmplă" (Video)

De Alexandra Marin.
Publicat: 15.09.2020, 19:28.
Actualizat: 15.09.2020, 19:32

Metroul Drumul Taberei. Epopeea unui eşec se încheie astăzi, după opt ani de lucrări care au bătut pasul pe loc. Prilej de cules roadele pentru autorităţi, deschiderea magistralei M5 Eroilor - Râul Doamnei este un adevărat balon de oxigen pentru sute de mii de bucureşteni, într-un oraş sufocat de trafic. 

O plimbare la metrou e ca un cadou. O ştiu cel mai bine locuitorii din cartierul Drumul Taberei din Capitală care azi au mers în număr mare să vadă minunea cu ochii lor: în sfârşit, a fost inaugurată magistrala M5, care leagă cartierul cu o populaţie cât Clujul de centrul oraşului. Este prima linie de metrou construită de la zero după Revoluţie.

Liliana: Stau de câțiva ani aici, în Drumul Taberei, și nu credeam că se mai întâmplă lucrul acesta.

Loredana: Chiar mă uitam la cifre și ziceam 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 nu s-a întâmplat nimic. În sfârșit, în al nouălea an s-a întâmplat.

Laurențiu: Astăzi am venit de curiozitate și să le dovedesc prietenilor că într-adevăr s-a deschis, că eram ținta miștoului.

Cel mai scump proiect de infrastructură al României, o lucrare de 660 de milioane de euro, echivalentul a șapte kilometri de linie şi 10 staţii de metrou, a avut nevoie de opt ani pentru a fi gata. O performanţă slabă în comparaţie cu prima magistrală de metrou construită pe vremea lui Ceauşescu în doar patru ani, cale de 8,1 kilometri şi șase staţii, între Semănătoarea şi Timpuri Noi.

Au trecut 41 de ani de atunci, iar copiii care s-au plimbat cu trenul galben fără cai au la rândul lor copii.

Sophie s-a născut odată cu metroul din Drumul Taberei, în acelaşi cartier.

Sophie: Vedeam pe geam mult lucrări la metrou în fiecare an. Le tot vedeam de când m-am născut.

Şantierul la metrou a fost peisajul obişnuit al copilăriei. În Drumul Taberei a făcut primii paşi, a crescut şi a mers la şcoală. Are mişcarea în sânge: face echitaţie, schiază, patinează şi merge la curse de viteză pe traseu montan. În 2015 s-a apucat de karate.

În acelaşi an, linia de metrou ar fi trebuit să fie gata. În loc de inaugurare, a fost o catastrofă. Carosabilul de la Eroilor se surpa şi sute de metri cubi de apă şi nisip ajungeau în şantierul de sub pământ.

Doi ani mai târziu, în 2017, oficialii anunţau un nou termen, respectiv 2018. N-a fost să fie decât în dată 2020.

Klaus Iohannis, preşedintele României: Sigur, nu a fost uşor până aici şi această linie risca să devină aşa un fel de legendă, o legendă a amânărilor.

Parte a legendei va fi şi Lucian Bode, ministrul Transporturilor. Al 16-lea pe linia de succesiune în minister pe durata construcţiei metroului a reuşit, în cele din urmă, să inaugureze magistrala portocalie.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: Domnule președinte, domnule prim-ministru, doamnelor și domnilor, iată că se poate!

Ludovic Orban, premierul României: Lucrurile uneori le așază Dumnezeu astfel încât să pară coincidență.

Premierul de astăzi este legat şi el emoţional de magistrala M5. În 2008, pe când era ministru al Transporturilor, metroul din Drumul Taberei era abia în faza indicatorilor tehnici. De toate fazele proiectului îşi aminteşte însă perfect cel mai vechi mecanic de metrou din România. A văzut cu ochii lui toate inaugurările de metrou.

Mircea Ardeleanu, mecanic instructor: Este o magistrală mult diferită de ce a fost înainte, de magistralele de metrou inaugurate în anii 80.

Magistrala M5 își va continua dezvoltarea cu încă șase stații, Eroilor – Universitate. Deocamdată, se caută proiectant. Potrivit planurilor, urmează şi M6, până la Aeroportul Otopeni.

Până vom vedea şi aceste planuri devenite realitate, locuitorii din Drumul Taberei pot spune şi ei, după ani şi ani, poezia comunistă: O plimbare la metrou e ca un cadou, mâine ne plimbăm din nou.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.